Cerpen : Facebook O Facebook

Cerpen : Facebook O Facebook
Nama Pena : puding karamel

"Angah minggu depan balik rumah boleh? Ada hal sikit mak nak bincang?"
"Bincang?bincang apa mak? Angah sibuk sikit sekarang, banyak projek yang tengah berjalan sekarang.Susah untuk angah mintak cuti. Mak cakap je dalam phone ni boleh?"
"Alah angah, baliklah. Kesian kan mak sorang-sorang kat rumah ni. Mak rindukan angah tau"
"Hehe, angah pun rindukan mak jugak, angah teringin sangat nak balik. Dah setahun lebih tak balik, cukup buat angah rindukan mak. Anyway, angah dapat rasakan mak nak bagi tahu sesuatu. Apa dia mak?"
"Macam ni angah,dulukan angah pernah bagi tahu mak, kalau angah tak kahwin-kahwin sampai umur 27, mak boleh carikan calon. Kebetulanlah sangat ni, ada orang masuk merisik. Jadi, kalu angah balik, boleh kita bincang. Balik ye angah?"
"Kahwin?Huhuhu, mak angah tak habis bermanja dengan mak lagi….
"Tapi angah, mak berkenan dengan budak ni.Cikgu yang mengajar dekat….
"Cikgu?Mak, anak mak ni engineer. Kalu duduk office tak kisah. Ni duduk turun naik laut. Macam mana dia nak…
"Alah angah.Dia dah tahu semua tentang angah. Mak selalu cerita dengan dia tentang anak mak sorang ni. Dia …
"Tapi kan mak…"
"Tak da tapi-tapi. Mak nak angah balik, kalu angah tak balik, mak yang akan buat keputusan. OK?"
"Makkk.Ok-ok .Macam ni boleh tak mak. Angah fikir-fikir dulu, nanti angah confirm balik dengan mak.Bolehlah mak"
"alah ni yang mak tak suka ni, angah selalu macam ni,
"Angah janji mak, insyaAllah secepat yang mungkin angah bagi tahu mak. Eh mak eh. Sayang mak"
"Yelah, yelah mak tunggu.Mak dah agak apa yang kamu nak cakap. Kamu tu baliklah, along je yg balik jenguk mak".
"Mak janganlah macam tu. Angah rasa tak sedap ni.Angah minta maaf banyak-banyak. Angah cuba. Masa free je angah terus book tiket balik. Cadangan mak tu, Insya-Allah angah cuba pertimbangkan"
……
Aduhai ni dah kes dera ni. Manalah datang cikgu ni. Suka-suki mengharu-birukan hidup anak dara orang. Sapa aku nak tanya ni. Tak sukalah bila aku kena menerima seseorang padahal aku tak pernah kenal. Tapi, kata orang, pilihan mak bapak selalu mendatangkan kebahagian.Huaaaaa ni yang nak nangis ni.
‘Ting’.Yes! Along.Along mesti kenal budak tu. Mak kata dia selalu balik.Hihihi.
‘Salam.Along?Sihat.Angah ada masalah besar ni’
Alahai lamanya kakak aku ni. Pergi mana pulak ni.
‘Waalaikumussalam. Yes Dear. Lama hilang.Ada problem baru cari alongkan. Time senang tak pernah nak tanya sihat ke tak along ni.’
‘Alah along.Bukan tak nak, orang sibuklah sekarang, banyak project. Along pun sama, kalu angah tak message, along senyap sunyi je. Kesian kat adik along kat KK ni tau’
‘Alah bucuk2.janganlah merajuk, ni apa prob nyer. Kalu along dpt tolong, along bantu.’
Hahaha, seronok aku main sms dengan along. Tapi yang tak bestnya, along duduklah puji budak laki tu berbakul-bakul. Dia kacaklah, baiklah, suka tolong oranglah, rajin ke suraulah, macam-macam. Aku nak ‘X factor’ biar senang nak reject budak laki tu. Sudahnya, siap kena tembak dengan along. Dulu suka nasihat dia buat isthikarah bila tak dapat buat keputusan. Now, apa jadi dengan aku. Ye tak ye jugak. Malam nantilah. Aku kena berusaha ni.
……..
"Siti, ooo siti", sayup-sayup kedengaran suara Laila.
"Ya Allah, kau ni suka sangat sergah aku macam tu"
"Kau yang mengelamun depan facebook tu sapa suruh.Kerja punya sikit bertimbun, tapi tak sedar sapa lalu. Dibuatnya bos kau lalu, ko nak buat apa?"
"Alah kau ni, tak bagi can aku nak rehat sikit. Tadi aku baru je meeting dengan client, petang karang meeting dengan supplier.Kau tahukan, client kita tu nak bukak platform baru. Plus, they want to implement new technologies to their processes. Muka ni juga yang kena turun naik KL dan JB tengok potential for that project. Itu tak campur lagi kena jenguk fabrication yard dekat Kuantan. Sudahlah semalam baru naik dari laut. Penat tau tak.Bagilah aku can rehat kejap.Tak boleh?"aduku pada Laila.
"Yelah-yelah nak buat macam mana. Nama pun process engineer. Kalu salah buat decision nanti sapa yang rugi. Kita juga. Tak mengalir minyak tu. Tak payahlah merungut. Ni aku tanya, apa yang ko buat termenung depan Facebook ni?"

"Facebook ni?Hahaha.Lawak sangat weh.aku teringat, tahun lepas aku ada buat quiz "ADAKAH ANDA LAYAK BEKERJA DI PELANTAR MINYAK". Boleh kau tahu jawapan dia, anda TIDAK LAYAK. Tapi sekarang cuba kira dah berapa pelantar minyak aku pergi sejak kerja. Then, tahun lepas jugak, aku buat kuiz lain pulak. Yang ni memang kena batang hidung aku, jodoh aku ditentukan oleh orang tua tapi nak betulkan sikit. Aku terima bukan kerana dipaksa tapi aku rela"
"Lah itu ke. Nama pun kuiz.Mengarut je semua tu. Kadang2 terkena, kadang2 salah. Tapi tulah, aku still tak puas hati.Takkan sebab kuiz tahun lepas buat kau termenung ni?"
"Bukanlah. Itu hah.Aku tengah buat kuiz yang lain. Nak ramal gak macam mana bakal mak mertua aku.Hihihi"
"Ya Allah, kau ni.macam budak-budaklah.Kalau dengar dek bakal laki kau….
"siti…"
"Weh bos panggil tuh.cepat"
"ok-ok.aku gerak dulu. Ko datang balik tempat aku before 430 tau.Nak bincang pasal handover aku. Ko jangan lupa, flight aku 6.15 ptg ni. Terlepas flight tak kahwin aku nanti. Nangis bakal laki aku"
"Yelah,yelah.Membebel pulak.Cepatlah, bos panggil banyak kali tu"
"ok!"
------
"Assalamualaikum.Mak,ooo mak, anak mak dah balik ni."
Hatiku macam tak sedap je. Sambil buka sandle, aku kerling ke dalam rumah. Sunyi sepi je. Uishh pelik ni. Hampir je ke pintu, PANG! Terlepas beg aku. Opsss, macam kenal je mamat depan ni. Dahlah air muka bersih je. Jangan! Jangan siti. Ko nak kahwin dah, tunduk-tunduk. Tak baik anak dara pandang orang laki macam nak telan.
"Ya Allah Siti. Kenapa menjerit-jerit ni. Malu dengan tetamu tu. Kamu macam mana sihat? Ni, mari mak kenalkan ayah dah mak sedara bakal suami kamu."
"Yang ni Pak Mail. Sebelahnya Mak Mah. …
"Assalamualaikum pak cik makcik. Siti masuk dulu ye. Nak angkut beg tu dulu, nak buat air sekali"
"Eh, tak pelah siti. Kamu baru je sampai. Sudahlah turun naik kapal terbang dua kali. Mesti penat lagi. Duduklah dulu"
Dua kali?Memanglah dua kali.Lupa pula aku. Satu dari KK dan satu lagi dari KL. Walaupun aku selalu turun meeting dekat KL, tapi tak pernah berkesempatan balik Kelantan ni. Aduhai rindunya dekat mak ni. Eh! Jap-jap, lupa pula pada tetamu.Hihihi.
"Takpe makcik tak pe. Kejap je. Saya masuk dulu ye"
Tanpa sempat dengar sepatah kata dari mulut mak, terus aku angkat kaki. Aku tak nak, lama-lama kat sini, tak jadi kahwin aku esok. Nak aku kata kurang ajar, ikutlah, yang penting aku kena lari cepat. Makin lama makin cair aku kat mamat sebelah Mak Mah tu.Ya Allah, selamatkanlah hatiku ini.Huh.
……
Malam itu, malam yang panjang buat aku. Siapkan yang mana patut untuk kenduri esok. Berinai, mandi lulur, dan macam-macam lagi. Sepatutnya aku balik seminggu sebelum kenduri. Last-last terpaksa tunda sebab projek yang menimbun. Nak tunda tarikh, kad dah hantar masa tu. Berdoa jelah, aku tak jadi Sleeping Beauty esok.Hahaha.
……
"Aku terima nikahnya Siti Nur Hani binti Kamaruddin dengan mas kahwin 50 ringgit tunai".sayup-sayup suara bakal pengantin lelaki. Eh kejap, suami akulah. Siti, siti, dah kahwin pun macam budak-budak lagi.Ni padahnya bila tak cukup tidur.
Suara tadi mengingatkan aku tentang seseorang pada 12 tahun yang lepas. Masa aku masih di tingkatan tiga. Dia yang …
"siti. Ya Allah budak ni, mengelamun lagi. Kemas sikit diri tu, laki kamu nak masuk ni."
Dalam tertunduk dan debaran di dada, aku meneka-neka gerangan suami aku. Berdasarkan nama yg mak bagi, macam senior aku.
"Assalamualaikum".sayup suara suamiku. Tak sempat aku balas, orang keliling dah menjawab dulu. Merah muka aku tak dapat lagi disembunyikan.
Kucupan di dahi dihadiahkan oleh suamiku setelah aku menyalaminya. Aku angkat muka memandangnya. Ya Allah, ni mamat semalam. Suami aku?Senior aku dulu ni. Bukan ke dia study engineering?. Sejak bila jadi cikgu ni?
"Sayang. Terkejut eh, tengok muka abang"
……
Malam itu banyak perkara terungkai. Dah lama rupanya Mohd Zaffirul Hakim Mohd Hanafi aka suami aku ni, memerhatikan aku di FACEBOOK selepas terjumpa nama aku di profile kenalannya. Hah?FACEBOOK? Maknanya dia tahulah segala apa yang aku dah buat selama ni, dengan kuiz yang merapu-rapunya. Malunya. Tentang title cikgu tu pulak, dia sanggup ambil cuti tanpa gaji, pohon jadi guru sandaran kat kampung ini semata-mata untuk pikat hati mak aku. Macam-macamlah keletah suami aku ni.
Paling best, dia bakal follow aku dalam awal tahun depan. Itu pun sebab dia baru kena transfer ke regional office Kota Kinabalu milik company yang dia tengah kerja sekarang. Sukanya aku. Ya allah aku bersyukur dengan kurniaanMu ini.
‘Laila, mesti kau tak percaya apa yang aku nak cerita. Its all about FACEBOOK and me. Just wait it honey. Sekarang aku sibuk uruskan kenduri untuk esok.Bye, see you next two weeks.’sms aku pada Laila di KK.
Hidup tak seperti yang kita jangkakan. Kadangkala, perjalanan hidup yang kita atur, tidak semuanya akan terjadi. Tapi bagi aku, kebetulan antara aku dan Facebook, rupanya itulah jodoh yang telah ditentukan oleh Ilahi.Semoga percaturan ini diberkati Olehnya dan dipanjangkan umur dan moga rezeki kami terus dikurniakan.Facebook Oh Facebook.

Facebook, Inc.Facebook Wikipedia

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.