Cerpen : JeJaka Berbaju Melayu Ungu

Cerpen : JeJaka Berbaju Melayu Ungu
Nama Pena : CahyaCinta

Sejak beberapa hari ini.Ada satu perkara yang singgah di benak pikiran ku.Selalunya aku bukan jenis yang pandai untuk berjiwang-jiwang ini.Tetapi sejak pertemuan aku dengan seorang insan yang amat istimewa bagi ku.Dia teramat istemewa bagi ku.Tetapi bagi dia pulak aku tidak tahu sama ada aku ini istimewa ke tidak.Sudah lama aku tidak berperasaan serperti ini.Aku bukan jenis yang mudah jatuh cinta.Kalu tidak,takda lah aku masih single sejak gagal dalam hubungan cinta dengan Hafiz Iman.Sejak itu pintu hati ku seakan-akan tertutup untuk kaum adam.

Pertama kali aku berjumpa denganya hati ku seolah-olah terpaut pada wajah nya yang seakan-akan blur itu.Pelik kan tapi itu lah yang terjadi.Tiada huluran salam hatta sedikit senyuman aku boleh jatuh cinta pada jejaka berbaju melayu berwarna ungu itu begitu menarik perhatian ku.Hanya sekali pandang hati ku seakan-akan menari dangdut,rock jazz,irama asli semua menjadi satu.

Sejak hari aku terjatuh cintan dengan dia.Dia sering hadir didalam pikiran ku..Apa sahaja yang aku lakukan pasti dia akan menjelma dalam fikiran ku.Makan aku ingat dia,nak study aku ingat dia,apabila masa nak tidur jangan cakap lah memang gambaran wajah jejaka berbaju ungu itu bermain di fikiran ku.Aku seolah-olah serperti orang bodoh sahaja mengingati jejaka berbaju ungu itu sedangkan belum tentu aku dapat berjumpa denganya lagi.Ahhh aku betul-betul dah angau dengan jejaka berbaju melayu ungu itu.
Aku berasa sangat sayang padanya walaupun aku tidak kenal akan dirinya,yang tanpa disedarinya telah mencuri hati ku ini.

Disebabkan perasaan rindu dan sayang ku pada lelaki yang tidak ku kenali itu aku berubah menjadi seorang yang pendiam kerana setiap masa terluang akan aku guna kan untuk memikirkan tentang si dia yang tidak ku ketahui asal usulnya,malah namanya saja pun aku tidak tahu.Kalau-kalu di fikirkan agak tidak logic kan aku mencitai seseorang yang di kukenali hatta sepotong namanya pun tidak ku ketahui.Perubahan sikap ku menimbulkan tanda tanya kepada sahabat ku Nadia Amira.

Hek eleh datang dah minah ni.Sapa lagi kalau bukan sahabat baik ku itu.Kalau di datang sambil membuat kening double jack dan senyum –senyum ni emmm memang dia nak tau sesuatu lah dari aku ni.Memang aku tak boleh lari gi lah.Kalau dia dah buat habits kegemaran dia tu sambil sengih-sengih.Minah ni kalau pasal korek rahsia kerajaan aku memang dia tak penah gagal.Aku lak memang tak tahan kalau berahsia-rahsia dengan minah ni almaklum aku dengan dia dah berkawan dari darjah lima lagi,sampai lah sekarang walaupunkitaorang terpisah semasa zaman belajar di Ipta sahaja.Aku ke selatan dia ke utara.Tapi last-last jumpa balik bila kitaorang satu tempat kerja dan satu department lagi.

"Oi minah asal kau ni eh??Aku tengok dua tiga hari ni termenung sana termenung sini.Macam orang kematian laki je gaya kau ni.Kalau ada problem cerita lah kat aku macam tak biasa lah kau ni."Kan aku dah cakap minah ni cam tahu-tahu saja aku ada masalah.Masalah ke??ntah aku pun tak tau nak describe apa yang terjadi kepada aku.

"Kau ni cuba lah bagi salam ke dulu say hye ke.Ni tak main terjah je."Hah ambik kau kan kena ceramah percuma a.k.a sindiran dari aku.Sebenarnya aku nak mengelak dari soalan dia tu.

"Wei tak yah nak ngelak.Lebih baik kau jawab soalan aku ni dulu.Macam aku tak tau kau saja nak mengelak kan kan kan kan???" Meleret-leret Nadia membalas sindiran ku.

"Ala kau ni tak leh tengok aku senang lah."balas ku pura-pura merajuk.

"Ala bucuk-bucuk tak yah lah kau nak pura-pura merajuk dengan aku.Tak lut lah beb.Ok-ok back to the story cuba kau cerita kat aku apa yang buat kau jadi camni.Termenung sana termenung sini,makan pun sikit,apa ni ni beb cerita lah kita kan best friend forever."Desak Nadia untuk mendapat kan jawapan dari ku.

Ni yang aku lemah ni kalau dia guna perkataan BEST FRIEND FOREVER.Memang ini lah moto persahabatan kami bertiga aku,nadia dan Nur Fyda Nabila .Fyda seorang lagi sahabat kami yang sekarang ni tengah study kat Aberdeen,dia ni bakal-bakal doktor.Antara kami memang dia yang paling pandai.Aku dan Nadia pula hanya belajar di universiti tempatan.Prinsip persahabatan kami susah senang bersama,jujur dalam persahabatan,tak boleh simpan masalah sendiri-sendiri mesti kongsi bersama.

Akhrnya aku mengalah juga dengan desakan Nadia.Ini nasib baik hanya Nadia seorang kalau fyda ada sekali konfirm dia akan korek sampai lubang cacing untuk mengetahui apa masalah ku.

"Sebenarnya...sebenarnya...sebenarnya...."Malu untuk aku memberitahu kepada Nadia.

"Sebenarnya apa?!" kus semangat ,perempuan ni kalau dah menjerit boleh sakit jantung aku jadinya.

"Sebenarnya....Aku rasa aku dan jatuh cinta lah." Mak oi terkejut aku dengan reaksi Nadia yang terus memeluk aku sambil mengalirkan air mata.Asal lak dia nagis ni?Dia silap dengar ke??

"Asal kau nagis aku cakap ’Aku dah jatuh cinta,bukanya aku nak bunuh diri’.Kau nagis apasal?"Hairan aku dengan reaksi yang diberikan oleh Nadia.

"Ya Allah syukur Alhamdullilah kawan aku ni dah terbuka pintu hati untuk bercinta lagi.Siapa lelaki bertuah tu??Aku happy sangat wei dengar cerita kau ni??Fyda mesti happy kalau tau cerita ni.Aku tak nak email kat dia lah.Aku nak tunggu dia balik minggu depan dan sampaikan secara live kat fyda." Lah rupanya dia happy dengan apa yan aku cakap ni.Siap nagis-nagis lagi.overlah pulak minah ni.Memang sejak Hafiz Iman aku tidak lagi membenarkan mana-mana lelaki menghuni dalam hati ku.Walaupun ramai yang cuba untuk menjadi penghuni dalam hati ku.

"Aku tak tau sapa sebenarnya lelaki tu.Aku nampak dia masa aku kat Giant.Ala masa yang aku pergi beli barang dapur soarang,yang kau gi dating ngan Eqram tu."Aku pun mencerita kan satu persatu apa yang menbuat kan aku jatuh ciinta pada jejaka berbaju melayu ungu itu.Nadia menepuk dahi mendengar cerita ku itu.Tidak disangka-sangka aku boleh jatuh cinta dengan jejaka yang tidak aku kenali.Wahal banyak jejaka yang kacak yang kami kenali cuba memikat aku sikit pun tidak dialayan.Apa boleh buat ini yang dikatakan cinta pandang pertama.


************************

Hari isnin hari yang paling tidak aku sukai.Monday blues lah katakan,aku masih dalam mood bercuti.Tapi apa kan daya sebab aku keja makan gaji dengan orang so terpaksa lah aku bangun awal untuk berkerja.Cuba kalau aku ikut cakap papa dan kerja kat syarikat papa.Kalau aku lambat pun mesti papa tak kisah almaklum anak kesayangan kehkeh..Tapi aku tolak tawaran papa dengan alsan aku nak cari pengalaman dengan berkerja di syarikat orang.walau pada mulanya papa tidak membenarkan,aku berusaha memujuk papa agar mebenarkan aku menimba pengalaman di syarikat lain akhirnya papa akur dengan keputusan puteri bongsu nya ini.

Hari ini pula hari terakhir Datuk Syed Hassan bertugas di syarikat nya,dan hari ini juga hari pertama kami menerima Ceo baru iaitu Syed Danish Haiqal iaitu anak bongsu Datuk Syed Hassan.Anak-anak Datuk Syed Hassan semuanya perempuan kecuali yang bongsu ini lelaki.Syed Danish Haiqal ni baru balik dari US fresh gradute lah ni.Ni pun aku dengar dari kak Temah wartawan.Betul atau tak aku tak tau lah.

Huh jam lak pulak,ni yang aku malas kalu lambat keluar dari rumah mesti jam.Huh 15 minit lagi pukul 9.00.Nadia awal-awal pagi lagi dah pergi,Eqram datang jemput kononya nak sarapan sama-sama lah sebelum masing-masing menjalankan tugas.Aku juga yang lambat sebab tak sedar masa berjalan,seronok aku termenung tadi.

Alamak aku dah lambat satu jam dari masa berkerja.Tepat-tepat jam 10.00 pagi baru ak sampai kat pejabat.Ala tapi takpa Datuk tak marah punya kalau aku lambat.Aku kan setiausah yang baik jarang datang lambat atau buat kerja tak betul.Kalau nak tahu tugas aku kat sini sebagai setiausaha Datuk.Penat aku belajar dalam bidang Kejuteraan akhirnya dapat jadi setiusaha sahaja.Tapi ini lah di katakan pengalaman.Aku redha jelah.

Sampai-sampai sahaja aku di pejabat .Nadia memberitahu yang Ceo baru nak jumpa aku.Alamak macam mana lah aku boleh lupa yang Datuk bukan lagi bos aku.habis lah kut-kut lah anak dia ni garang macam serigala habis lah aku.Kelam –kabut aku berlari untuk sampai ke bilik Ceo baru kami itu.Termengah-mengah aku jadi nya.

Alangkah terkejutnya aku melihat jejaka pujaan ku si jejaka berbaju melayu ungu berada dalam bilik ceo kami ini.Apa yang di buat dalam bilik ceo ni..Takkan lah dia ni....

"Ah sampai pun kamu Sya.Kenapa lambat?kamu tak sihat ke?Muka pun pucat semacam je.Kenalankan ni bos baru kamu" Teguran datuk Syed Hassan mematikan lamunan ku.Ah!betul jangkaan ku jejaka berbaju melayu ungu ni adalah bos ku ia itu anak bongsu kepada Datuk Syed Hassan..

"Maaf Datuk jalan jam tadi.Saya terlambat keluar dari rumah tadi.’Malu unyuk ku berkata apalagi di depan jejaka pujaan ku Syed Danish Haiqal.
.
"Ok takpa-takpa.Ok kenalakan ini bos baru kamu Syed Danish Haiqal,anak bungsu saya,dan adik kenalkan ini Puteri Aleeya Aleesya bekas setiausaha ayah dan sekarang setiusaha kamu.Harap koarang boleh berkerja sama.Jaga Sya baik-baik adik.Dia ni setiusaha ayah yang paling tip top kalau bekerja."Malu aku dipuji sampai sebegitu lagi apa lagi ditenung oleh Syed Danish Haiqal.

"Ok! Ayah jangan risau lah adik akanjga-jaga baik setiausaha ayah ni.Selamat bekerjasama Eisyah.’Balas Syed Danish Haiqal.Eisyah???Tak pernah orang lain memanggil ku dengan pangillan itu.

"Selamat berkerjasama Encik Syed Danish Haiqal.One more thing just call me Sya."Tergagap-gagap aku apabila bercakap dengan jejaka yang ku puja dengan sekali pandang saja.

"Takpa saya nak panggil Eisyah juga.Nama tu sesuai untu awak,dan panggil saya Haiqal saja."Eisyah pun Eisyah lah.Gila bertambah kacak dia dalam pakaian formal begini.Bertambah kacak bila di tersenyum menampak kan lesung pipitnya disebelah kiri dan kening nya yang tebal membuatkan dia bertambah kacak.Aduh boleh angau aku kalau macam ni..

"Baik Encik Syed..errr madsud saya Haiqal.Saya keluar dulu apa-apa pangil saya kat luar.Datuk saya keluar dulu ya."Lama-lama aku dalam bilik tu oleh pengsan aku engok wajah kacak dia yang sekali imbas macam Zaquan Adha pemain bola sepak negara yang di minati ramai itu.

Gila cantik nya setiausah aku ni.Muka ala-ala Heliza AF5 tu mata bulat,kulit putih ayu lagi pakai baju kurung dan tudung.Kalau nak compare dengan bekas-bekas awek aku memang tebeliak mata umi dan ayah tengok baju macam pengemis je tak cukup kain.Hush!nasib lah aku dan utuskan semua awek-awek tak cukup kain tu.

**********************************


Lima bulan sudah Haiqal menjadi bos aku.Dia memang bos yang baik Cuma kadang dia suka mengusik aku lebih-lebih sampai boleh menaikan tahap kemarahan ku.Nasib baik lah dia ni jejaka yang aku cintai.Kalau tak memang aku smack down je kalau dia usik-usik aku.Satu hari ni aku dengan selamber kodok gi tnya kat dia kenapa dia suka sangat kacau aku.Boleh-boleh dia jawab dia suka tengok kalau muka aku masam kalau dia usik namapak comel sangat.Kembang seperiuk aku jadinya.

Nadia terkejut sangat bila aku bagi tahu yang Haikal lah jejaka pujaan ku itu.Tak habis-habis Nadia memuji kekacakan Haikal apatah lagi muka Haikal ada imbas-imbas pemain bola sepak pujaaanya ZaQuan Adha.Aku gembira sangat berkerja dengan Haikal boleh lah aku menghadap muka dia hari-hari dan mencintai dia secara diam-diam.

Nadia dan fyda yang telah kembali ke tanah air berkali-kali mendesak aku supaya berterus terang dengan perasaan ku terhadap Haiqal.Tapi tidak akan sesekali aku memulakan dulu.Takkan aku nak jadi perigi cari timba kut.Walaupun zaman kini istilah perigi cari timba tidak lagi digunakan.Aku selesa untuk mencintai dirinya dengan cara ini.

Panggilan telefon dari mama benar-benar membuatkan aku mengalirkan air mata.Sampai hati mama n papa menerima pinangan seorang lelaki yang tidak aku kenali hatta nama nya pun aku tidak ketahui.Alasan mama,mama sangat sukakan lelaki ini.Koonya lelaki ini kacak lah,baik budi bahasa lah,datang dari keluarga yang baik lah.

Aku tidak diberi kebenaraan untuk tidak menyetujui perkawinan ini.Bagaimana aku hendak berkawin dengan lelaki yang tidak aku cintai.Sedangkan aku mencintai lelaki lain.Sungguh aku berasa begitu kecew dengan keputusan yang diambil oleh mama dan papa.Tarikh perkawinan yang ditetapkan pada bulan depan oleh pihak lelaki pula benar-benar memberi tekanan kepada aku.

Akhirnya 1 septmber 2008 aku bakal di ijabkabulkan dengan lelaki yang tidak aku kenali.Selama tempoh kami bertunang aku tidak pernah hendak mengambil tahu tentang asal-usul suami ku apa tah lagi perasaan ingin berjumpa.Langsung!tidak ada.

"Sudah lah Sya mungkin dah ini takdir kau.Kau takda jodoh dengan Haikal.Sapa tahu bakal suami kau ni akan lebih membahagiakan kau.Kau terima lah dengan redha Sya."Pujuk Nadia dan Fyda.Air mata ku pula seolah-olah tidak mahu berenti.Puas Mak Andam yang di tugas kan untuk menyolek kan aku membebel supaya aku berhenti menagis.Tapi apa akan daya airmata ku tumpah sebagai tanda aku tidak merelakan perkhawinan ini.

"Pengantin lelaki dah sampai.Cepat turun Sya,dah jangan-jangan sedih lagi mama tahu bakal suami kamu ini adalah yag terbaik buat Sya.Percaya cakap mama Sya."Pujuk mama supaya aku menerima sahaja menantu pilihan nya itu.Nadia dan yda mengiringi aku ke ruang tamu rumah kami,untuk acara pernikahan.Aku seperti ingin lari sahaja dari rumah.Jika tidak mengenangkan maruah mama dan papa pasti aku akan lari dari rumah.


"Aku terima nikah nya Puteri Aleeya Aleesya binti Aizam dengan mas kawinya Rm 80.00 ringgit tunai."Dengan sekali lafaz sahaja aku telah menjadi milik suami ku.Serentak dengan lafaz nikah itu air mata ku jatuh berguguran walaupun dalam keadaan terkejut.

Sejuk tangan ku yang berada dalam gengaman Haikaluntuk acara menyarungkan cincin.Bertambah syahdu hatiku bila Haikal mengucup dahi ku dan membisikan kata cinta kepada ku.
"Maaf kan Abang buat syang macam ini.Tapi ini sahaja cara yang abang dapat buat supaya sayang menjadi milik abang."begitu sayu sekali kedegaraan dihati ku.Makin laju lah air mata ku tumpah selepas mendengar kata-kata Haikal yang tlah membahasakan dirinya abang selepas kami sah bergelar suami isteri

Kedengaran ketawa Nadia dan Fyda rupa-rupanya mereka lah yang telah memberitahu kepada Haiqal tentang perasaan ku,dan tanpa mereka sangka Haiqal juga mempunyai perasaan yang sama dengan ku.Cuma dia tidak berani untuk memberitahu tentang perasaaanya kepada ku.Selepas dia tahu akan perasaan ku terhadapnya dia pun menghantar rombongan meminang kerumah ku untuk menjadi kan aku hak mutlak nya.
Kalau lah aku tahu Haiqal yang akan menjadi suami ku tidak lah aku akan menagis setiapa masa.Tidak sangka begini akhirnya kisah hidup kami.Tidak pernah bercinta tapi akhirnya menjadi suami isteri.


2 Tahun kemudian.....


"Abang....................Eisyah rasa dah sampai masa ni....Sakit bang....." Kelam kabut Haiqal melihat Eisyah mengerang kesakitan ingin melahirkan cahaya mata sulung mereka.

"Sabar sayang...sabar sayang...Kita pegi hospital k."Pujuk Haiqal supaya Eisyah bertahan..Sampai-sampai sahaja di hospital.Tidak sampai sepuluh minit Eisyah selamat melahirkan anak kembar.Kedua-dua nya lelaki.Haiqal mengucup dahi Eisyah tanda terima ksih kerana melahirkan anak kembar tanda kasig sayang dan cinta mereka.Anak kembar kepada pasangan sama cantik dan kacak itu diberi nama Syed Iman Zaquan dan Syed Iman Zafuan.Eisyah berdoa dalam hati supaya kebahagian akan membanjiri kehidupan mereka sekeluarga sehingga akhir hayat mereka.Aminnnnnn

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.