Cerpen : Calon

Saya Suraya bte Abu Bakar, anak sulung dari tiga adik-beradik. Asal Muar, Johor. Umur 28 tahun. Saya seorang pakar psikitri dekat Hospital Ampuan Rahimah, Klang. Saya pemegang Ijazah Sarjana Muda Sains Gunaan (Kimia Analisis). Bagaimana saya dapat pekerjaan yang bukan dalam bidang pengkhususan saya bukan apa yang saya ingin ceritakan tapi bagaimana kehidupan yang saya lalui dan perolehi berbeza dengan pemikiran dan keinginan saya terutamannya tentang calon suami saya, Hafizi bin Ishak.

INI ADALAH CERITA TENTANG KRETERIA CALON SUAMI SAYA...

Bagi saya seorang calon suami ideal untuk saya mestilah orang yang lebih tua daripada saya walau cuma seminit, sejam atau satu hari. Saya menetapkan bahawa saya tidak akan menerima seorang lelaki yang lebih muda dari saya sebagai teman hidup. Saya rasakan kematangan dan jaminan perasaan selamat dari seorang lelaki adalah umurnya walau saya sendiri tahu perasaan selamat itu tindakan sifat luar kawalan dan tingkahlaku luar kawalan tidak mengira gender, jantina, umur, fizikal, asal usul melainkan diri seseorang itu sendiri.

Fizi adalah junior saya masa tengah belajar dulu. Masa saya second year dia baru masuk. Kami jumpa dalam Student Resident Colloge atau Majlis Penghuni Desasiswa, sama-sama exco, sama-sama satu jawatan, satu portfolio, sama-sama kerja, sama-sama kongsi cerita dan rahsia. Saya anggap dia sebagai orang yang lebih muda dari saya merangkap adik sebab dia memang muda setahun lebih dengan saya. Tipu kalau dalam masa-masa kami bersama bekerja saya tak tertarik dengan Fizi yang 'gila' dan memang sekepala dengan saya tapi oleh sebab pemikiran saya 'selamat itu umur' buat saya akhirnya ignore je perasaan tu.

Tambah lagi Fizi tu anak manja even dia ada abang dan tiga adik. Dia suka main-mainkan saya terus anggap sayalah kakak dia, mama dia, penasihat merangkap setiusaha peribadi yang tahu semua jadual waktu dia sekali gus penyelamat dia masa susah. Gelaran dia pun masa tu 'baby' jadi macam mana manjanya baby yang nakkan perhatian macam tulah kehendak Fizi yang sukakan perhatian orang, macam mana nakalnya baby macam tulah jahat dan nakalnya Fizi, seperti pendek akal dan tidak matangnya baby maka itulah tahap itulah seperti Fizi, mengada dan dimanja. Terus macam mana saya nak rasa yakin dengan orang yang nampak tak serius dan main-main macam budak kecil seperti Fizi.

Lama-lama saya sedar yang Fizi tak selamanya begitu manja dan keanak-anakan. Makin usia bertambah, makin dewasa, makin banyak saya tempuh, makin ramai orang saya kenal dan makin lama usia persahabatan kami saya sedar bahawa sikap 'baby' Fizi hanya satu bahagian dari ratusan sifat dan sikap Fizi. Di sebalik nakal dia memahami dan sentiasa ada waktu saya sedih dah suka. Waktu saya menangis dan putus harapan di samping senyum dan tawa saya. Fizi yakin saya boleh, saya ada bakat dan saya tidak perlu peduli apa pandangan orang pada saya pada saat orang lain mempertikaikan kenapa pelajar kimia nak jadi pakar psikitri selagi saya kenal dan yakin dengan diri sendiri dan kemampuan saya.

Di satu masa juga saya mulai sedar manja Fizi bukan sekadar suka-suka. Manja dan peramah Fizi adalah ubat yang mengembalikan keyakinan saya masa ibu meninggal akibat kanser. Manja Fizi, gembira Fizi, ketawa Fizi, semua dberika pada saya agar saya kembali ceria dan tabah macam dulu. Mungkin macam saat saya sabar dengan kerenah Fizi yang malas, selalu datang lambat meting, tak mahu jumpa Ketua Resident masa dalam Student Resident College dulu tak termasuk hal-hal hidup dia yang tak pernah terurus dari masalah itu juga yang Fizi rasa bila saya sekan hilang arah bila umi tiada. Umi sumber kekuatan saya lepas abi bercerai dengan umi masa saya kecil lagi. Fizi kembali jadikan saya Suraya yang sukakan cabaran dan tahan rintangan, positif thinker dan tidak mudah tunduk dengan masalah dengan senyum, tawa dan lawak nya. Perhatian Fizi mengerti pemergian umi menjadikan saya suka mengasingkan diri lebih dari sebelumnya. Adanya Fizi beri saya semangat yang selama ini saya fikir dengan usia boleh saya temui namun saya lupa bahawa pengalaman dan pengetahuan akan mematangkan seseorang lebih dari usianya.

Kira satu saat saya pernah berjanji. Ikrar saya, saya tidak akan menjadi perampas hubungan sepasang kekasih. Saya tekad saya akan menjadi cupid yang membantu kawan-kawan saya dan sayalah penyelesai masalah cinta antara dua manusia. Saya meniti masa dewasa saya dengan meihat kebahagian orang lain termasuk Fizi. Saya meniti masa dewasa saya dengan mendengar masalah orang lain termasuk Fizi. Saya meniti masa dewasa saya dengan memikir dan menyelesaikan masalah hubungan cinta orang termasuk Fizi. Saya meniti masa dewasa saya seorang diri kerana terlalu berhati-hati dek tidak mahu terluka sekali lagi dengan cinta lama atau punya masalah dalam rasa cinta macam orang lain termasuk Fizi.

Saya kenal siapa kekasih dan bekas kekasih-kekasih Fizi sejak zaman sekolah menengah, matrikulasi, universiti hingga dia memegang jawatan Pengurus Sumber Manusia MAXIS dengan gaji asas RM 3000++ sama ada melalui gambar atau berdepan. Saya kenal, tahu dan rapat. Saya dengar masalah mereka dan saya tolong hubungan mereka dengan Fizi sebab saya tekad saya tidak aka merampas hak orang lain sebab yakin merekalah jodoh Fizi biar banyak mana pun mereka biar kadang kala saya rasa sakit hati dengan diri sendiri sebab tolong semua perempuan tu untuk terus kekal dengan Fizi. Hati saya melarang keras dan kewarasan saya menidakkan penafian saya bahawa saya punya rasa dengan Fizi.
Tapi bila satu saat, satu detik yang saya yakin saya suka Fizi lebih dari dari seorang junior, kawan, sahabat dan teman rapat, tiba-tiba saya langgar tekad saya. Saya jadi duri dalam daging pada semua bekas kekasih Fizi dan saya sama-sama berebut perhatian dan kasih Fizi dengan segala keberanian yang saya ada.
“ Su suka Fizi..” suara Suraya untuk kali ketiga, dengan jelas, lancar dan tenang dengan memandang tepat ke mata Fizi.
“ Are you kidding? Be serious okey!” Fizi bingkas bantah. Rasa nak tergelak dengan kata-kata Suraya.
“Su, jangan sebab I single dan I cakap yang I tak nak single lagi you terus cakap yang you suka I..”
Suraya tarik nafas dalam-dalam.
“ I'm serious that i'm in love with you, sama macam Idayu, Hazita, Lidyanna dan Zakia. All of them in love with you, so do I”
Dan bila rasa sahabat bertukar cinta, ia tak semudah yang di sangka. Saya seakan hilang separuh kehidupan saya, kehidupan yang ada Fizi sebagai teman terbaik saya. Saya berdepan dengan pandangan Fizi yang tidak percaya saya cintakannya. Saya berdepan dengan pengelakkan Fizi berminggu lamanya, kami tak jumpa, telefon mahupun sms. Bukan saya yang tidak mahu tapi Fizi sndiri yang diamkan diri. Kadang kala saya keliru sama ada pengakuan saya itu benar dari lubuk hati saya atau hanya kerana tak mahu Fizi jauh dari saya dan rapat dengan orang lain.
Fizi pun keliru dan cuba jauhi saya untuk merenung dan berfikir. Akhirnya dia sedar kenapa dia tidak pernah kekal lama dengan satu perempuan. Mereka tidak sama sekali sama dengan saya. Hakikatnya, Fizi mencari kesempurnaan dalam setiap kekasihnya agar lebih dari rasa sempurna dia pada saya hingga membandingkan mereka dengan saya. Cara dia mahu dilayan bukan dipaksa, keterbukaan saya, kesedia saya untuk meluangkan masa dengan dia biar jam berapa pun waktu itu, cara fikir yang sama dan ketahanan untuk melayan perangai anak dia bukan dia melayan perangai keanak-anakan. Akhirnya, kawan menjadi lawan dan saya berdepan dengan perempuan yang menganggap saya jahat dan pengambil kesempatan, talam dua muka dan hipokrit. Biar perit tapi sejak itu saya mula tukar motto 'Jangan jadi perampas' kepada 'Saya bukan perampas Cuma orang yang bijak memanfaatkan peluang sesuai dengan apa yang saya rasa dan mahu' sebab dia memang single, saya tahu saya sayangkan Fizi dan hubungan kami seharusnya telah lama bermula jika saya tidak berpegang pada prinsip kolot dan unlogical..


Tapi, saya juga gembira untuk memilih Fizi sebagai teman hidup saya atas beberapa kriteria lain yang saya anggap penting, ada yang biasa dan ada yang nampak pelik sedikit.

Saya nakkan calon teman hidup saya seorang yang tinggi, suka tersenyum dan bukan lefthanded person sebab saya sederhana tinggi, tidak reti senyum sampai orang kata saya sombong dan saya kidal. Saya nakkan seorang yang berbeza dengan saya supaya dapat saling melengkapi antara satu sama lain. Saya temuinya dalam Fizi. Tinggi Fizi 172cm, saya 158 cm, Fizi terkenal dengan senyumnya sebagai agen pemikat perempuan sedang saya sentiasa ada masalah meyakinkan orang untuk menukar persepsi pertama mereka bahawa saya kedekut senyum, sombong dan tidak peramah. Tapi, ada satu sifat yanf saya gagal dapat dari Fizi iaitu pendiam sebab saya dengan Fizi sama-sama suka bercakap, membebel dan bergosip.

Jika orang lain mencari calon teman hidup kerana keterampilan, rupa dan kecomelan dia, saya tak nafikan rupa juga syarat penting bagi saya. Kulit cerah itu perlu sebab saya sawo matang. Janggut seciput cukup untuk jadikan Fizi nampak matang dalam rupa childish dia. Rambut tak perlulah mencacak sangat tapi janganlah disikat 'M'. Bibir kena bebas rokok. Biar saya tahu Fizi seorang smoker dahulu, namun saya tetap cuba menasihatinya untuk berhenti merokok, bukan kerana saya tetapi demi dirinya sendiri dan akhirnya berjaya bila masa kami mula bertuang dulu. Subjek keperluan asas calon suami juga kenalah ada macam duit simpanan, rumah, kereta dan pekerjaan dengan gaji tetap. Bukan materialistik tapi mencari jaminan bahawa bila saya hidup dengan Fizi, biar saya memang bekerja dan mampu dengan gaji saya sendiri, saya tetap mahu Fizi rasa kebergantungan saya pada dia dan rasa berdikari dalam diri dia untuk menyediakan segala-galanya untuk masa depan kami. Saya mahukan rasa selamat sebelum memutuskan calon teman hidup saya dan mungkin dah tersurat Fizi lebih mudah jalan hidupnya sejak tamat belajar. Kereta sendiri sebulan lepas dapat kerja, kondominium atas nama sendiri pada usia 25 tahun dan kenaikan pangkat dari jawatan penolong pengurus lantas menjadi pengurus termuda pada usia 26 tahun.

Saya juga nakkan calon teman hidup saya, kampungnya dekat dengan saya. Lagi baik kalau orang Johor atau Melaka tapi lagi afdal kalau orang Muar terus. Ini saya dapat dengan Fizi biar saya tidak pernah merancang sebelum ni. Biarpun kami bukan anak Jawa Johor tulen setelah mengalami banyak campuran tapi kami membesar di Johor. Biar kami tak reti cakap jawa tapi kami masih mix Jawa-Melayu yang tinggal kat Muar, Johor. Family kami menetap di Muar,Johor dan itu sedikit membuat saya gembira sebab senang sangatlah saya nak balik kampung bila cuti terutama Hari Raya Aidifitri. Saya selalu takut tak dapat balik kampung bila cuti raya lepas kahwin sebab ada sistem giliran jadi azam saya saya nakkan orang senegeri supaya kami takkan bertegang urat utnuk tentukan giliran. Biarpun saya kena pulang ke rumah mertua tapi saya masih boleh ke rumah family saya yang masih dalam daerah yang sama dan perjalanan kurang sejam pergi dan balik.

Namun, apa yang paling penting bagi saya untuk calon suami saya adalah agama dan cara hidupnya. Biar Fizi adalah 'buaya darat' namun jauh dalam dirinya dia ingin setia, kekal pada satu perempuan. Fizi cukup tiang agamanya dan saya percaya kuat iman dan taqwanya untuk membimbing saya nanti. Ada juga rasa selamat dan selesa yang dia beri untuk saya. Rasa yakin dan percaya bahawa pilihan saya tepat dan percaya bahawa dia adalah jodoh saya dan saya adalah jodoh dia. Nilai etika, sikap dan sifat dalaman Fizi yang memahami dan tidak banyak kerenah membuat saya paut padanaya. Masa perkenalan, persahabatan dan percintaan kami yang panjang membuat antara saya dan Fizi saling mengetahui, memahami, mengerti dan mempercayai antara satu sama lain. Biar sering tidak sependapat namun keretakan itulah yang membuka ruang pada saya dan Fizi sedar yang masih banyak yang kami tidak tahu tentang diri masing-masing. Fizi memberi ruang dan peluang untuk saya bebas dengan apa yang saya fikir dan mahu lakukan. Fizi juga saya jelmakan peluang dan ruangnya sendiri tanpa saya. Saya ingin bebas dan berdikari tanpa kongkongan begitu juga Fizi jadi kami sandarkan kepercayaaan dan nilai tolak ansur dalam diri saya dan Fizi sepanjang perkenalan kami.

Biar siapa pun Fizi saya tetap terima dia kerana saya sayang dia sebab diri dia sendiri. Nasib saya dek apa yang saya impi ada pada Fizi namun saya masih menerima dirinya kerana sayang dan kasih saya pada Fizi. Moga majlis esok hari adalah akad nikah yang pertama dan terakhir buat sayaya dan Fizi...

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.