Cerpen : Sambutlah cintaku

-Salam. Faiz, kau dah ada kump utk surveing tak?-
-Blom ada lg, asal?-
-Ko msuk kump aq lah. Aq nak lg 4 org laki nie.-
-Asal ko tak tnya org lain dulu?-
-Alah….please, ko tlong crikan bleh tak?-
-Tngoklah dulu, nnti aq try tnya yg lain.-
-Thanks, Faiz.-

"Ha, Mun. Macam mana?" tanya Masyi.
"Ok, dia cakap nanti dia try tanya budak-budak lain. Kita tunggu jelah." Ujarku.
"Kau yakin ke ada orang nak satu kumpulan dengan kita."
"Alah….As, macamlah kita nie teruk sangat. Mesti ada punya yang nak satu kumpulan dengan kita."
"Ha…..Farah punya cakap banyak betul….. Cuma aku harap, Kids tak satu kumpulan dengan kita." Ujarkku sampil memandang kearah semua untuk melihat reaksi mereka.
"Eee……….Aku reject Kids awal-awal" ujar As yang anti dengan Kids.
"Aku pun. Tak nak aku satu kumpulan dengan dia."
"Aku tak kisah, aku terima je sapa yang akan masuk kumpulan kita nanti." Semua mata memandang kearah Farah, pemilik suara itu.
"Yalah, lagipun budak laki kelas kita ramailah yang dah ada kumpulan sendiri."
"Memanglah, tapi sekurang-kurangnya aku tak naklah Kids join kumpulan kita. Aku boleh terima orang lain kecuali Kids je." Ujarku berterus terang.

-Mun, kump ko sape lg?-
-Geng aq lah. aq, Masyi, As dan Farah-
-Ok, ko msukkan nama aq, Ayo, Kids dgn Juju-
-x da org lain ke slain Kids?-
-Asal plak? Ko x ska dia ke-
-Bkan x ska, tp x berkenan.-
-Abis, semua org dah ada kump tinggal kami ber4 je yg x da kump lg. Ko nak ke x nak nie?-
-Oklah, aq msukkan nama korng. Thanks.-

"Hoi, korang nak tau tak sapa ahli kumpulan kita?" Semua mata memandang kearahku. Hehehe….jadi tumpuan kejap.
"Mun, sapa?" tanya As yang kelihatan tidak sabar ingin tahu.
"Em…… nak, tengoklah sendiri." Aku menghulurkan handphoneku kepada Masyi yang berada disebelahku. As dan Farah terus menghampiri Masyi.
"Woi, Kids join group kita?" jerit Masyi terkejut.
"Alah…..nie aku tak suka nie. Kids ada dalam kumpulan kita." Balas As pula.
"Alah….relaxlah. Cuba fikir positif je, mungkin nielah masanya untuk kita rapat dengan dia." Ujar Farah yang paling tua sekali diantara kami berempat.
"Aku rasakan, mesti tak ada orang nak ambil dia. Sebab tu dia join kumpulan kita."
"Em…..Aku setuju dengan As. Kalau Juju, Faiz dan Ayo aku boleh terima lagi, tapi kalau Kids…….sapalah nak ambil dia, dahlah suka sangat bajet." Ujarku memberikan pendapat.

Khamis, Hadapan Makmal Ukur Fakulti Kejuruteraan Sains Geomatik, 7.45 a.m

"Faiz, mana kawan baik kau nie. Takkan kita nak tunggu dia sampai tengahari kut."
"Manalah aku tahu. Aku dah call dia tadi, dia cakat tengah on the way." Ujar Faiz yang merupakan ketua untuk kumpulan surveing nie.
"Banyaklah dia punya on the way. Setakat Kolej 11 dengan sini bukannya jauh sangat." Ujarku geram.
"Takpalah Mun, kita tunggu kejap je lagi. Kalau dia tak datang kita terus ambil barang dan tak payah tunggu dia lagi." Ujar Masyi cuba mengurangkan marahku.
"Ha….betul, aku setuju." Ayo mengiyakan kata Masyi.
"What ever."
"Hai, dah ambil barang?" Kids menuturkannya dengan senyuman kearah kami semua.
‘eee……belacan sungguhlah dia nie. Sakit hati aku, dah lah datang lambat lepas tu siap boleh senyum-senyum kat kita orang lagi. Macam tak buat salah je.’ Gomelku didalam hati.
"Ambil barang apa kebendanya. Mana boleh ambil barang kalau ahli tak cukup." Ujarku geram dan terus melangkah kearah kaunter barang.
"Hoi, asal lambat sangat?" tanya Ayo kepada Kids.
"Aku bangun lambatlah." Kids membalasnya ringkas.
"Semalam tidur pukul berapa? Kau tengok cerita tu sampai habis ke?"
"Ha’alah, pukul 3pagi baru aku balik bilik tidur." Jawab kids.
"Baguslah…..kenapa tak stay up je sampai pagi. Boleh datang awal sikit kat sini." Balasku yang mendengar perbualan mereka.
"Ayo, asal minah tu?" tanya Kids sebaik sahaja Mun hilang dari pandangan.
"Entah, mana aku tahu. Jangan risaulah, biasalah tu perempuan." Ujar Ayo dan terus berlalu mendapatkan Faiz.
"Ayo, nah bawak benda nie. Kau bagi Kids bawak benda nie. Ha, As dengan Farah bawak yang nielah, ringan sikit. Juju kau pegang kayu nie. Mun dengan Masyi, berat tak benda tu?" Faiz memberi arahan sebagai seorang ketua.
"Takpe, benda nie tak berat." Masyi menjawab soalan Faiz dan aku hanya mengangguk kerana kami membawa benda yang sama.
"Ok, jom kita mulakan kerja mengukur. Are you ready girls and boys?"
"I’m ready Tuan Faiz." Hampir serentak kami semua menuturkannya.

"Hoi, kau nie apa hal? Muka depan report pun tak boleh buat ke?" jeritku agak kuat membuatkan semua yang lain memandang kearahku.
"Lah……relaxlah, bukan hari nie pun nak hantar report tu." Ujarnya selamber.
"Memanglah bukan hari nie. Habis tu, esok hantar esok juga baru kau nak buat ke?"tegasku.
"Ha, good idea. Tapi kalau aku buat esok tak lewat sangat ke?" tanyanya semula kepadaku.
"Lantak kaulah, malas aku nak layan. Aku tahu esok dah siap." Malas aku nak melayan mamat seorang nie. Makin dilayan makin menyakitkan hati.
"Taulah." Balas Kids.
"Mun, Kids. Korang nie memang tak boleh baik ke? Dari awal sem sampailah nak habis sem asyik gaduh je. Tak bosan ke?" Ayo yang dari tadi melihat kami bergaduh mulut mula bersuara.
"Ha’alah, korang nie kalau berjumpa tak gaduh tak boleh ke?" Farah pula mula mencela.
"Macam anjing dengan kucing." Faiz pula bersuara.
"Anjing dengan kucing dalam cerita Cat Dog tu ok je, mana ada gaduh-gaduh. Ko tengok tak cerita tu Juju?" Masyi pula bersuara betanya kepada Juju.
"Mestilah aku tengok. Best cerita tu. Dalam cerita tu Dog siap boleh bekerjasama dengan Cat lagi." Juju pula menjawab.
"Itu Cat dengan Dog tapi sekarang nie…. Mun dengan Kids, kan lain bunyi tu. Macam mana korang boleh samakan diaorang dengan Cat dan Dog?" tanya As pada yang lain.
"Betul tu." Hampir serentak Mun dan Kids menjawab. Yang lain hanya memandang sesama sendiri sambil berbalas senyuman.


"Mun, jom pergi Desaru jumaat nie." Ajak Masyi.
"Siapa lagi pergi? Farah dengan As pergi tak?" balasku.
"Mestilah diaorang pergi. Semua ahli kumpulan surveing kita pergi. Jomlah pergi sekali." Ajaknya lagi cuba memujukku.
"Tak naklah pergi, mamat tu mesti pergi sekalikan." Ujarku.
"Jomlah pergi. Lepas nie kita mesti dah tak ada peluang nak keluar sama lagi."
"Oklah, tapi aku taknak naik satu kereta dengan dia tau." Balasku.
"Ok tak ada masalah. Kita orang pun takkan letak korang satu keretalah." Jelas Masyi.

"Ah…….penatnya. Sampai juga akhirnya." Ujar Ayo sebaik sahaja keluar daripada kereta.
"Wah……cantiknya pantai." Aku sangat teruja melihat keindahan pantai itu.
"As, tikar kau bawak tak?" tanya Juju kepada As.
"Ada kat dalam kereta tu, pergilah ambil sendiri." Jeritnya kepada Juju.
"Nak makan dulu ke nak main air dulu nie?" tanya Farah kepada semua.
"Main air dululah, aku dah tak sabar nak mandi pantai nie." Ujarku.
"Ok, tapi makanan dalam kereta nie kena keluarkan dulu." Ujar Faiz yang merupakan ketua untuk perkelahan ini.
"Juju, kau tak payah mandi duduk sini jaga makanan nie." As memberi arahan kepada Juju.
"Aku pun tak teringin nak mandi dengan korang yang tak pernah pergi pantai." Balas Juju kuat.
"Alah….ya lah tu, padan muka tak dapat mandi. Dah tahu nak datang sini, lain kali bawalah baju lebih. Ha, tengok dah tak dapat mandi." As pula membalas kata-kata Juju.
"Dahlah As, jom kita pergi mandi tinggalkan dia sorang-sorang kat sini." Ujarku. Aku dan As pun terus berlalu meninggalkan Juju sendirian. Farah dan Masyi, awal-awal lagi dah pergi bermain air di pinggir pantai. Lagi tiga orang mamat tu tak payah cakaplah, dah macam-macam gaya diorang mandi.
"Mun jom kita berenang." Aku hanya mengangguk mendengar ajakan daripada Farah itu.
"Hoi, korang jangan main jauh-jauh sangat." Jerit Masyi.
"Jangan risaulah, kitaorang tahu berenang." Jeritku kembali kepada Masyi.




"As, sedaplah sandwich nie. Kau buat ke?" tanya Ayo kepada As.
"Oh…sandwich tu, Mun yang buat. Awal dia bangun pagi tadi sebab nak buat sandwich tu." Terang As.
"Pandai Mun buat sandwich. Tengoklah orang tu, dah nak dekat separuh bekas dia makan sandwich tu." Ujarnya sambil mata menghala kearah Kids.
"Eh, Masyi. Mun dengan Farah mana?" tanya Faiz.
"Oh, diaorang masih mandi lagi dekat sana." Masyi menghalakan tangannya kearah tengah pantai. Sebaik sahaja Masyi menuturkannya, tiba-tiba terdengar suara orang meminta tolong.
"Tolong…….tolong……"
Semua menoleh kearah pantai sebaik saja mendengar suara minta tolong itu.
"Eh….Tu suara Farah." Jerit Juju.
Kids dan Ayo telah berlari dulu ke pantai. Manakala yang lain hanya melihat dari pinggir pantai.
"Faiz, Juju. Korang tak reti berenang ke?" tanya As.
"Tahu tapi saja je tak nak tunjuk hero kat sini." Balas Juju.
"Tak nak tunjuk hero konon, kalau tak tahu tu cakap jelah tak tahu." Ujar As geram.
"Kita orang sebenarnya nak bagi peluang dekat Kids untuk berbaik dengan Mun. Sebab tu kita orang biar Kids yang pergi selamatkan Mun." Faiz pula menerangkan.
"Ayo tu pergi buat apa?" tanya Masyi pula.
"Tengoklah tu, Ayo pergi selamatkan Farahlah." Faiz menuturkannya sambil tangannya menunjukkan kearah Ayo yang sedang membawa Farah berenang kedaratan. Semua yang lain membantu menarik Farah kedaratan sebaik sahaja Ayo menghampiri mereka. Beberapa minit kemudian Kids pula muncul membawa Mun naik kedaratan.
"Macam mana nie. Mun macam tak sedar je?"ujar Masyi cemas.
"Bawa bertenang, Mun tak akan apa-apalah." Faiz cuba menenangkan Masyi yang cemas melihat keadaan Mun masih tidak sedarkan diri.
"Kids tahu apa nak buat. Dia pernah belajar benda nie waktu kat sekolah dulu." Ujar Ayo pula.
"Ha’a. Kids nie pernah masuk PBSM dulu waktu sekolah." Juju pula bersuara.

"Mun….Mun…..Mun…….." Bisik As perlahan ke telingaku.
"Em…..As, kat mana nie?" tanyaku kehairanan.
"Mun dekat Pusat Kesihatan nie. Mun ok ke?" tanya As lagi.
"Ok, macam mana pula kita boleh ada dekat sini?" tanyaku lagi.
"Mun lemas tadi. Kids yang selamatkan Mun." Jelas As.
"Kids? Dia macam mana, ok ke?" tanyaku.
"Dia ada dekat bilik depan sana." Jawab As sambil tangannya menunjukkan kearah bilik yang berada dihadapan bilikku. Dari tingkap aku dapat melihat, Faiz, Juju dan Ayo berdiri diluar bilik itu.
"Apa jadi dengan dia?" tanyaku bimbang.
"Dia demam je. Nanti kalau ada masa, Mun pergilah melawat dia." Farah yang baru masuk memberitahuku.
"Mun dah boleh keluar esok, hari nie berehatlah dulu dekat sini." Masyi pula bersuara. Aku hanya mengangguk.

Tuk…tuk…..tuk……….
"Masuk." Jerit seseorang dari arah dalam bilik itu.
"Assalamualaikum." Ujarku perlahan sambil membuka pintu bilik itu.
"Waalaikumussalam. Mun, masuklah." Jawabnya sambil mempelawa aku masuk.
"Duduklah." Dia menuturkannya lagi.
"Terima kasih." Balasku perlahan sambil duduk disisi katilnya.
"Kids, sorry." Ujarku perlahan.
"Sorry untuk apa?" tanyanya kembali.
"Untuk semuanya. Aku minta maaf sebab selama nie aku selalu bergaduh dengan kau. Aku conteng dan hilangkan kau punya nota. Aku letak serbuk lada hitam dalam air kau. Aku buang beg kau dalam tong sampah. Sorry." Ujarku jujur.
"Tak pe aku maafkan kau. Aku pun nak minta maaf sebab sengaja tumpahkan air coklat dekat baju putih kau minggu lepas. Aku pun sengaja pancitkan tayar basikal kau hari tu dan kalau kau nak tahu, sebenarnya aku yang letak katak tu dalam beg kau. Maaflah aku buat kau menjerit dalam kelas En Razani sampai kau kena halau keluar kelas." Ujarnya sambil tersenyum.
"Oh…..aku dah agak dah, nie mesti kerja kau. Memang patutlah kau demam. Menyesal aku datang melawat kau." Jeritku geram.
"Kau ingat, aku nak sangat ke terima kau sebagai tetamu aku. Kalau kau tak datang pun lagi baguslah." Tengkingnya.
"Aku memang tak teringin pun nak tengok kau." Jeritku sebelum berlalu meninggalkan bilik itu.


Kring……kring…….
"Hello, Assalamualaikum. Masyi apa cerita sekarang?" Tanyaku sebaik saja menjawab panggilan itu.
"Waalaikumussalam. Cerita apa kau nak dengar?" tanyanya kepadaku.
"Cerita pasal dialah siapa lagi." Ujarku.
"Dia dah dapat kerja sekarang. Dia kerja dengan ayah dia dekat Johor Bahru. Ha, kau pun kerja kat JB jugakan. Tak pernah terserempak dengan dia ke?" tanya Masyi yang menjadi sumber maklumatku.
"Tak pernahlah pula terserempak dengan dia. Kau pula apa cerita dengan Faiz?" tanyaku kembali kepadanya.
"Dia nak datang hantar rombongan sabtu nie. Aku harap sangat kau boleh datang. Farah dengan As dah conform nak datang." Terangnya.
"InsyaAllah. Kalau tak ada apa-apa halangan nanti aku sampailah kat sana. Tahniah, Masyi." Ujarku.
"Sama-sama. Oklah, nanti aku call lagi. Assalamualaikum."
"Waalaikumussalam."

"Masyi, tahniah. Nah hadiah kau." Aku menghulurkan hadiah yangku bawa kepadanya.
"Terima kasih. Mun, tu dia ada kat sana." Ujarnya sambil mengisyaratkan mata kearah seorang lelaki yang memakai baju kemeja merah bata itu.
"Dah lama ke dia datang?" tanyaku.
"Baru lagilah. Pergilah teman dia makan. Lupakan jelah perkara yang lepas tu mulakan balik persahabatan dengan dia." Masyi menuturkannya lembut kepadaku.
"Tengoklah macam mana nanti. Farah dengan As mana?" tanyaku lagi.
"Ada dekat sana dengan Juju dan Ayo." Jawabnya.
"Oklah, aku join diaorang dululah. Nanti kita jumpa lagi." Ujarku dan terus meninggalkannya.
"Hai….lama tak jumpa, korang apa khabar?" tanyaku sebaik sahaja menghampiri Juju, Ayo, As dan Farah.
"Alhamdulillah, sihat." Jawab mereka semua hampir serentak.
"Hai, kawan." Kids mengangkat tangan kearah kami sambil berjalan menghampiri kami semua.
"Hai, Kids. Marilah." Jerit Ayo kepada Kids.
"As, tandas dekat mana?" tanyaku kepada As.
"Sana, dekat dapur." Balasnya ringkas.
"Mun nak pergi mana tu?" tanya Kids kepada As.
"Toilet." Jawabnya ringkas.
"Toilet kat mana?" tanya Kids lagi.
"Tu sana dekat dengan dapur." Ujarnya.

"Opps…." Terkejut aku. Aku dahlah nak lari dari dia tapi macam mana pula dia boleh ada dekat sini. Buka je pintu dah nampak muka dia nasib baik aku tak pengsan dekat sini.
"Nak guna tandas ke?" tanyaku memulakan bicara.
"Boleh saya cakap dengan awak kejap?" tanyanya kepadaku. Aku hanya mengangguk dan mengikutnya menuju kearah meja makan didapur itu.
"I miss you." Ujarnya ringkas.
"What?" jeritku. Semua yang berada didapur itu memandang kearah kami. Aku dan Kids hanya mampu tersenyum sebelum bergerak keluar melalui pintu dapur itu.
"Mun, I’m really miss you " ujarnya perlahan kepadaku.
"Dah habis dah? Ok, saya nak pergi makan." Ujarku dan terus berpusing untuk melangkah masuk kedapur. Namun langkahku terhenti, aku kembali berpusing kearah Kids.
"Saya belum habis cakap lagi." Ujarnya sebaik sahaja aku berpusing menghadapnya.
"Saya nak hantar rombongan meminang minggu depan, saya harap awak ada dekat rumah. Jangan pergi mana-mana tau." Tuturnya lembut dan terus melepaskan tanganku. Dia melangkah meninggalkan aku sendirian disitu terpinga-pinga. Terasa sesuatu yang ganjil berada dijariku. Aku mengangkat tangan untuk melihat apa yang pelih, ternyata ada sebentuk cincin tersarung dijari manisku. Aku hanya tersenyum dan terus melangkah meninggalkan tempat itu.

"Mun……..tahniah." jerit Masyi sebaik saja aku menjawab panggilannya.
"Assalamualaikum, sahabat." Ujarku.
"Sorry. Waalaikumussalam. Tahniah. Bila naik pelamin?" tanya Masyi tidak sabar.
"InsyaAllah, bulan depan. Nanti aku hantar kad undangan dekat kau dengan Faiz." Ujarku.
"Hantar dekat aku jelah." Balasnya.
"Oh, lupa pula aku. Masyi, thanks. Kau banyak bantu aku."
"Tak ada hal lah. Kalau kau nak tahu dia pun ikuti perkembangan kau juga." Jelas Masyi.
"Iya ke? Melalui siapa?" tanyaku ingin tahu.
"Faiz. Dia banyak tanya Faiz pasal kau. Kau pula banyak tanya dia dari aku. Em…..memang padanlah korang berdua." Ujarnya.
"Lah…. Kenapa kau tak cakap awal-awal, dia ikuti perkembangan aku." Tanyaku lagi.
"Kami sebagai orang tengah berpegang kepada janji." Ujar Masyi ringkas.

"Nah, untuk awak." Kids menghulurkan aku sekuntum bunga mawar merah.
"Sekuntum je?" tanyaku kepadanya.
"Cukuplah, awak nak berapa banyak?" tanyanya semula kepadaku.
"Kenapa tak bagi sejambak?"
"Sejambak. Kalau saya bagi awak sejambak bunga rose nie pun bukannya aku simpan semuanya tapi awak pergi bagi dekat orang lain, buat apa." Ujarnya sedikit merajuk.
"Bagi dekat orang? Mana awak tahu saya akan bagi dekat orang lain?" tanyaku pelik.
"Ingat tak waktu majlis graduate dulu. Masyi ada bagi awak bunga rose sejambakkan?" tanyanya kepadaku.
"Ha’a. Kenapa?"
"Saya yang minta tolong Masyi bagi pada awak. Kalau saya bagi sendiri dah tentu awak buang bunga tu awal-awal." Ujarnya.
"Lah….awak ke yang bagi bunga tu. Bunga tu cantik sangat, ramai yang nak sebab tu saya bagi diaorang semua." Kataku sambil tersenyum memandang kearahnya.
"Awak nie memang baik hatilah." Ujarnya jujur.
"Thanks." Dia tersenyum memandangku dan menggenggam tanganku. Kami menghabiskan masa petang itu bersama di tepi pantai itu. Cuba melakar semula kenangan yang indah setelah kami bergelar suami isteri. Aku memanjatkan syukur kerana dia sudi menyambut cintaku.

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.