Cerpen Pernah Kita Berbicara

API kuperlahankan . Emak masuk ke dapur melihat-lihat .Nampak dia puas hati .
" Orang perempuan kalau tak tahu masuk dapur memang tak sah !" kata ibu pendek dan melemparkan senyum tawar .
"Bertuah kau Lin . Anak mereka tu belajar tinggi sampai
universiti . ."Kata emak bangga .
Aku melihat saja kuah yang baru nak menggelegak di atas dapur .
Aku memang bungkam dengan sikap emak .Aku masih beberapa hari lepas STPM tapi semalam emak dah berbicara tentang nikah kahwin.Berbicara tentang jadi isteri anak orang kaya .
"Lin…tengok kuah tu…nanti kuah ke mana awak tu ke mana !!" suara emak yang sedikit tinggi menarik aku ke alam realiti.
Emak tahu aku lah satu-satunya anak emas dia .Sudah berbuih-buih mulutnya meminta aku dapat berkahwin dengan anak orang kaya .
Kalau tak fikirkan keluarga mau saja aku lari mengikut Abang Iskandar di Kuala Lumpur , tapi apakan daya.
" Pergi bersiap …nanti mereka dah nak sampai tu!!" Tukas emak lagi .Aku melangkah malas .Turun ke kali yang ayah lingkari dengan zink lama yang sudah kekuningan .Aku mandi dengan malas sekali . Mak nak anak orang kaya jer….anak orang miskin tak pandang .Anak orang kaya hatinya papa kedana .Itulah kalimah yang tak pernah kulupakan .
Aku duduk dengan terpaksa. Menatap wajah tetamu di hadapan jauh sekali. Ingat lagi pesan mak , jangan angkat muka kalau tak disuruh .
Mereka ketawa gembira. Maklah yang paling gembira. Ayah biasa sahaja . Hitam tidak putih pun tidak.Ayah lebih memahami aku . Tetapi ayah juga lebih mengikut kata mak.
"Lin anak ayahkan.".kata ayah dulu .
" Kalau anak ayah mesti ikut cakap mak tau!! ' Ujar ayah bersahaja .Ayah sayangkan mak.Mak dan ayah sayangkan aku .tapi aku…aku sayang kat Abang Iskandar .
"KAK!!! "… Amran memberikan sekeping nota kecil . Aku terus berlari ke laut . Kunampak kelibat Abang Iskandar . Dadaku kencang, turun naik .Getaran mula merasuk kalbu .
" Lin nak kahwin .Mereka kata " Tujah Abang Iskandar perlahan . Ada sinar kudus dalam matanya yang teduh dan redup.wajah kacaknya seperti hilang ditelan pawana.Senyumnya yang selalu menggetarkan sukma dan membuatkan banyak pelajar sekolah menengah dulu berpaling dua kali kini tidak nampak lagi .
" Siapa cakap?Abang Is tak Tanya Lin sendiri ! Jangan suka dengar cakap orang !! " Tujahku tenang.
Abang Iskandar merenung wajahnku.Matanya yang teduh menikam ketenangan aku yang masih tenang setenang air di kali . Aku dan abang Iskandar berjalan menyusuri pantai .
Amran mengekori dari belakang tetapi membutakan mata dan memekakkan telingan serta berpura-pura sibuk mencari remis .
" kak ..masak remis sayur manis sedap kan!! " Amran memecah sepi antara kami . aku anggguk tanpa suara .Amran diam.
" Lin suka ?? " Tanya Abang Iskandar .
" Lin sukakan cita-cita yang belum terkota ! "
" Nak ikut jejak abang Is belajar sampai puncak menara ! Tapi mak tak faham . Bagi mak asal dapat menantu orang kaya , tak belajar pun tak apa . Yang penting tahu masuk dapur . Abang Is bukan tak kenal mak Lin . "
Aku mengulang ayat yang telah kuhafal semalam dalam hati . Walaupun aku tahu Abang Iskandar tak pernah jumpa atau pandang wajah mak sebelum ini .
" Abang Is jumpa mak Lin?? Nak??" Iskandar menyoal tiba-tiba.
" Abang Is nak mampus!!! …. Mak Lin tak tahu Lin pandai kawan dengan orang lelaki…"
Amran tertawa sendiri .Pelajar tingkatan lima itu mengerti hatiku.Dialah penjejak kasih antara aku dan Abang Iskandar .
" Penjarakan sahaja cinta kita Lin…. tiada guna kita berbicara !! " Kata Abang Iskandar .
Aku tahu benar kata Abang Is.Kalau tak jumpa mak dan cakap hal sebenar, kempunanlah aku nak kahwin dengan abang Is.
Masa kat sekolah menengah dulu Iskandar paling terkenal.Ketua Pengawas sekolah dan pemain bola sepak yang menjadi pujaan ramai.Tetapi diam-diam kami bercinta .Tiada siapa yang tahu .hakikatnya kami merana sendiri .
Kasihan Nita dan Rina menagih cinta Iskandar yang mereka anggap hati batu . Padahal akulah yang mencairkan hati batu itu . Fazlin Natasha Binti Awang Omar ,anak nelayan di Kampung Dukun . Akulah buah hati Iskandar .
" Esok kita jumpa !! " Ucap Iskandar .Aku merenung wajah kacaknya. Mendamaikan jiwa dan raga . Mempesonakan hati dan nurani.
'Abang tetap cintakan Lin sampai ke akhir hayat !! "
Aku,Amran dan Aabang Is berpisah di situ.Pantai yang indah tetap setia menjadi saksi .

"LIN " … kita kena buat cepat …pihak lelaki tak mahu tunggu lama . " Suara mak memecah sepi. Air mata segera kusapu.
Sejam lebih menunggu Abang Iskandar di pantai ,tapi hampa. Mungkin dia dah balik ke Kuala Lumpur . Atau mungkin apa saja . Tak tahu kenapa.
"Kenapa Mak?? " Aku hilang kata-kata .
" Banyak tanya pulak…petang ni kita ke Kuala Lumpur .Semua buat kat sana ." Ujar Mak menghairankan aku .
" Mak ni…biar betul!! "

Sampai di Kuala Lumpur , Mak.ayah , saudara di Kuala Lumpur dan Amran, menemani aku ke banglo besar di Bukit Kenny . Sergam indah dan nian .Tak pernah aku mimpi melihat rumah begitu secara 'live' .
\' Ramainya orang…kita bukan datang nak kahwin hari ni kan mak??" Aku bertanya perlahan tapi terasa sesuatu dalam hati. Debaran memuncak kepada Abang Iskandar . Ingatan padanya tiba-tiba menjadi semakin kuat .Tanpa berita tanpa kata , Abang Iskandar tak tau pergi mana , aku berfikir sendiri .
" Mak!!! " Aku jatuh terjelepuk .
Ruang tamu indah bertukar suram . Perkahwinan yang dirancangkan menjadi majlis pengkebumian .
Abang Iskandar memang tak akan datang di pantai seperti dulu . Aku tak dapat lagi melihat senyum kacaknya, serta teduh matanya dan merasai lembut tangannya menyapu wajah .
"Abang Iskandar dah pergi mak….Dia tak balik dah!!!"
" Lin dan Abang Is tak ada jodoh mak!…"
"kan mak nak sangat menantu anak orang kaya . " Aku bersuara lembut . Emak dan ayah diam berjurus –jurus. Amran pun diam .
Hanya aku yang berbicara dalam hati . Aku berbicara dengan jasad Abang Is yang terbujur kaku .
Aku akan belajar di Kuala Lumpur menyambung perjuanganmu Iskandar .

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.