Cerpen : Aduh.. Sayang

Adui…sakitnya kepala aku! Dah la assignment En. Naim ni nak kena hantar esok tapi dari tadi dia hanya mampu memandang pada skrin laptop tanpa berupaya untuk menghabiskan ayat-ayat terakhir yang perlu dijadikan sebagai penutup tugasannya. Dia sempat memandang kearah Mimie di sebelah yang sedang kusyuk membaca..ish..telinga temannya itu ada masalah pendengarankah?
Dia menggeleng perlahan. Matannya masih setia menatap pada skrin laptop di hadapanya tanpa ada tanda-tanda yang dia akan berjaya menghabiskan tugasan tersebut pada malam ini.
"…tanpa..cintamu aku resah…tanpa..cintamu aku hampa…"
Suara itu masih kedengaran! Ini tak boleh jadi…tiap-tiap malam asyik nak memekak aje kerjanya. Tak ada sifat responbility pada jiran tetangga lansung! Kalau suara tu best tak apalah jugak..ini macam suara katak panggil hujan! Naik rimas dan bertambah-tambah sakit kepala aku dibuatnya. Memang nak kena ajar mamat sebelah rumah dia ni…dah tahu jiran baru, buatlah cara baru. Ini nak tunjuk samseng..mesti kesedaran sivik tak ada, tak pun diorang perasan suara tu best…dia sempat tersenyum apabila suara hatinya tdak abis-abis mengutuk jiran barunya. Dia melangkah perlahan daripada meja studynya untuk menuju kearah pintu rumah yang hanya beberapa meter sahaja daripada meja study dia dan Mimie.
" eh..kau nak pergi mana ni? Assignment kau dah siap belum?"
" aku nak lancarkan perang-"
" perang? Kau nak berperang ngan sape?"
" jiran sebelah"
Dia terus mempercepatkan langkah menuju ke luar rumah tanpa sedar yang dia hanya memakai baju tidur ala-ala kelawar..
" Dina!"
Bahunya ditepuk dari arah belakang.
" kau janganlah masuk campur, aku dah tak tahan ngan perangai mamat sebelah ni. Asyik nak memekak aje! Aku dah sakit kepala."
" kalau iye pun nak menegur, janganlah macam ni..kau macam nak cari gaduh aje. Risau akau tengok."
Mimie bersuara risau.
" memang aku nak cari gaduh!"
Tarikan tangan Mimie tidak dihiraukan. Langkah kaki makin dipercepatkan menuju ke halaman rumah jiran sebelah rumah. Jaga kau mamat! Suara tak sedap, mesti muka tak hensem..
" assalamualaikum!!!"
Sekuat mungkin suaranya dikeluarkan. Haa..ambik kau! Buat garang sikit, baru diorang akan rasa takut. Eh? Tak keluar lagi? Emm..bukan sahaja suara dan muka tak hensem tapi pekak..kesian…
" Dina, janganlah macam ni..kita perempuan"
" Kita perempuan? So what?"
Dia memandang sekilas pada wajah Mimie yang dah takut-takut. Minah ni pun satu, kalau dah takut, tak payahlah ikut aku tadi..
" orang kat dalam rumah ni pekak atau bisu?"
Dia semakin kuatkan suaranya.
*******************************************************************
Amir tersentak. Serasanya seperti ada suara orang yang memanggil di luar rumah. Dia menoleh sekilas pada Syafiq yang masih kusyuk memilih lagu-lagu untuk dinyanyikan. Tadi dia punya turn, sekarang ni turn Syafiq pulak. Itu yang Syafiq kalut mencari lagu yang sesuai..emm..nak lawan suara aku konon! Dia tersenyum….
" orang pekak! Keluar lah!"
Dia tersentak lagi buat kali yang kedua. Matanya dan mata Syafiq berpandangan. Mulut anak siapa yang terlampau laser tu? Dia bingkas bangun. Ingin melihat suara siapa yang bernada nyaring tersebut..
" ha..ada pun! Ingatkan dah pengsan tadi..sebab dengar suara sendiri yang tak best!"
Ish..ni dah kes melampau…Amir rasa macam nak telan hidup-hidup gadis yang berada di hadapanya saat itu. Matannya tidak lepas dari memandang wajah kedua gadis yang berada dihadapanya. Muka Nampak lembut tapi mulut laser!
" Kenapa ngan awak ni? Tak reti bagi salam?"
Amir masih cuba untuk menahan kesabaran walaupun hatinya terasa pedih dengan ayat yang diluahkan oleh perempuan tinggi lampai di hadapanya itu..
" Salam? Emm…dah nak abis ayat kursi kitaorang baca tadi..awak je yang tak dengar"
Ish..ada jugak aku cium mulut minah ni…
" Ada apa-apa yang kitaorang boleh tolong?"
Syafiq mencelah. Terasa ada aura pergaduhan yang akan meletus tidak lama lagi…dia tidak mahu memanjangkan cerita. Syafiq tahu sangat perangai Amir..bukan boleh sabar sangat. Nanti tak pasal-pasal minah cantik tinggi lamapai ni kena debik..tak ke haru…ish…
" Awak nampak tak rumah sebelah tu?"
Dina menunjuk jari pada rumahnya…
Amir hanya mengangguk. Minah berdua ni datang ke rumahnya pada tengah-tengah malam semata-mata nak tunjukkan rumah mereka kepadanya? Apa kes?
" so..awak sedar tak yang suara korang berdua yang tak best ni boleh memecah masuk kat rumah kitaorang? Awak sedar tak yang kat sini, semua penghuni kebanyakkanya student? Awak sedar tak yang suara korang yang sumbang tu dah menjejaskan halwa telinga kitaorang? Awak sedar tak sejak seminggu yang lalu kiataorang tension sampai sakit kepala? Korang ni tak ada keje lain? Tahu nak memekak aje!"
Dia melepaskan semua kemarahanya di situ. Dia berasa sedikit lega. Matanya masih tidak lepas daripada memandang mata amarah Amir yang tidak lepas pandang kepadanya sejak tadi. Ingat aku takut la tu…
" Dah abis?"
Amir bertanya. Dina hanya terdiam. Malas nak bersuara lagi. Harapanya agar apa yang dah diperkatakanya tadi dapat memberi kesedaran kepada mamat berdua tersebut.
" Awak..ada saya mintak duit awak untuk bayar sewa rumah ni? Ada saya suruh awak dengar kitaorang nyayi? Ini rumah saya, saya punya pasal la nak buat apa!"
Haa..? Dina menahan nafas. Geramnya aku…memang mamat ni tak reti bahasa..boleh dia buat kenyataan macam tu kat aku? Belajar ke tidak? Sah-sah SPM tak pas…
" Memang tak ada..tapi korang dah kucar-kacirkan hidup kitaorang. Kitaorang nak study. Korang apa tahu?"
" Penghuni lain tak kata apa pun. Korang berdua je yang lebih-lebih."
" Kurang ajar!!"
" Sape yang kurang ajar?"
Mata Amir dan Dina saling bertatapan. Di mata keduanya ada rasa amarah yang tidak dapat diungkap dengan kata-kata...
Di hati masing-masing saling mengungkap satu perkataan..
‘ aku akan ajar kau cukup-cukup!’


**********************************************

Suasana dalam kelas agak kecoh dengan suara-suara student yang tidak tahu untuk diam.
Dina masih tetap setia membaca majalah REMAJA keluaran terbaru yang tidak sempat dihabiskanya malam semalam. Kelas yang bingit tidak sedikitpun mengganggu pembacaanya malah dia makin kusyuk membaca ruangan cerpen yang berada dalam majalah tersebut. Dia hanya berhenti membaca apabila menyedari kelibat sahabat baiknya berada disebelahnya.
" Amboi..kalau dapat baca majalah, mak mertua lalu pun kau buat tak sedar yea.."
Mimie dah ketawa mengekek. Dia hanya tersenyum.
" Mak mertua yang lalu..memang akau tak layan. Lainlah kalau anaknya yang lalu..baru aku angkat kepala..."
Mimie menepuk kuat bahunya.
" Gatal..."
Dia dan Mimie sama-sama ketawa.
" Woi..Puan Radiah dah nak masuk!"
Kedengaran kuat suara Aman yang duduk paling hampir dengan pintu. Emm..nama je duduk kolej tapi perangai sorang-sorang macam budak sekolah! Hatinya menggomel sendirian. Seperti kebiasaanya, kelas akan jadi sunyi sepi apabila tapak kasut tumit tinggi Puan Radiah sudah kedengaran. Semua sudah sedia maklum bahawa Puan Radiah adalah lecture yang paling garang di kolejnya, sekali dia bersuara, tidak ada sesiapa yang akan berani untuk melawan. Tapi yang paling ditakuti oleh semua student adalah disebabkan oleh sikap Puan Radiah yang suka mendenda student yang buat silap. Seingatnya, dia pernah kena sekali pada sem lepas kerana terlewat untuk masuk ke kelas selama sepuluh minit. Bagai terngiang-ngiang lagi di telinganya suara Puan Radiah yang begitu nyaring mejerit memarahinya. Seisi kelas menikus. Ada yang tidak berani untuk mengangkat muka dan ada yang berbisik-bisik sendirian, mungkin menyindirnya. Matanya masih lagi terpaku pada cerpen yang dibaca tanpa menghiraukan tangan Mimie yang dari tadi asyik menampar lengannya. Apa kena ngan minah ni?
" Ok kelas..hari ini kita akan menerima dua orang student baru yang baru mendaftar untuk kos Public Management...sila mengalu-alukan kedatangan mereka ke kelas kita. Hope u all dapat bemberi kerjasama yang baik kepada mereka"
Serentak dengan itu, kelas menjadi begitu gamat. Apa kes ngan budak-budak ni? Tak kan tak biasa terima student baru...Dina mengangkat kepalanya perlahan untuk memberi peluang kepada matanya untuk memandang ke hadapan.
What??
Dina membeliakkan matanya dengan lebih besar agar pandangannya tidak menipu. Dia menoleh sekilas pada Mimie di sebelah yang dah menunjukkan riak terkejut dari tadi. Dia mengalihkan pandanganya semula ke depan dan secara tidak sengaja matanya dan mata pemuda tersebut bertaut...
mamat kurang ajar!
Dia menyumpah dalam hati. Masih terbayang-bayang peristiwa dia dan mamat tersebut bertekak bagai nak putus anak tekak.
Kecinya dunia ni...
Kenapa dia study kat sini? Satu kos dengan aku pulak tu..semakin sakit la jiwa aku.
" Mimie, mata aku tak menipu kan?"
" Yup..apa yang tengok sama dengan apa yang aku nampak. Jiran kita tu
sekarang ni ada kat depan kelas kita. Akan satu kelas dengan kita...kemungkinan
akan dapat satu group assigment dengan kau!"
Mimie sudah tersenyum nakal memandangnya.
Dia terasa seperti mahu pengsan!
******************************************************************
" kenapa ngan awak ni? Saya dah cakap, kita perlu ambik tajuk konsep
pentadbiran diraja sebab banyak isu yang boleh kita masukkan dalam assignment
kita ni..."
Dina tetap mahu berlembut demi markah kumpulan.
Amir hanya mampu tersenyum sinis. Pendek akal betul minah sorang ni..
" awak..skop pentadbiran diraja tu terlalu kecil.. assignment ni membawa kepada
30 markah..terlalu sikit kita nak masukkan kat dalam tu. Kita tak boleh terlalu
bergantung kepada isu...fakta juga penting. Jika kita ambik tajuk pentadbiran
negara..kita boleh masukkan juga paranan diraja sebab Yang DiPertuan Agung
juga terlibat dalam sistem pemerintahan negara..."
Amir dah panjang lebar menjelaskan kenapa dia memilih tajuk kedua berbanding tajuk pertama yang ingin dibuat oleh Dina. Dian hanya terdiam. Dia cuba memaksa otaknya untuk bekerja keras bagi menangkis setiap kata-kata yang terluah daripada mulut musuh ketatnya itu. Apalah malangnya nasib dapat satu group assignment dengan mamat yang lansung tak mahu menerima pendapat orang lain...
" ikut suka hati awak lah..saya dah malas nak berdebat. Awak buat draf, esok
boleh kita tunjuk kat En.Subri..."
" banyak cantik muka awak-"
" memang muka saya cantik pun! Awak yang pandai-pandai pilih tajuk ni..so, awak
lah yang kena wat draf..."
" Kita buat sama-sama la..ini bukan assignment individu..ini group..profesional lah
sikit!"
Dina tersentak..terasa yang ayat tersebut begitu padas di telingannya. Dia hanya menjeling...
Mimie dan Syafiq saling berpandangan. Diorang ni lupa ke buta..yang aku dan Mimie ada kat sini..Syafiq mengeluh dalam hati. Sudah masak dengan perangai Dina dan Amir yang pantang bertemu..ada sahaja yang akan didebatkan. Dia sendiri tidak faham kenapa dua insan tersebut tidak boleh berdamai macam dia dan Mimie...sekilas, pandangan matanya dan Mimie bertaut..segaris senyuman terukir pada wajah comel tersebut. Dia hanya membalas..
" Yang korang berdua ni..jangan nak main mata lak kat sini.. assignment kita
masih tak jalan..."
Syafiq terkesima..aduh..aku lak yang kena..nasib la badan dapat duduk antara dua musuh ketat ni..kita yang tidak tahu menahu pula yang kena. Mimie dah ketawa meledak.
" Macammana assignment kita nak jalan kalau korang berdua ni nak pilih tajuk
pun susah..aku dah lapar ni, jom la Dina. Esok-esok korang sambung balik debat
tadi..jom Syafiq"
Syafiq dah mula bangun dari kerusi tetapi tanganya dipegang oleh Amir kejap.
" Nape Mir..jom la sekali, kita makan ramai-ramai"
" Mama aku pesan suruh kita balik rumah hari ini. Esok birthday papa..jom la
bertolak sekarang.."
Amir bangun setelah menyudahkan ayat tersebut..
Dina tercengang.
" Boleh kau ulang sekali lagi tak ayat tadi? Kau nak balik rumah?"
Amir hanya mengangguk.
Mimie dah gelabah..dia tahu temanya itu akan mengamuk pada bila-bila masa sahaja.
" Awak tahu tak yang draf assignment kita wajib hantar esok? Eh..saya tak faham
la awak ni..tolong berdisplin sikit! Saya paling tak suka ngan orang yang suka
tangguhkan kerja lebih-lebih lagi assignment."
" Awak pilih tajuk awak..saya terlupa tadi..sorryla yea..ok..saya pergi dulu. Jangan
lupa buat draf tu.."
************************************************
Dina dah menangis sendirian..dia tidak tahu mengapa harus air mata itu tumpah..tetapi yang pastinya hatinya terasa sakit. Sakit melihat telatah Amir dan Suzana petang tadi... assignment tak nak buat tapi ber’dating’ boleh...dah la tu, boleh pulak buat muka tak bersalah kat depan mata aku. Apa? Ingat aku tunggul kayu ke..memang dasar mamat tak ada perasaan...
" Dina..."
Terdengar laungan suara daripada Mimie. Dia tidak menyahut, perlahan-lahan dia menarik selimut menutupi mukanya. Dia mahu berpura-pura tidur...bimbang andai temanya itu tahu yang dia menangis.
Seketika dia terdengar ada pintu biliknya seperti dibuka oleh seseorang. Dia hanya membatukan diri, sedaya upaya berlagak seperti orang yang sedang lena dibuai mimpi.
" Dina..."
Bahunya disentuh lembut...dia tahu Mimie seorang gadis yang amat lemah lembut. Berbeza sekali dengan dirinya yang agak kasar dan bermulut celupar. Untungnya Syafiq dapat kau Mimie...hatinya seketika berlagu bahagia..gembira melihat Mimie telah menemui insan yang sehati dengan dirinya. Dia tidak menghalang walaupun dia tahu Mimie bercinta dengan teman baik musuh ketatnya!
" Dina...Amir nak jumpa kau kat bawah. Dia ada hal penting nak cakap kat kau.
Aku tahu kau tak tido lagi..bangunlah. tak baik buat tetamu tertunggu-tunggu
Kat bawah. Lagipun, aku tak nak Amir lama-lama kat rumah kita, nanti apa kata
jiran-jiran. Kau turun ea.."
Ish....menyusahkan betul lah mamat tu..kenapa sampai datang ke rumah? Jumpa kat kolej besok tak boleh ke? Hatinya menggomel perlahan. Yang Mimie ni pun satu..macam tahu-tahu aje aku pura-pura tido...hehe..
" Iye la..jap lagi aku turun.."
Dia akhirnya mengalah...
*******************************************************
Matanya dan mata Amir berpandangan. Dia diam agak lama. Serasanya sudah letih mahu berdebat dengan manusia yang tidak tahu kalah seperti Amir. Entah kenapa..tetiba fikiranya melayang mengingatkan ibunya di kampung yang tinggal keseorangan...ibu tengah buat apa sekarang? Adakah masih dimasjid?dia melihat jam yang yang tergantung di ruang tamu rumahnya. Dah hampir menginjak ke angka sembilan malam...emmm...mengkin ibu dah balik rumah...rindunya Dina pada ibu....
" Hello....aku datang sini bukan nak tengok kau berangan.."
Dina tersentak! Dia memenadang wajah Amir yang dah menunjukkan reaksi kurang senang. Padan ngan muka kau..siapa suruh datang jumpa aku?
" Abis tu? Kau datang rumah aku nak buat apa kalau tak tengok aku berangan?"
Aduh..minah ni..ada jugak tangan akau makan pipi kang..kalau aku cakap ada je nak menjawab..minah mulut laser!
Hati Amir mengutuk.
" aku nak ambik bahagian aku dalam assignment kita. Aku nak ambik kat kolej
tadi tapi aku tak jumpa kau"
Tak jumpa aku? Buta agaknya mamat ni..
" aku ingatkan kau tak nak ambik tahu dah pasal assigment kita tu. Iye la lagi
empat hari nak hantar. Kau memang suka buat kerja last minute ke?"
" aku rasa aku tak perlu jawab soalan kau tu. Itu hak aku..aku dah penat la gaduh
ngan kau. Bagi cepat part aku..esok aku kasi kat kau yang dah siap. Puas hati?"
Amir dah panas hati. Minah ni memang tak nak bagi hati aku senang lansung! Ada aje yang tak kena. Nasib baik aku ni ada kesabaran yang tinggi jugak...
" Ok..kejap. Aku pergi ambik kat bilik"
Dina berlalu meninggalkan Amir keseorangan di situ. Dia sempat menjeling sekilas kepada Mimie yang dari tadi hanya diam membisu. Mungkin temanya itu sudah bosan melihat telatah dirinya dan Amir yang tidak pernah mahu berdamai. Dia sendiri tidak tahu mengapa hatinya cepat panas tika berhadapan dengan Amir...wajah itu sering sahaja mengundang kemarahan dihatinya. Suara itu seringkali akan membakar perasaanya. Ah..segalanya tentang Amir akan membuatkan hidupnya yang tenang akan berkocakan!
***************************************
Amir memandang lemah air yang turun dari lubang-lubang batu dan terus mengalir ke arah kolam yang mengandungi ikan kesanyangan mamanya. Entah berapa kali hatinya mengeluh...dia sendiri tidak faham perasaan apakah yang sedang merasuk dan bertandang dihatinya sejak dua hari yang lepas. Seketika, fikiranya melayang mengenang kembali peristiwa yang berlaku pada dua hari lepas....
" Amir...."
Lembut suara Dina memanggil namanya. Seketika, dia terkaku memandang wajah tanpa mekap tersebut tapi tetap nampak manis..
" Selamat bercuti..doakan aku dan Mimie selamat sampai kerumah. Jumpa lagi
sem depan jika panjang umur..bye!"
Dia tidak membalas apa-apa malahan lambaian tangan Mimie juga tidak bersambut. Apa yang dia tahu hatinya terasa kosong apabila dua wajah tersebut memasuki kereta Kancil milik Syafiq...dia tidak sedar yang hari esok sudah bermula cuti semester. Kenapa otak aku lembab sangat? Dia menyalahkan diri sendiri...kenapa aku tak minta nombor phon Dina? Macammana aku nak hadapi dua bulan ni tanpa mendengar suara amarah gadis tersebut?dengan siapa aku nak bertekak?Dina..hidup aku sunyi tanpa kau..sihatkah kau...hatinya merintih kesayuan...
" Amir..."
Terasa bahunya disentuh lembut...
" Ada apa ma..?"
Puan Salmiah melabuh duduk di sebelah anak bongsunya. Tanganya memegang erat tangan anak yang kelihatan menaggung beban yang amat berat. Sebagai ibu..hatinya juga dipagut runsing apabila anak yang selama ini sentiasa kelihatan ceria telah berubah laku..
" Mama tahu Amir ada masalah..Amir tak mahu berkongsi ngan mama ke?"
Amir hanya tunduk. Ish..tak kan nak bagitahu kat mama yang aku ingat kat Dina? Nanti mama sengat aku baru tau...
Emm..apa kau nak kelentong kat mama yea..otaknya ligat berfikir.
" mama kenal sangat anak mama ni..bila nak mengelak, mesti lambat jawab.
Berapa kali mama pesan Mir..kalau tak nak beritahu perkara sebenar, tak apa
tapi jangan berbohong. Amir anak mama..mama dah masak ngan perangai
Amir..dah, sekarang..beritahu mama..siapa yang dah buat anak mama ni jadi
macam ni..mesti cantik kan?"
Amir tersentak..dia terasa terkena kejutan eletrik. Matanya tepat memandang wajah mama yang sudah tersenyum manis...kuatnya firasatmu mama!
" Dina mama..."
Terluncur laju nama itu dari bibirnya. Mama tetap seperti tadi, masih senyum manis ke arahnya.
" apa nama penuh dia?"
" Indah Irdiana ma...Indah Irdiana Rashid.."
Bibirnya mengukir senyuman tatkala nama Dina terpancul dari bibirnya. Terasa seperti rindunya sedikit terubat pabila nama itu disebut..bagaikan ada aliran kebahagiaan mengalir dalam dirinya.
" Memang sah..."
" Sah? Sah apa mama?"
Dia bertanya pertanya pelik.
" Memang sah yang anak mama ni dah dilamun cinta.."
Dilamun cinta? Amir terkaku...
*******************************************
Nak tanya ke tidak? Emm...Dina berperang dengan perasaan sendiri. Talifon bimbitnya masih setia ditangan...masih tidak diusik sejak tadi. Hatinya serba salah mahu bertanya kepada Mimie tentang nombor phon Amir. Dia malu jika pertanyaanya akan mengundang ketawa kepada sahabatnya itu. Dua minggu berada di kampung telah mengundang rasa rindu pada musuh dan teman tidak rasminya itu...Amir dah bomohkan aku ke?ish..tak kan la kot....dia kan berapa suka kat aku..aku?bukankah aku juga tak suka kat dia?
" kau jangan benci Amir lebih-lebih Dina...nanti jatuh cinta baru tau!"
Masih terdengar kata-kata Mimie pada dirinya di awal semester dulu...aku? Indah Irdiana Rasyid jatuh cinta pada Amirul Asyraf? Haha...dia tersenyum kegelian....
" Dina..senyum dari tadi..baju yang ibu suruh ambik kat ampaian tadi dah siap
letak kat bilik ibu ke?"
" dah bu.."
" mana? Ibu nak lipat sayang..."
Baju ibu? Ya allah..memang aku dah ambik tapi aku tinggalkan dalam bakul kat ampaian....seketika dia bergegas turun dari serambi rumah untuk ke ampaian di belakang rumah...Puan Haryati hanya tersenyum melihat telatah anak gadisnya itu...
*****************************************
" Tak kira...ari tu awak dah janji ngan saya.."
" Bila masa lak saya janji ngan awak...?"
Amir bertanya pelik. Dia memandang Dina yang hanya bertuala di hadapanya. Seketika dia kembali mengalihkan pandangan matanya kearah televisyen di depan.
" Awak...saya cakap ngan awak ni..."
Ish..apa lagi la Dina ni..lansung tak boleh tengok aku senang sikit. Sejak dari jadi musuh, lepas tu bercinta dan sekarang..dah jadi isteri kau tapi perangai tetap tak berubah..suka cari gaduh!
" Sayang...boleh tak kita discuss lain kali? Saya sakit kepala.."
Dina terkejut. Sikat dikepala diletakkan kembali ke atas meja katil. Pantas dia menghampiri suami yang sedang terbaring di atas sofa dalam bilik mereka. Rasa bersalah mula menyelinap dalam jiwa...perlahan-lahan kepala suami dipegang..dipicitnya lembut. Secara spontan Amir merebahkan kepalanya di ribaan Dina yang belum sempat menukar baju.
" Kita pergi klinik nak? Dina minta maaf yea..."
" Tak payah pergi klinik la..saya malas nak drive.."
" Dina drive..."
" Sayang drive? Alamatnya makin sakit la kepala saya..."
Amir dah ketawa kesukaan. Teringat kembali peristiwa bulan lepas yang Dina telah terlanggar tiang lampu di hadapan rumah mereka. Dia yang duduk di sebelah Dina mengalami gegaran otak yang tiga hari baru hilang...
Dina hanya memuncungkan mulut...
" Sayang..."
"Emm...."
" Nah.."
Dina memandang pelik ke arah pengikat rambut yang dipegang oleh Amir. Dia melihat wajah Amir yang sudah tersenyum seperti nak kenakannya.
" Nak buat apa...rambut Dina basah lagi la wak.."
" Untuk ikat muncung awak tu!"
Amir dan Dina ketawa serentak. Seketika Amir mencapai tangan Dina agar urutanya dihentikan. Tangan itu dibelai lembut...dia membawa ke mulut dan menciumnya.
" Awak...saya suka sangat bila awak buat macam tu..tapi saya lagi suka kalau
awak buat macam tu bila awak dah mandi..dah, jom cepat..pergi mandi..lepas ni,
Dina akan urut awak dan belai awak macam baby...."
" bestnya....tapi lagi best kalau...."
Ayat Amir tergantung di situ...keningnya sedikit dijungkit.
" dah..jangan nak buat idea bukan-bukan yea cik abang...Dina dah malas nak
layan"
Dina dah bangun menghampiri almari pakaianya untuk mencari t-shirt kegemaranya. Pingangnya yang dirangkul erat oleh Amir tidak dihiraukan.
" Sayang..nak jadi isteri derhaka ke..."
" Itu aje la modal awak..."
" Saya betul-betul maksudkan ni.."
" Awak..saya dah mandi..sejuk.."
Amir hanya menjungkit bahu. Tanda tidak mahu menerima alasan daripada Dina.
" Ok la..awak memang tak kesiankan saya kan..iye la..siapa la saya ni.."
Dina dah mengorak langkah menghampiri bilik air untuk mandi kali kedua bersama Amir. Perangai Amir yang satu ni memang paling tak disukainya...dasar anak bongsu, semua kena ikut cakap dia..hati aku ni? Dina terasa sedikit sebak tapi ditahan...
" Sayang...kenapa buat ayat macam tu? Saya tak suka dengar...siapa tak
kesiankan awak? Awak tahu tak..saya selalu kesiankan awak bila awak terpaksa
bangun malam-malam untuk selimutkan saya..saya lagi kesiankan awak bila time
makan, awak kena suapkan saya...hujung minggu awak kena urutkan saya. Bila
saya demam..awak lansung tak tidur sebab jaga saya...Dina..saya selalu
kesiankan awak sebab kena lalui macam-macam kesusahan dengan saya..."
Air mata Dina tumpah mendengar kata-kata yang terkeluar daripada mulut Amir. Setahun mendirikan rumahtangga, baru hari ini Amir meluahkan ayat yang begitu menghargai segala apa yang dia lakukan untuk suaminya itu. Dia tidak meminta untuk dibalas tetapi cukuplah sekadar dihargai...
" Saya sayangkan awak Dina..saya sayangkan awak lebih dari apa yang awak
bayangkan. Saya tak boleh hidup tanpa kasih sayang awak...i love u so much..."
Dina perlahan-lahan memeluk erat Amir yang hanya mampu memandangnya tanpa henti. Seperti ada air mata yang bergenang dalam kelopak mata suaminya itu...
" Saya juga sayangkan awak...semakin hari rasa sayang saya pada awak semakin
bertambah. Andai ada perbuatan saya yang menyakitkan awak..saya nak awak
tahu, saya juga sakit bila lihat awak terluka.."
**************************************************
Sudah habis satu pekan Jitra dia dan Dina ronda tapi rojak yang ingin dimakan Dina masih tidak ketemui. Tubuhnya dah rasa penat yang amat sangat...iye la dari Pahang dia drive..tak sempat nak tidur, Dina dah memaksanya untuk mencari rojak...
" Sayang..kita sambung esok, boleh tak..saya dah letih..."
Dina tidak menjawab. Sah! Isterinya itu marah..entah mengapa, sejak akhir-akhir ini Dina cepat sangat marah dan merajuk sedangkan merajuk bukan sifat isterinya itu...
" Boleh yea..."
Tanpa persetujuan daripada Dina, Amir dah membelok kereta ke arah simpang rumah ibu mertuanya. Dia menjeling sekilas ke arah Dina yang tetap diam membisu dan pura-pura tidur....Amir hanya menggeleng kepala...dirinya dah penat untuk memujuk. Biarlah..malam nanti aku pujuk la..sekarang ni aku nak tidur, mengantuk sangat....
Sampai sahaja di perkarangan rumah mertuanya, Dina keluar dari kereta dengan menutup pintu kereta kuat. Amir sedikit tersentak..apa kena dengan Dina ni? Tak kan sebab rojak dia marah macam tu...saya letih sayang...ayat itu hanya terluah dalam hatinya.
" Amir..kenapa dengan Dina?"
Ibu mertuanya bertanya lembut. Dia hanya menggeleng..tanda tidak tahu.
" Amir pergi rehat kat bilik tamu..Dina dah kunci pintu bilik. Ibu dengar dia
menangis tadi..biarlah dia reda dulu. Amir pergi rehat..ibu nak siapkan makan
tengahari.."
Amir memandang lemah langkah ibu mertuanya sehingga ke dapur....kenapa ngan awak..
Amir bertanya lemah dan tanpa sedar dia terlelap di sofa....
***********************************
Dina hanya tunduk memandang lantai rumah. Pandanganya tumpah pada sekujur tubuh yang sedang tidur di ruang tamu sebelum matanya beralih memandang wajah ibu yang kelihatan amat marah dengan tindakanya...
" Ibu tanya Dina..siapa yang didik Dina macam ni? Kenapa Dina layan Amir
macam tu...ibu sedih tengok Amir. Dina tak boleh buat macam ni..berdosa. Hari-
hari Dina layan Amir macam ni ke? Jawab Dina..."
Air mata Dina dah bergenang...Dina tak tahu ibu...Dina tak tahu..hatinya berbisik sedih. Dina nak makan rojak, itu aje tapi Amir tak mahu carikan..Dina bukan mintak emas, bukan intan..Cuma rojak..
" Dina..bila ibu tanya, jawab..bukan diam macam ni.."
" Dina tak tahu ibu...."
Dia dah menangis teresak-esak. Amir terbangun apabila mendengar suara tangisan Dina yang agak kuat menampar gegendang telinganya. Dia bangun dan menghampiri Dina dan memeluk erat isteri kesayanganya yang kebelakangan ini terlalu sensitif..sejak dua minggu lepas Dina tidak abis-abis menangis jika ada yang tidak kena dimatanya. Dina tidak bertekak seperti selalu tetapi lebih senang menumpahkan airmata...jika begini, dia lebih rela Dina memarahinya hari-hari daripada terusan menangis begini..hatinya sendiri jadi pilu..
" Awak..Dina letih, Dina nak masuk bilik"
Dia hanya mengangguk...
Tetiba telinga Amir terdengar seperti ada benda jatuh..
Dina!!
**************************************************
" Tahniah..Puan Indah Irdiana dah mengandung..dua bulan.."
Air mata Dina tumpah lagi untuk yang sekian kalinya. Tubuhnya erat dipeluk oleh Amir...terdengar ungkapan al-hamdulillah dari mulut suaminya itu..tanpa segan silu, Amir mengucup lembut dahinya di hadapan doktor muda tersebut.
" Terima kasih doktor..patutlah isteri saya asyik menangis dan nak makan bukan-
bukan. Agak-agak doktor, anak saya ni perempuan tak..iye la..asyik menangis
je..."
Doktor muda tersebut hanya tersenyum melihat telatah pasangan suami isteri di hadapanya itu. Sebagai seorang doktor yang telah berkhidmat selama empat tahun di klinik tersebut, dia telah menemui pelbagai ragam manusia.
" Doktor..boleh saya tahu tak..sampai bila isteri saya akan bersikap pelik macam
ni?maksud saya asyik menangis.."
" sampai melahirkan..."
Doktor teresebut sudah tersenyum sinis...
" Banjirlah rumah kita sayang!!"
Dina hanya tersenyum bahagia...dia menggemgam erat tangan Amir seperti tidak mahu dilepaskan samapai bila-bila. Terima kasih Ya Allah...terima kasih atas segala rahmatmu....
****************************
P/s terima kasih kepada pembaca yang sudi meluangkan masa membaca cerpen sy...doakan saya berjaya pada final kali ini...insya-allah..cerpen terima kasih sayang akan ada sambungan...

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.