Cerpen : Bestarian

KURUN KE 2/ABAD KE 2

Istana water fox, plang arsenal..
Tersebutlah alkisah seorang puteri,istana indah raja dan menteri,hidup puteri dlm negeri,puteri bernama intan baiduri,raja bernama cendana ceri(bul)disamping permaisuri ratna sari(zue)

Intan:bagaimanakah kerajaan Negara kita,bonda?
Zue:o.k aja..aman rasanya..
Intan:haaa..(mengeluh)
Zue:knp anakanda,muram durja, khabarkan berita kpd bonda keresahan anakanda ..
Intan:anakanda bimbang keselamatan putera wiewiee.bukankah krjn alai berminat menjajah krjn jong.
Zue:usah bimbang.bonda akan minta ayahanda mghantar bala tentera tumpaskan krjn alai.

Di jong..
Tersebut alkisah seorang putera,putera gagah semangat perwira,menentang musuh sedang mara,musuh bernama nilai tara asal krjn alai tara,nama putera wiwiee lara.

Wiewiee:panglima(lee)ambilkan keris taming sari tue..cepatlah..
Lee:apa tuanku?patik tak dngar?
Wiewiee:kamu nie..kita sedang berperang.jgn dok berangan aje.cepat!!
Lee:keris taming sari xda..tamil nari ada laa.
Wiewiee:ah..apa2 aje.tamil nari ke..tamil nadu ke..ambik aje..
Lee:ya..yaa…tuanku..


Dalam istana jong after perang.raja nilai tara (fizzul) datang menghadap..

Fizzul:panjat bukan sebarang panjat.datang aku bawa hajat.
Wiewiee:buah kundur buah manjakani,
Untung dijual pasar tamu,
Kau nak lepas hajat seni,
pergilah ke jambanmu.
Fizzul:hei..wiewiee lara..malang betul hidup kau..penuh kelaraan..
Wiewiee:Jgn call aku wieewiee lara,panggil aje aku Lerra..kau ingat nama kau sedap.nilai tara.bukankah itu formula kira saham..subjek akaun tue..
Fizzul:ish..ish..tol gak..aku rasa mak aku suka belajar akaun laa..sebab tu dia boh namaku nilai tara..
Wiewee:mungkin..eh..maybe..
Fizzul:apa maybank..maybank..abad ke-21 nanti kita belajarlah akaun..sekarang nie kita berperang..faham!!(marah).
Wiewiee:aku paham..aku paham..
Fizzul:kita mulakan..

Di anjung istana water fox..

Zue: kanda..dinda kasihan pd anakanda intan baiduri,tidurnya tiada lena..
Bul: knp?homework ekonomi xsiap ke?
Zue: bkn ekonomi.tp sejarah.
Bul: jgn kau sebut sbjek tue.aku mentel..nanti aku plak jd mentor sejarah.
Zue: sory la..ni citer sebenarnya..bla..bla..bla..bla..
Bul: apa..krjn alai serang kerajan menantu kita?tarak patut..tarak patut..
Zue: kanda..hantar bala tentera ke sana..
Bul: yes bosss.

Di kamar intan..

Intan:dayang..dayang..
Unna:ya..puteri..
Intan:beta lapar..suruh tukang masak wat pizza hut dan fried chicken.
Unna:baiklah.

Di dapur istana

Unna: hei..tuanku suruh kau wat pizza hut dan fried chicken.
Memey: apa..cam na nk wat pizza hut..
Unna: telur itik 6 bijik,bawang,cili,bubuhlah apa yg patut..
Memey: knp telur itik..
Unna: coz…telurrrr itik besarla..
Memey: fried chicken tu apa?
Unna: takkan kau tak tau itu..kan ayam goreng tu la..waktu BI dok nyanyi2..sir toppa dak ngajar,kau dok mlalak sorang2 kau..
Memey: cam na kau tau?
Unna: aku kan dok sekelas ngan kau..

Sementara itu bala tentera di ketuai oleh Raja Cendana Ceri dan panglimanya,Pijol Senyap Anak Sakti ke krjn jong.

Di istana jong..

Wiewiee:ceh..ceh..yah..yah..yah..
Fizzul: wie..kita stop..stop..kita rest dulu..
Wiewiee:letih tol..jari aku nie sakit…
Fizzul:yeahh!!!aku menang,,
Wiewiee:kau main tipu..tipu..tipu..
Fizzul:jgn kau fitnah aku nie..

Raja cendana ceri dan tentera masuk ke istana.

Bul:nape gaduh nie..
Wiewiee:daddy..nie nilai tara main tipu..
Bul:berani kau menikam menantu beta
Fizzul:xdalah.beta jga ingin buktikan budak geo reti main games guna kmputer.
Wiewiee:dia main tipu..kau tau tu org panggil apa?
Fizzul:apa?
W:mengikut kamus dewan bahasa dan pustaka edisi ke-4 page 2345 baris ke-6,maksudnya SABOTAJ.you know ke tak know?
Fizzul:yeke?jgn kan kamus dewan,kamus jamban aku x penah beli.
W:apa kau beli?
Fizzul:aku beli minyak moto.bawak awek2 bersiar2 mengelilingi kota alai.
W:patutlah awek2 kau lari,bawak pun siar2 kat kota alai..ehm..no class..
Bul:nie apa nie..dah la..dh berkurun kau org bergaduh.letih tol beta.
Fizzul:tuanku..beta hanya tuntut kebenaran.hipotesisnya tidak semua budak IT menang main games gune computer.hipotesis di terima.1 markah.
Wiewiee:oh..lupa beta.ayahanada bagaimana intan baiduri?
Bul:fine aje..aje..

(tiba2 lagu pergi tak kembali nyanyian rabbani di dendangkan)
Wiewiee: aku mintak maaf nilai tara..marilah kita berdamai.. (menangis)
Fizzul: aku pn mintak maaf..maaf daku wahai claasmate ku.. (menangis)
Bul: marilah kita saling bermaafan (mrk ber-3 saling berpelukan)
Wiewiee: tara..kau jgn lupa eject pendrive aku..kan byk virus. (menangis)..
Fizzul:baiklah.
Bul:marilah semua ke istana beta.

Di istana water fox

Bul:masuklah kalau xmalu..sebelum tu..guna password dulu…hari2 naik lori,namaku cendana ceri.
Wiewiee:hari2 kumakan sawi.namaku indah milik wiewiee..
Fizzul:aku nak guna apa?
Wiewiee: apa2 aje..nanti dia akan programkan suara kau tu..kaedah biometric.
Fizzul: beli saham tanjung kara..aku kacak bernama nilai tara..

(pintu istana di buka secara automatic)

Zue: ye..ye..bul..eh..eh..cendana ceri..kandaku..
Bul: oh adinda ratna sari..
Intan: wieewiee lara kurindu kat mu
Wiewiee: aku pun…

(unna masuk)

Unna: hidangan sudah siap..
Fizzul:oh..gadis cntik..ku suka padamu..
Memey: dia milikku..
Fizzul:oppsss..silap ngorat plak..
Intan:marilah makan..special punya….
Ramai: mari..mari…
Intan: sedap memey masak..
Unna:sapa ajar..
Memey: awaklah..

(masing2 makan masakan memey yg x seberapa itu)
Tiba2 panglima pijol senyap masuk…

Pijol: tuanku..mouse ni xleh fungsi..cpu dah terbakar..monitor dah rosak…
Bul: tak pa..beli lagi 10..cash..no credit..no debit..
Fizzul&wiewiee: yee..yee..dapat computer baru.
Bul: tak dapat..tapi beli..
Pijol: maksud tuanku?
Bul: beli 10.nanti guna duit krjn jong dan alai…iaitu kredit akaun krjn,dt akaun bank.
Pijol: bank mana tuanku?
Bul: Islamic bank.bebas riba,judi..dan mudharabah concept..
Pijol: ooo..knp xgna bsn ke..along bank ke..ehm..conclusion nye,konversional bank.
Bul: em..ehm..(sambil gerak jari ke kanan dan ke kiri jari telunjuk)no..no.no..no judi,no keuntungan, and more dividen..i x suka.
Pijol: baiklah.
Bul: nanti suruh juruaudit cek penyata kewangan krjn water fox.utk tahun ini ambik dari akauntan krjn water fox.
Pijol: baiklah tuanku.
Bul: ok.kamu blh pergi.dah makan?
Pijol: dah..
Bul: makan pa?
Pijol:nasi lemak.sy pergi dulu tuanku.

(jam berdenting2 tanda pkl 10 mlm.)

Bul: eh..pelik benar makan nasi lemak malam2 nie(dlm hati)
Zue: cian kan..echah dok kat SMG dia di SMDSWM..so pandai2 hidup..
Bul: I rasa terharu atas ketabahan pijol..
Zue: dinda pun.
Intan: jgn emosional dpan rezeki.
Wiewiee: ya mama..daddy.
Fizzul: ya..ya..ya..beta sokong..daddy..mamma..
Wiewiee: eh nie daddy & mama aku dan intan aje tau..
Fizzul: Opppsss….silap lagi.


*****rekaan semata-mata****

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.