Cerpen : Sudah Tiada Tunasnya

Sekelip mata sahaja raut wajah itu berubah rupa.Kalau tadi bagai tiada masalah tapi kini bagaikan Tsunami yang melanda.Ada sesuatu yang diselindungkan dari dua mata itu,sementara sang gadis diam membisu.Bukan niatnya buat lelaki itu jatuh rahang dek terkejut dengan rancangan yang kebetulan jadi itu.Si gadis pun tidak menyangka apa yang dihajati termakbul walaupun dia sebenarnya tak mahu lagi ada pertalian atau bersemuka lagi dengan lelaki yang pernah buat dia menangis.Sesungguhnya dia merindui wajah lelaki itu.Wajah lelaki yang pernah melabelnya ’perempuan murah’.Lelaki itu yang pernah mencintainya itu mudah sekali berubah setelah masalah melanda.Dia rela memilih pilihan keluarga,dan atas rela si gadis itu merelakan walaupun baginya lelaki itu ’Cinta Pertamanya’.Namun semua sudah ketentuannya.walaupun dia menyayangi lelaki itu,tak mungkin kembali.Lagi pun prinsip hidup,BERCINTA BUKAN MEMILIKI.Walaupun dia pernah berjanji cinta,setia,itu hanyalah palsu.Seandainya sudah memiliki pun dia pasti mudah goyah kalau hatinya tak teguh.

"Wah....macamana sekarang."soal rakan kepada sepupu yang berada sebelah.Aku yang memakai baju ala-ala kimono berwarna merah dan seluar putih dan bertudung dipandang jauh oleh rakan sepupuku yang tadi.Sempat pula tu main mata dan kenyit-kenyit.Nakal betul lelaki zaman sekarang.

Hish...aku sepak karang mamat nih.Ada kena serampang dua mata jugak.Tak tahu ke aku pernah ambil silat chimande Malaysia ni. Nak try meh lah
Getus hatiku.Sepupuku bercerita serba sedikit apa yang ditanya rakannya itu.Sepupuku ini pendiam orangnya.’Mulut Emas’ kata orang.Kalau nak cakap biarlah yang penting sahaja.Kadang-kadang boring jugak,sebab aku ni becok jugak,tapi tak lah lazer.Namun,aku dah cukup masak dan empuk dengan sikapnya itu buat donno ajelah.

Dari jauh aku dapat lihat anak matanya memandang tepat kearah ku.Naik rimas pulak aku.Nak makan pun tak senang.Konsentrasiku hilang tiba-tiba.Menyampah ada,rindu pun ada.
Bunyi kompang bergema.Rombongan ahli kompang dan sepasang pengantin dua sejoli berbaju berwarna biru laut melalui gerbang pintu.Sebenarnya kami dalam majlis perkahwinan rakan sepupuku.Agak pelik jugaklah sebab kami sudah buat keputusan tak pakai baju kurung,bukan melanggar adat tapi memandangkan kami nak melawat Bandar Melaka bersejarah jadi kami menimbangkan agar memakai baju paling ringkas dan sopan.Bak kate orang pun,menyelam minum lah ayaq sekali...bukan selalu.Ea dak??Kami mencari tempat untuk menjamu hidangan buffet,aku bangun untuk menambah sedikit lauk ayam masak merah kegemaran ku.
Alamak......diapun bangun jugak.aduhai....
Aku bagai tahu apa akan terjadi seterusnya.Dia berdiri sebelahku.Jangkaan ku tepat.
"Assalamualaikum.."
Aku hanya menjawab dalam hati.Entah mengapa aku diserbu marah dan menyampah bila wajah itu telah mendekatiku.Teringat kata-kata yang pernah terlontar dari bibir lelaki itu.
"Ayuni...apa khabar?"soalnya cuba berbicara.
Aku buat endah tidak sahaja,kerana dibelakangku ramai beratur menunggu giliran ingin mengambil hidangan.Segera aku ke mejaku tadi.Diapun disebelahku,rakan sepupuku hanya memandang seribu bahasa lakonan kami tak berbayar itu.
“Ayuni...awak apa khabar?"soalnya lagi tak jemu.Nak layan ke tak eh...ish...macamna ni...mamat ni,potong trip tol lah.
“Kalau awak nampak saya boleh makan,boleh berjalan dan hidup lagi tu sihat walafiatlah maknanya."Aku menjawab dalam nada sindiran.Dia diam,aku tahu dia cukup ego.Biarlah,kalau dia rasa tersindir dia akan angkat punggung jauh dariku...tapi...eh????
Dia buat muka tak bersalah makan nasi dipinggannya disebelahku.Telifonnya berbunyi.Aku hanya buat taktahu je,walau timbul perasan nak tahu siapalah tu.

“Apalagi...boleh tak awak ni jangan nak menggongkong saya?Bosanlah,eee..rimas."Dia bernada agak tinggi.
Aku buat tak tahu jugak walaupun perbualan itu menghilang tumpuanku pada ayam masak merah dihadapanku itu.Macam gaduh aje.Serta merta wajahnya bertukar mood.
“Dah lah Diya...Apalagi you ni nakkan.You sengaja nak buat I marah kan?You sendiri cari pasal mengadu dengan umi i.You ingat I ni apa ha?"Suaranya meninggi.
Aku batuk kecil memberi isyarat mata,Jangan Ganggu Konsentrasi Orang Yang Tengah Syok Makan ni...Pantang nenek moyang tol lah bila tengah mqkan ada gangguan.nak-nak gangguan yang macam nih...sengaja je nak buat aku jadi hulk Hogan gaknya.
“Sudahlah,cukuplah semua ni...kalau macam ni sikap you,biarlah I tak kahwin sampai mati dari dapat orang macam you..."flip telifon sony ericsson dimatikan.

Dalam hatiku membentak,lelaki ini keras.Syukur!!!..dia bukan jodohku dulu.

Hei perempuan,dah lah bodoh.Cuba kau cermin diri kau sikit.Perempuan murah.Kaulah yang memporak perandakan hidup aku.kau memang tak boleh tengok aku senang kan??

“Sorry..erm...dengar kata Ayuni sekarang jadi nurse ea?"
Tanpa rasa malu dan bersalah dia bertanya lagi kepada ku.Cuba bernada macho.

Memang dia ni takkan rasa bersalah,macam yang dia buat kat aku dulu.
“Macam tulah rasanya..."malas aku melayan dia.Rasa saat ini nak ketuk aje dengan kasutku yang 2 inci ni.Nasiblah kau tinggi,kalau tak dah lama dah.
“Amboi...dua orang je bual,kat abang sini tak mau layan ke?"soal rakan sepupuku.Disebelahnya itu rakan yang bersama lelaki bernama Amirul Nizam tadi.Efa namanya,kawan sekolej sepupuku dahulu waktu di IKM.
“Woi...anje..korang bual apa ngan Ayuni tu.Bengang betol aku,aku dok usha kau pulak yang dapat..Kau tu dah nak jadi laki orang jangan nak merenyam."rakan sepupuku tadi mengiat.Anje nama panggilan manjanya.Aku tahu dari dulu,dia disayangi oleh letcurenya.
Gurauan tu agak berbisa gak kalau aku lah tadi yang hamburkan...gerenti mamat ni akan bla...dan yang pasti dia akan rasa aku cabar dia.
Sah...dia dah bertunang....macam nak nangis pulak...tapi,Biarlah aku dah tak heran.Bertunang ke kahwin ke...aku dah tak nak dah.
Ceh...macam merajuk pulak bunyinya.
“Hang Kawa ble tak diam dok makan..sebelum tulang ayam ni tepat-tepat masuk lubang hidung hang."wajahnya marah dan cuba berlawak tak jadi.Tapi lebih kepada marah.
“eleh...anje..hang ni emo pulak..’
Aku diam sahaja.Buat tak da persaan dan tak dengar.sebenarnya rasa remuk rendam jugak bila tahu dia memang dah tunang,tapi ah......syooooooooh,jangan nak cari pasal.Ingat apa yang dia cakap dulu tu Ayuni!Ludah jangan jilat balik...ok?Sepupuku pun diam sahaja.Tak da respon pape,dan memang pun dia ni kan pendiam.aku nak buat macamana.
Aku cepat-cepat menghabiskan nasi dipinggan.Sebelum pulang dari majlis kami pergi ke bilik pengantin.
Tangan Amirul memegang jemariku.Cepat-cepat aku menarik pantas.
"Alangkah bahagia kita yang bersanding tadi."
Aku diam,malas layan dan tak ambil pusing.Biarlah....SI LUNCAI TERJUN DENGAN LABU-LABUNYA.Tujuanku pun nak buat dia rasa aku dah kuat sekarang,tapi sebenarnya bolehkah aku bertanya kepada diriku sendiri....cukup kuatkah ku??...Sedangkan aku bagaikan orang gila.Walaupun aku sudah ada yang punya tapi..dia masih diminda ku.Kuat sangatkah aku??..Entahlah..,.malas aku terlalu berfikir.
Air mata ku bagaikan sudah memenuhi inner dan outer cantosku.esh...tak leh jadi ni...Kalu biarkan gerenti empangan yang aku buat kukuh ni akan musnah.Aku tak nak jatuh lagi...
“Amirul selalu rindukan Ayuni..Amirul yang salah buat Ayuni macam ni.Amirul rasa terbeban dengan semua yang berlaku tu..Mirul sedar tak ada siapa dapat atndingi Ayuni..Dia...punca segalanay."
Katanya sewaktu berdiri dibelakangku.Aku terkesima.Jantungku berdegup kencang.
“tapi amirul buat semua ni demi keselamatan Ayuni.Biarlah Amirul tanggung."
Aku diam..ah..tak da maknalah.Aku menarik jemari ayng berada ditangannya.
“Boleh tak awak bersopan sikit..."
Aku rimas mata yang memandang tepat kearah kami.apatah lagi Efa dari tadi menjeling kami berdua.Ah....bencinya.Asal Efa ni...cungkil biji mata tu baru tahu.
“Saya nak Ayuni balik boleh...?"sedapnya dia cakap,tak memikir masa depan langsung!
Aku diam..macam nak terbakar pulak hati aku ni bila dengar ucapan tu.Dia nak aku balik.Apa dia ingat aku ni barang yang boleh buang dan amik?Recycle aje?
“saya..."
“Dah lah...boleh tolong Senyap sikit tak.."
Aku berlalu,emosiku jadi kelam kabut.Lain aku harap,lain jadinya.Bukankah tadi aku nak cari pasal.Aish...tak sukanya..
Entah macamana pula aku yang tadi menaiki kereta Kawarizmi terpaksa berpindah kereta Kelisa miliknya.Kenapa eh?Sebabnya si Efa ni mengada nak naik dengan Kawa.Aku pun tak tahu,sebab amirul yang sampaikan pada ku.Ataukah dia hanya mahu ambil kesempatan untuk berbual dengan ku.Akur dan terpaksa aku turutkan,pelbagai alas an sudah aku beri namun dia berkeras mahu juga dan alasannya melebihi alasanku dan aku tak tahu nak patah kata-kata dia.Mungkin ada baiknya bincang.
Deretan kereta yang bagai kereta api menyusuri jalanraya membuatkan dia mengeluh.Aku hanya mematikan diri,kerana bagiku tiada apa hendak diborakkan.Nak bual bagai kawan lama,macam rasa ada sesuatu tersekat tapi kalau diam je...rasa boringlah pulak.Tetiba telifon bimbitku berbunyi.Panggilan dari Rizal menghentikan lamunanku.Aku mengangkat tanpa ragu,terlupa pulak yang member sebelah sedang perhatikan lagakku dari tadi.
“Walaikumsalam abang."
“Dekat Bandar Melaka ni,baru aje habis makan nasi minyak."
(gelak kecil)...
“Apasal pulak abang tanya Ayu...Tunggulah Ayu tamat belajar dulu abang.Alahai,abang ni..tetiba plak tanya macamna pulak dengan kita...kenapa dengan kita pulak..."
“Ea ke..maknanya hujung bulan depan abang balik semenanjung ya?"
“Kalau macam tu Ayu beritahu mak nanti eh..Takdalah dia terkejut bila tengok bakal menantu dia datang rumah.."
(gelak kecil lagi...)
“Ok..sampaikan salam Ayu dengan mak abang ea?abang jaga diri abang.Assalamualaikum"
Aku memasukkan semuala telifon ku kedalam beg.
“Siapa..?"
Soalan tu buat aku terkejut yang aku rupanya ada yang memerhatikan.
“Hem..kita nak kemana ni?’
“A Famosa..."Jawabnya pendek endah tak endah.Dan aku faham kenapa. Biarlah dia layan fikirannya.Aku malas nak berbicara dengannya.Masing-masing diam.Sehinggalah hari semakin gelap dan sepupuku mencadangkan kami pulang dan aku pun bertukar kenderaan.Namun aku dapat dengar dia cakap biarkan dia menghantarku,tapi sepupuku memberi alasan takut ayahnya bertanya dimana pula aku.Payah pula nanti,banyak soalan kena jawab.Aku melayan fikiran.Sehinggalah jam 10malam barulah sampai kerumah sepupuku.Letih,usai mandi dan solat aku pun lena.Lena yang asyik.Biarpun sebenarnya tadi dia tak puas hati kerana rancangannya tak berapa menjadi,sebab dia sendiri tergoyah dengan kehadiran lelaki itu.Buatnya rasa terubat rindu,apatah lagi lelaki itu merayu kembali.


Aku biarkan wajahku dibasahi hujan yang lebat.Aku rasa makin tenang.Hilang rasa sakit didada yang mencengkam.Hilang rasa kekalutan.Apakah ini semua silapku kerana ciptakan pertemuan?Ah....lupakan dia.
Selepas mandi aku pun tidur berselimutkan comforter.Mulalah rasa seram sejuk,tanda badan mula beri negative feedback.Aku memutar kipas dan membuka semula comforter.Menelan dua biji paracetamol.Esh.....nak demamlah ni.Tekak pun rasa perit.Terus aku mencapai Lozenges di atas meja belajarku.Padan muka sendiri,cari pasal.Konon nak tunjuk hati tengah frustlah tu...Hidung mula berair,bersin tak berhenti.Ah....sudah..nasib aku betul.Dengan malas aku membuka loker dan mencari Menthol Crystal untuk menyedut wap.Teknik ni bertujuan untuk melegakan selsema dan sebenarnya boleh digunakan untuk sinus,batuk yang tak reproduktif.Selain kita makan ubat,kita boleh guna cara yang selamat ini.Lega,aku pun kembali memeluk bantal busyuk ku.Hehehe.Baru sahaja mataku lelap telifon berbunyi.Aishhh...sapalah mengganggu tidur aku ni.Aduyaaai...
“assalamualaikum...ble saya tahu ni siapa?"
“waalaikumsalam"jawab yang memanggil.
“Siapa ni?"agak kasar sikit nada aku.Geram aku.Sekeh karang.Nak main-main plak.Ingat aku punya nombor ni balai prtanyaan apa.
“Amirul"
“Mirul mana ni?"
“kenangan silam awak.."
Aku terdiam,lama ku berdiam.
Jap aku pikiak balik kat kamus aku,aku rasa macam penah ada nama Mirul.Ish...ramai,adik angkat aku,anak sedara aku...Apalah makhluk allah ni,cakap tu biar terang...
“awak sihat?’
Tanpa mukadimah dia terjah...dah lah tu bukan nak tengok kiri-kanan.Sakit barah larink aku macam ni...ada ke pulak.tapi,macam aku tahulah siapa.Tapi siapa ya???
Aku mula gelabah.Terus aku menekan butang off menamatkan panggilan.Aku sendiri tak tahu kenapa aku berbuat demikian.Aku bagaikan takut mendengar suaranya.Ah...janganlah ganggu.Aku jadi macam ni sebab kau...kepala yang berdenyut itu ku Alaskan dengan bantal kecil.Sekali lagi telifon ku berbunyi,dari panggilannya.Aku menekan mode silent.Fikiran aku benar-benar celaru.Kacau dan penuh rasa sesak.Antara rasa cinta dan rasa benci.Menyampahnya..


Mengapa aku masih tak dapat lupakannya.Makin hendak ku lupakannya,makin aku rindu.Mungkinkah akan selamanya bayangannya tak dapat ku hapuskan.Astagafirullahhalazim...
Ya tuhan kau tetapkan hatiku..kenapa dia datang kembali?kenapa???mana dia dapat nombor aku ni?Aku merenung gambar Rizal.Seorang lelaki yang tak jemu mencintaiku.Mencuba menawan hatiku.Namun kadang kala aku rasakan perasaan ini masih tak dapat melupakan Amirul.Makin ku cuba usir makin dekat dia datang.Kenapa macam ni pula?Kenapa saat aku hampir mengecap bahagia dia pula datang kembali?kenapa dengan aku ni...Airmata yang berguguran ku seka.


Sepupuku diam,aku pun lagilah terdiam.Apa ramalanku benar.Ternyata dia sebenarnya telah di’guna’ oleh gadis itu.Ternyata gadis itu bukanlah orang yang boleh dipercayai.Ah...susah aku nak terima kenyataan bergini.Bertambah aku rasa terhiris apabila sepupuku menyatakan dia buat begini kerana aku.Kerana tak mahu aku menjadi mangsa.Wallahualam.Selepas berita itu aku dengar,aku jadi bagai orang tak siuman.Asyik sahaja memutar kenangan.Tidak memikirkan langsung Rizal.sungguh tak adil bagi pihak Rizal kerana aku ini masih lagi meraguinya sedangkan dia tak langsung begitu.Panggilan dari Rizal aku jawab dengan malas dan dingin.Kasihan dia.Berkali dia bertanya apa silapnya.entahlah,Rizal...berikan aku masa.Kerana hatiku bagaikan lemas didalam lautan aku sendiri.Air mata ini senang benar gugur walaupaun hal yang remeh,dan aku jadi perasa.Ada sahaja akan aku terasa hati dan berjauh hati.Emo sungguh aku sekarang ni.


Petang itu hujan lebat,namun tak melunturkan hasratku ingin bertemu Amirul.Tanpa aku memberitahu Rizal bahawa aku keluar bersama lelaki lain,dalam kata lain mantan pacarku.Entah kenapa senang sahaja aku setuju untuk bertemunya.
Kereta kelisa membawa kami ke Taman KLCC.Entah apa ada kat situ pun aku tak tahu,sebaik Amirul mencadangkan aku setuju sahaja.Kami berjalan beriringan.Aku banyak diam.Hilang sifatku yang kuat bercakap ni.
“abang tahu agak terlewat abang datang...abang seolah terlupa adanya Ayuni.Abang sayangkan Ayuni tapi...abang dah bertunang."
Aku diam.Bukan itu aku mahu dengar.Namun kata-kata tadi cukup mengingatkan aku pada mimpi ku,mimpiku tentangnya.Mimpiku bertemunya.Adakah semua sudah terjawab.aiyoo..aci...macamnalah ble aku diam aje.Cakaplah.Ayuni...kata kau nak maki dia balik..Cepatlah.Come on baby.
“Abang tahu Ayuni benci abang,sampaikan tak pernah Ayuni angkat abang telifon.Ayuni berhak hukum abang."
Alahai...dia buat muka kesian pulak.Ish...tak mo dengar...nanti cair.Tak mo....
“Abang masih simpan gambar Ayuni.Abang terseksa Ayuni."
Ah...p lantak awak le nak simpan,gambar awak aku dah buat bungkus sambal belacan.Bajet nsem..bla lah.Karang aku sepak laju-laju karang.Tercabut gigi.
“abang tertanya kenapa tuhan tak ambil sahaja nyawa ni...Rasa seksa sungguh.Tapi,abang rasa bahagia sangat bila tengok Ayuni masih ceria walau abang dapat tengok ada yang tersimpan.Abang rasa tenang bila Ayuni tersenyum kerana bagi abang Ayuni mampu hidup biarpun tomahan yang abang lemparkan agak tak wajar."
Aku diam.Membiarkan dia luahkan segalanya.Dalam hati ni tuhan aje tahu.
“kalau abang teruskan cinta kita tu,antara kita akan terkorban.Abang rela biarkan pilihan umi itu.Entah macamana abang pun mula tertarik jatuh hati padanya,dan menerima cadangan umi untuk bertunang dengannya.Sedangkan malam hari abang diburu wajah Ayuni.Umi cakap Ayuni nak porak perandakan hidup abang.Ayunilah yang buat abang muntah darah,Umi cakap Ayuni hanya nak harta abang.Umi cakap Ayuni dah racunkan abang. Tapi semua bukan salah umi,ini semua salah perempuan tu.Perempuan tu sengaja buat begini."
“Ayuni...kadang-kadang abang rasa terlalu rindu pada Ayuni,tapi bila sahaja abang ingat Ayuni,serta merta akan menjadi benci."
Aku diam lagi.Entahlah.aku pun tak mampu bersuara apa lagi.Lelaki ini...entahlah.
Aku biarkan dia bercerita kerna aku lebih berminat menjadi pendengar setia.
“sampailah satu tahap abang dapat tahu ini semua gara-gara dia."
“Abang terima balasan abang ni Ayuni."
Setitis airmata ku akhirnya gugur.ku seka cepat-cepat.Tapi makin laju.Dia menarik ku kedadanya.
“Menangislah...Ayuni layak menangis." aku terdengar dia pun menahan sebak.Bajuku pun rasanya ada titis air mata yang gugur.Sekian lama aku pendam air mata akhirnya ia gugur jua.Bagaikan semuanya hilang.Rasa lega hatiku.Tapi rasa macam bodohnya.Menangis kat dia.patut kat Rizal.Ya allah..ampunkan aku.
.

Aku memandang telifon sepiku,tiada lagi panggilan dari Rizal.Mungkinkah dia terasa hati?Ya allah apa aku dah buat ni.Tapi,bagaimana pula dengan Amirul.Dia pun membawa diri jauh dariku juga ataukah dia sedang sibok melangsungkan perkahwinannya 3minggu lagi.Entahlah..Semuanya datang secara serentak.Semua ini membuat aku makin tertekan.Dimana Amirul?Dan dimana pula Rizal.Entahlah rasa persoalan ini menjerut leherku sendiri. Aku sendiri tak tahu siapa yang aku cinta.Aku sendiri jadi tak tahu apa aku mahu.Malam itu,aku membuat keputusan menunaikan solat istikharah,dan berharap ada petunjuk darinya.

Ya allah,Seandainya dia terbaik buatku,demi agamaku,kau satukan kami.Namun andainya dia bukanlah yang terbaik demi agamamu,kau jauhkan aku darinya.Biarkan aku dannya dalam istilah persahabatan.Kau berilah aku petunjukmu.Kau hapuskan perasaanku padanyaSesungguhnya kau amat tahu siapa yang terbaik buat hambamu yang lemah.

Aku mengharapkan agar petunjuk itu dating kepada ku.


Panggilan dari Rizal menyentapkan lamunanku.
“assalamualaikum sayang."
“walaikum salam abang."seakan malas menjawab
“Abang minta maaf sebab 2 minggu ni tak hubungi Ayu.Abang masuk hutan,abang baru balik hospital ni."
Terjatuh rahangku.Kenapa balik dari hospital?Sakit lagikah dia?Dahulu dia ada mengadu batuknya berdarah.Tapi bukan pula Tuberkulosis(TB).Kata doktor dia kepenantan.Oksigen dalam alveoli sedikit.Sebab itu kadang-kadang dia sesak nafas dan mengadu sakit dada.
“Kenapa?’
“Entahlah sayang,abang mungkin terlampau memikirkan sayang sampaikan abang silap mendarat semasa buat terjunan payung."
Serta merta berderu jantung ku.Sudah dua kali dia hilang tumpuan begini.Pertama sewaktu aku mahu putus dengannya.Rasa bersalah menggigit naluriku.
“Abang...kenapa ni?Maafkan Ayu."
“Abang tak salahkan Ayu.Abang faham,sukar Ayu nak lupakan semua yang dah pernah terjadi.Apatah lagi dia yang Ayu anggap cinta pertama.Abang nak dengar dari mulut Ayu sendiri untuk kepastian.Siapakah yang Ayu pilih antara abang dan dia?"
Aku terdiam.
“macammana Abang tahu?"
“Ayu tak mungkin akan beritahu abang,sampai bila-bila pun abang takkan tahu."
Aku diam membisu.Kata-kata itu benar sekali.Terdetik rasa bersalah menyisihkan Rizal yang begitu ikhlas mencintaiku.Mana janjiku untuk pelajari menyintainya.Aku ni hipokrit.Aku tak nak jadi munafik.Astgafirullahalazim.
“Abang tak paksa Ayu beri keputusan.Ayu berhak memberi masa diri berehat.Okay lah sayang,Jaga diri.Jangan Lupa Solat.Jangan lupa mengaji .Assalamualaikum."
Klik....talian tamat.Aku mati kata. Ayatnya berlegar dimindaku.


Tumpuanku tidak pada lecture yang sedang menerangkan fungsi system endokrin.Fikiran ku benar-benar celaru.Entahlah.Rasa macam tak ada apa tapi rasa jiwa ini tak tenang.
“Ayuni...Amirul dah putus tunang."terngiang suara itu dikotak mindaku.
“Kenapa?"
“Ayuni...abang cintakan Ayuni.Semua ni abang buat demi Ayuni."
Entah betul entah tidak.Hati ini bercampur rasa.Semua bersatu jadi satu.
“Ayuni...percayalah abang buat ni sebab abang nak tebus segalanya."

Jiwa ini terpenjara dengan tiada kepastian.Sampai bilakah aku harus macam ni?
Perlukah aku tinggalkan semua?Aku rimas.Aku lemas.Macam da putui fius aku dibuatnya.Macam nalah aku boleh terjebak dengan kisah macam ni.

Tumpuanku tidak dihadapan,hasilnya apa yang diterangkan aku langsung tidak faham.Aku leka memikir perihal hidupku.Adakah aku sudah benar-benar memporak perandakan hidup Amirul?Soalan itu berlegar-legar.Oh hati...siapakah yang aku sayang?.


Aku termenung lagi.Tadi keputusan semestar 5 telah keluar.Aku mendapat 2 4plat dan yang lain-lain lingkungan 3.70.dan GPA aku 3.89.agak kecewa juga kerana aku sudah hampir utuk mendapat semua 4 plat.tapi ku tetap mengucapkan syukur..Alhamdulilah...Namun fikiran aku masih bergetar.Lagi tadi serasa ada saja yang tak kena.Rasa bagai jantungku cepat sahaja berdetak,bagai ada perkhabaran tak elok.Aku jadi serba tidak kena.Moody tidak bertempat.Kan bagus ada Nitrous oxide bagi aku gelak sampai 24jam.Hesh..asyik fikir je..muka aku jadi berkedut.Aku berjalan perlahan ke koridor.Lama aku termenung di koridor.

Entah mengapa fikiran ku jadi tiba-tiba celaru.Wajah Rizal datang kembali.aku rindukan kesungguhannya.Aku rindukan kesabarannya.Aku rindukan semangatnya.Sayangnya aku rasa Rizal semakin jauh membawa diri.Oh tuhan aku sudah menyebabkan hati seorang insan tidak bersalah itu jauh dari ku.Dia mungkin mahukan aku fikirkan waktu,tapi kenapa Amirul suka menekankan aku.Suka buat aku serba salah.Ada kemungkinankah dia akan buat yang sama seperti dulu?Ah...aku tak mahu itu terjadi.Aku rasakan maruahku sudah berderai jatuh dimata keluarganya.Adakah mereka akan terima aku walaupun Amirul berkeras.Tidak mungkin sekali.Dia bukan begitu.Dia sukar menerima keadaan yang tegang.Mungkin dia akan salahkan aku lagi.

Malam itu,aku menelifon Hafiz Rizal.Hafiz Rizal yang beri aku kekuatan saat aku tersungkur dek cemuhan Amirul.Dialah yang kenalkan aku erti cinta yang sebenar.Dia tak jemu menasihatiku.Tak jemu memaafkan aku biarpun aku sering menyakitkan hatinya.Dia tak pernah memarahiku,biarpun sikapnya panas baran.Dia sanggup memberi ruang pada hubungan biarpun dalam kesibukkan.
“Assalamualaikum Abang."
Sapaku lembut seperti selalu.
Dia menjawab salam ku.Ceria sekali.Dan hubungan kami kembali seperti dahulu.
Alhamdulillah.


Setelah 2 bulan,Amirul menelifonku semalam.Katanya dia dalam kebuntuan.Uminya menguggut mahu membunh diri sekiranya dia tak mahu terima menantu pilihannya.Dia meceritakan padaku.Hari ini katanya dia mahu bertemu ku.Aku bersetuju kerana aku mahu memutuskan kata padanya.Biarlah aku dan dia hanya ‘kenangan silam’.Aku tak mahu lagi.Biarkan dia.Kerana dia memang bukan untukku.

Aku mengenakan baju oren petang itu,dan tudung putih.Warna yang mampu membuat aku ceria biarpun aku gementar.Aku rasakan jantungku berdebar.Aku menunggu dengan sabar.

“Ayuni...Abang Rindukan Ayuni."luahnya.Aku menarik tangan kasar.Dia terkejut kerana sebelum ini aku tak pula terlalu berkasar begitu.
“What wrong with you Ayu?"
“Saya ada sesuatu nak cakap..Important.Awak dengar elok-elok.Mungkin nanti kita tak kan berjumpa lagi."
“Apa maksud Ayuni?"
Aku menghulur kad berwarna ungu.Dia memandang ku tanda tanya.Aku tersenyum.Dia membaca isi kandungan kad itu.Wajahnya pucat,seolah mayat yang tunggu post mottom.Aku hanya diam membisu,dan berlalu.Biarkan dia dengan dunianya.

Dari celah-celah aku dapat lihat kelibatnya.Hatiku makin berdebar,namun kelibat itu makin menjauh.Keributan majlis ku membuat aku membunuh ingatan ku padanya.Berdiri di sampingku seorang lelaki bertubuh kurus dan memakai baju berwarna putih.Dia hanya tersenyum,dan senyumannya cukup buat aku terasa bahagia dan tenang.Bagiku aku akan menghargai seseorang yang mecintaiku ikhlas dari yang pernah menyakitiku.Namun Izikan namamu Amirul di hati ini.Menjadi kenangan dan akan aku khabarkan kisah kita ini untuk tidak berulang pada anak dan cucuku.Biarlah aku jadi pemusnah cinta daripada mebiarkan seorang anak musnahkan hubungan keluarga demi cinta.

Sebuah message dari telifon bimbitku akhirnya buat air mata ini menitis.

“Maafkan abang kerana pernah hancurkan hatimu,Terima kasih kerana pernah buat abang bahagia."

Ku seka airmata,simpan kenangan ku jauh-jauh.Cukuplah dahulu aku menangis kerananya.Aku tak mahu rasa keliru lagi,kerana aku sudah pasti insan yang sederhana disebelahku mampu juga buat aku bahagia.

Sebelah ku,lelaki yang tak pernah merungut tentang keburukan ku,lelaki sebelah ku ini adalah satu kurniaan yang tak ternilai bagiku.Biarlah aku kuburkan kenangan ku itu,dan
ku doakan dia bahagia.Tidak terselit rasa dendam padanya.Untuk mengesali percintaan kami itu bagiku terlambat kerana semua ini datang dari sebuah PERTEMUAN.Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang telah diberikan untuk hambanya.
Rizal..seandainya semalam aku sudah hilangkan kepercayaanmu,maafkan aku.Namun percayalah sayang sekiranya kau memberi peluang untukku,akan aku terus belajar mecintaimu.

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.