Cerpen : Andai Masa Dapat Diputarkan Kembali

tangisan bayi kecil sekali lagi mengejutkannya. nora mengangkat bayi yang tidak berdosa itu. bayi yang di beri nama adam dibelainya dengan penuh kasih sayamg.. rengekan bayi itu kemudiannya hilang dari pendengaran..

"Semua telah berlalu dengan pantas, bang. apatah lagi saya masih muda. nafsu dengan pantas menguasai. kalau abang nak tahu hanyalah sekali, baru pertama kali buat terus tuhan tunjukkan akibatnya yang menbuatkan saya terus melalui kehidupan yang gelap. lantas saya dicampakkan ke sini untuk mencuci dosa yang telah saya lakukkan, " nora memulakan ceritanya tanpa disedari airmata yang ditahannya jatuh menbasahi pipi. nora terus memulakkan cerita kepada ustaz ahmad di sebuah pusat pemulihan akhlak..

cerita tentang mahasiswa jual badan adalah benar dan tidak perlu disorokkan lagi. yang hidup bersekedudukan pun ada. itu belum kes yang terlanjur dan ada yang sanggup gugurkan kandungan. nora akui cerita itu sering kali didengarinya sepamjang setahun menuntut di universiti tetapi itu tidak menjadi kudis baginya untuk terus menimba ilmu, harapan dan impian ibu bapanaya harus didahulukan..namun, semua itu bagaikan tanpa disedari..kehadiran dafi dalam hidupnya telah merubah segalanya.. indah sewaktu bercinta hanya tuhan yang tahu, kalau orang katanya kekasihnya hitam dan tidak tampan. nora tetap mengatakan dafi pelajar tanpam yang pernah ditemuinya..
" ni gambar siapa pula ni ?" suara mak jijah meninggikan suara sebaik ternampak ganabr lelaki dibiliknya.. " itu ganbar kawan mak." nora menjawab sedikit gagap.
" nora, kau jangan nak tipu mak. mak lebih mengenali kamu. apaapun mak tak nak kau teruskan hubungan ini. kamu masih setahun jangung belajar..terus nak conteng arang ke muka orang tua? mak tak sanggup. putuskan hubungan ini..! tengking mak jijah membuatkan nora menjadi terkedu..

bagi nora emaknya tidak memahami istilah percintaan orang muda. bahkan dia dan dafi sendiri telah bersumpah untuk sehidup semati.percintaan lebih hebat dari sebuah cinta seindah shah jehan dan mumtaz. lebih hebat dari romeo dan juliet..

leteran sepanjang cuti semester langsung sedikit pun menbuatkan perasaan nora goyah terhadap dafi. bahkan disaat berjauhan itu kasih dan sayang mereka begitu kukuh. sms menjadi penggnti diri dan perasaan ingin berjumpa usdah tidak tertahan. terasa lambatnya semester baru bermula. kisah cinta mereka juga telah diketahui pak harun.. baran pak harun itu juga tidak mampu menepis perasaan nora walaupun sesaat untuk melupuskan ingatan dan cintanya terhadap dafi. di universiti nora dan dafi terus melayari percintaan seperti biasa. kasih sayangnya terhadap dafi tak pernah berubah. sehari tak jumpa bagai setahun lamanya.. "cinta nora hanyalah untuknu dafi, percayalah...." beritahu nora penuh manja. "begitu juga dgn dafi. dafi akan jadikan nora sebagai suri hidup selepas kita tamat belajar nanti." kata dafi juga ingin membuktikan cinta mereka..

nora tahu, hubungan tanpa restu keluarga itu tidak mematahkan semangatnay.. hubungan yang tidak direstui itu diteruskan juga.. kata ayah dan ibu langsung tidak diendahkannya..pabila berjauhan dari keluarga dafi menjadi pengganti mengubat rindu..nora juga telah menbuat sesuatu yang tidak direstui sesiapa saja''membuat sesuatu yang dimurlai tuhan. namun bagi nora, biarlah ia menjadi saksi cinta abadi mereka. untuk menbuat dafi tidak mencari cinat lain..

malam itu mereka terkapai - kapai dalam lautan asmara. itulah pertama kali nora menyerahkan tubuhnya kepada lelaki..cinta dan sayangnya seakan bersatu..bahkan terus kukuh dan terpahat ditangkai hati..nora langsung tak sangka serahan jiwa dan raganya itu menbenihkan zuriat.dia hamil...loya dan pening mula dirasai..jgn bimbang. demi cinta ini dafi akan bertanggungjawab semua akan diselesaikan dgn baik, dafi akan berjumpa dgn ayah nora" kata dafi suatu petang sebaik mereka berjumpa di sebuah cafe..nora bertambah yakin kerana dafi seorang lelaki yang bertanggung jawab. mereka akan bernikah dalam masa terdekat.

"Apa, kamu nak bernikah?. kamu dah gila ke nora. kamu tu masih belajar..aku hantar ke sana untuk belajar, bukan untuk cari jantan" marah pak harun sebaik saja nora dan dafi meluahkan hasrat hati, "tapi pak cik saya betul betul cintakan nora' dafi cuba menyakinkan pak harun. kau ni budak kurang ajar.budak tahu malu..
"tapi ayah....kami..."
"mak pun tak setuju kamu buat beginie walau apa pun terjadi...tapi mak,nora dah mengandung..."nora terpaksa menjelaskan segalanya sambil meminta maaf berulang kali.. Paaap...pak haron menampar pipi nora, aku dah agak pekara macam ni mesti terjadi kau dah menconteng arang kat muka aku..

" Ayahhh.. ampun nora ayah..nora sedar nora silap ayah,ibu..... Sudahlah nora kau ambik kain baju kau dan berambus dgn jantan ni. jangan kau pijak lagi ke sini lalu dicampaknya beg berisi pakaian nora ke arah mereka.. lalu mereka pun bereda dari rumah itu..

*******************************

" minggu berganti minggu, bulan silih berganti kini kandungan nora telah berusia 4bulan dan dafi sentiasa disisi nora, nora terpaksa menangguhkan pengajian apabila kandungannya telah berusia 6bulan..kerana nora akan dihantar ke pusat penjagaan di kelantan..dan dia terpaksa berpisah dgn dafi..sehingga lah dia selamat melahirkan anaknya

" aitmata nora mula menitis'
" sabar ya nora, semua ni pasti ada hikmahnya, dan abang pasti semua orang masih sayangkan nora.. INSYALLAH, mereka pasti dapat menerima nora kembali...

" Sayang..? dah terlambat abg, saya sendiri telah menerima balasan atas dosa yang saya lakukan..dan akhirnya saya telah dihantar kesini.. dafi yang saya sayangi mungkin telah melupakan saya dan anaknya.. apakah itu sayang? sebentar lagi ADAM juga akan tinggalkan saya..dia akan diambil oleh keluarga barunya.. lalu pipi anak nya yang dinamakan MUHAMAD ADAM..wajahnya seperti dafi..

Abang..,
" ANDAI MASA DAPAT DIPUTARKAN KEMBALI " Saya tak akan mengulangi kembali kesilapan lalu..dan harap saya bila saya dapat berjumpa dengan org tua saya.. saya ingin memohon memohon ampun pada mereka..


TAMAT
06/06/09 ( 9;52 )

INI PERTAMA KALI SAYA MENULIS..HARAP IA DAPAT MENHIBURKAN ANDA...........................

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.