Cerpen : Banyaknya dosa kita!

"Korang tengoklah,makin ramai orang dating dalam kelas kita.Sakit betul mata aku!"kata Wanie kepada Mia dan Nurul.
Mia dan Nurul mnegiakan kata-kata Wanie.Setiap kali cikgu bermesyuarat,kelas 5 Sains 1 pasti jadi port budak dating.Sekarang,terdapat lima couple yang dating dalam kami.Ketua Pengawas juga geram dengan gelagat mereka,apatah lagi,tempatnya yang selalu menjadi mangsa.
"Nurul,apa aku nak buat ni?Makin ramai pulak yang dating kat kelas kita.Nak tegur,semuanya kawan kita.Nanti tak pasal-pasal gaduh pulak."Tiba-tiba Fafa,Ketua Pengawas datang ke tempat Nurul meluahkan keresahannya.Wanie dan Mia meneruskan latihan Kimia.Tetapi,mereka serentak meletakkan pensil setelah mendengar Nurul berkata.
"Aku rasa kau tak boleh biarkan budak-budak ni,"jawab Nurul perlahan.Khuatir didengari rakan-rakan yang lain."Ni tanggungjawab kau sebagai KP.Kau tak boleh biarkan.Lagipun cikgu kan dah bagi amanah kat kau supaya ambil nama budak-budak yang dating ni.Kau tak boleh takut nanti gaduh or whatever.Tak kan kita nak diamkan je.Kita yang meluat ni pon kena tanggung dosa tau."
"Tu la pasal.Aku dah tegur dah tadi,tapi dorang sume buat derk jer."kata Fafa.Wanie dan Mia masih setia mendengar perbualan kami.Nurul mendiamkan diri.Berkerut-kerut dahinya seperti memikirkan sesuatu.
"Ha!Apa kata kau report terus kat cikgu disiplin.Tapi,kau reportla senyap-senyap.Kalau aku jadi kau,dah lama aku buat ni tau!"ujar Nurul tiba-tiba.
"A\'ah Fafa,aku pun rasa ko kene report kat cikgu.Nanti cikgu cakap kau tak buat kerja pulak."sampuk Wanie tiba-tiba.Fafa hanya mengangguk sebelum berlalu setelah mengucapkan terima kasih kepada Nurul. Barangkali Fafa pergi berjumpa cikgu Shikin.Tak lama selepas itu,muncul cikgu Shikin,Ustazah Ain dan Ustaz Amin.Kelam kabut couple couple tadi bangun dan duduk di tempat lain.Nurul,Wanie dan Mia hanya tersenyum melihat gelagat mereka.Memang sahla Fafa melaporkan kepada cikgu.
"Amboi-amboi,sedapnya dating ya!"perli Ustazah Ain yang terkenal mulut laser nya itu."Siapa yang dating tadi?Keluar sekarang!"Tiada siapa yang mengaku.Mereka berpura-pura tidak mendengar suruhan Ustazah Ain.Geli hati Nurul."ooo,tak nak mengaku ya.Kamu nampak ni?"kata Ustazah sambil menayangkan kamera ditangannya."Siapa yang dating tadi?keluar cepat.Kami dah ambil gambar kamu semua dari luar tadi."ujar cikgu Shikin pula.Serta-merta lima pasangan tadi bangun dan keluar berjumpa dengan cikgu tadi diluar kelas.
Mereka semua di arah ke bilik kaunseling.Kemudian,Fafa masuk dengan muka yang ceria dan menuju ke arah kami."hahaha..best giler tengok dorang kena tangkap."Aku hanya tersenyum."Kau report ke Fafa?"tanya Mia."hehehe...macam ni.Masa aku nak pergi tandas,aku nampak cikgu ronda kat blok form 4.Rupanya..korang tau tak,budak form 4 pon dating jugak.Apalagi,aku pon terus la bagitau kat cikgu."bisik Fafa sambil tersengih.
"Habis tu,gambar tadi tu cikgu nak buat apa?"tanya Mia lagi."Laa..korang ni pon,percaya sangat la kat Ustazah tu.Mana ada bateri pon dalam kamera tu.Saje buat gimik jer..hahaha"jawab Fafa.Serentak Nurul,Wanie dan Mia berpandang.Beberapa saat kemudian,meledak ketawa mereka bertiga.

*******************************************

Keesokannya,riuh dewan besar sekolah dengan gelak tawa pelajar.Pelajar yang kena tangkap dating semalam, kena bersanding di atas pentas.Nurul,Wanie dan Mia tak habis-habis gelakkan mereka.
Selepas kejadian itu,aktiviti dating di sekolah tidak lagi dijalankan.Mungkin,mereka takut kena tangkap dan didenda bersanding.
Kelas 5 Sains 1 riuh dengan suara penghuninya.Suka betul mereka kalau cikgu ada mesyuarat.Nurul, Wanie dan Mia seperti biasa meneruskan ulangkaji mereka.Kali ini subjek Fizik pula yang dibincangkan.
"Aku bosan la.Memanjang je cikgu tak de"kata Mia."hurm...sabar jela.Cikgu kat sekolah ni suka mesyuarat agknya."ujar Nurul.Wanie lebih suka mendiamkan diri pada hari itu.Tingkahnya itu diperhati olrh Nurul.
"Oit Wanie.Ko ni kenapa pulak.Selalunya kau la yang sibuk tanya soalan.Awat senyap ja?"tanya Nurul.
"A\'ah la ko ni Wanie.Baru aku perasan ko senyap je dari tadi.Ada problem ker?"sampuk Mia.
Wanie hanya mengeluh sebelum berkata,"Kawan,sebenarnya aku da kapel dengan Azim la.Dia selalu ajak aku dating,tapi aku tak nak."Kata-kata Wanie yang bersahaja itu disambut dengan wajah yang tidak percaya iaitu Nurul dan Mia."kau...biar betul.Asal tak bagitau kitaorang ha?Sejak bila ko kapel dengan dia ni" tanya Mia dengan kuat."Shhh..slow la sikit suara kau tu.Dengar dek orang laen kang,mati aku.Lagipun,aku belum pekak lagi la.ish!"kata Wanie sambil meletakkan jari telunjuknya di bibir.Nurul hanya mengangkat kening meminta penjelsan daripada Wanie.
"Baru sebulan kapel.Aku da lame syok kat dia sebenarnya.Tak tau pulak dia pon syok kat aku. Masalahnya sekarang,dia nak putus pulak.Sebabnya,aku tak nak dating dengan dia!Ape la mamat tu.Dating sekali je da la."jawab Wanie.
Nurul hanya mendiamkan diri."Wanie,aku rasa better kau clash dengan dia"ujar Nurul.Mencerlang mata Wanie mendengar permintaan Nurul.Begitu juga dengan Mia.Nurul masih menunduk."Aku minta maaf Wanie.Bukan nya aku saje-saje suruh ko clash dengan azim.Ada sebabnya."
"Apa sebabnya?"tingkah Wanie."Ha?Kau pun syok kat Azim ea?Sampai hati kau!"
Mengucap panjang Nurul mendengar kata-kata Wanie."Wanie,jangan salah faham.Azim tu pun aku tak kenal.Macam mana la aku boleh syok kat dia pulak.Kau tau kan aku macam mana."
Semua orang sedia maklum dengan Nurul yang jarang bercakap dengan lelaki walaupun rakan kelasnya sendiri.Jadi tidak hairanla dia tidak mengenali Azim budak Perdagangan 1 tu.
Wanie hanya mendiamkan diri.Sedar dirinya yang lancang menuduh Nurul."Kenapa Nurul?Salah ke aku kapel dengan dia?"
"Macam ni Wanie.Aku tak nak kau lalai dengan Azim tu.Lately ni aku tengok,kau dah tak fokus dalam kelas.Test hari tu pun kau tak dapat score."
Wanie menunduk mengiakan kata-kata Nurul.
"Lagipun Wanie,Mia...kapel tu haram.Sebabnya,orang yang bercouple tidak mungkin menundukkan pandangannya terhadap kekasihnya.Orang yang bercouple tidak akan boleh menjaga hijab.Orang yang bercouple biasanya sering berdua-duaan dengan pasangan kekasihnya, baik di dalam rumah atau di luar rumah.Wanita akan bersikap manja dan mendayukan suaranya saat bersama kekasihnya.Bercouple identik dengan saling
menyentuh antara lelaki dan wanita, meskipun itu hanya berjabat tangan.Orang yang bercouple, boleh
dipastikan selalu membayangkan orang yang dicintainya.Korang faham kan?"
Wanie dan Mia hanya mengangguk.
Nurul meneruskan kata,"Bercouple je kita dah berzina.Telah ditetapkan setiap bahagian manusia adalah daripada zina.Zinanya mata kerana memandang,zinanya telinga adalah mendengar,zinanya lidah adalah berbicara,zinanya tangan adalah meraba,zinanya kaki dengan melangkah dan zinanya hati dengan berkeingian,berangan-angan dan membenarkan."
Tercengang Wanie dan Mia mendengar penerangan Nurul."Patutla kau tak bercakap dengan lelaki."kata Mia."Banyaknya dosa kita!"kata Mia dan Wanie serentak.

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.