Cerpen : Sebenarnya cinta

"Lissa, ini Aeril. Dia pekerja baru galeri ni. Aeril, ni la Lissa.." Imran memperkenalkan lelaki yang berdiri disebelahnya. Erm…boleh tahan mamat ni. Hati kecilku berbisik nakal.
"Saya Melissa tapi panggil je Lissa. Kawan Imran kan?" soalku tanpa menyambut salam yang dihulurkan Aeril. Hai, tak nampak ke aku yang sopan bertudung ni? takkan nak bersalam dengan bukan muhrim pulak. Ngomelku dalam hati. Aeril menarik tangannya kembali dengan wajah sedikit merah.Malu agaknya. Aku kembali ke tempat dudukku menyambung kerja yang tertangguh sebentar tadi.

Jam menunjukkan pukul 1 tengahari. Perutku mula menyanyikan irama keroncong hujan.
"Mana si Imran ni. Janji nak lunch sama-sama," Aku memandang sekeliling galeri. Tak nampak pun Imran. Aku mengeluh. Ingatan ku terbang kepada kenangan 5 tahun lepas sewaktu aku dan imran mula-mula menubuhkan galeri ini. Imran, teman rapatku di universiti. Minat kami sama walaupun kami berbeza jurusan. Aku mengambil jurusan hiasan dalaman manakala Imran mengambil jurusan fotografi. Sebaik saja tamat pelajaran, kami sama-sama nekad untuk berkongsi perniagaan. Kerja Imran lebih tertumpu kepada tempahan foto perkahwinan manakala aku pula banyak menguruskan hiasan rumah para pelanggan. Aku tersenyum sendiri mengingatkan suka duka yang terpaksa kami lalui untuk memajukan galeri ini.
"Lissa." panggilan Aeril mematikan terus lamunan aku.
"Eh, Aeril, dah lama ke awak kat sini?" Aku cuba berlagak tenang. Mintak-mintaklah dia tak nampak aku senyum sorang-sorang tadi. Nanti dia ingat aku ni gila ke apa senyum sengsorang tengahari buta ni.
"Ni Imran ada bekalkan awak lunch. Makanlah," Aeril menghulurkan beg plastik yang berisi polisterin.
"Awak lunch dengan Imran tadi?. Dia kat mana sekarang?"
"Dia pergi jumpa klien."
"Ok, thanks ya!" ujarku. "halabau punya Imran! Kalau ye pun tak jadi lunch sama-sama, takkan tak boleh mesej, wat penat je aku tunggu!", aku berbisik kecil memarahi Imran.
"Ape dia Lissa?" soal Aeril melihatkan aku membebel sendirian.
"Tak de apa-apa. Thanks for this lunch!"
"No problem." Aeril mula berlalu. Baru beberapa langkah, Aeril berhenti dan memusingkan badannya ke arahku.
"Lissa, awak memang selalu senyum sorang-sorang ke?"
"Hah?" aku terpinga-pinga dengan soalannya.
"Erm, jangan selalu amalkan. Takut nanti ada yang jatuh cinta." ujarnya dan berlalu meninggalkan aku dengan dahi yang berkerut seribu.

*******
"Hai, takkan merajuk ngan aku lagi kot?. Sorila…" pujuk Imran apabila melihat aku buat dek dengan kehadirannya ke bilikku. Aku buat-buat sibuk tanpa memandang sekilas pun kearahnya. Biasanya kalau Imran datang ke bilikku, mesti ada saja perkara yang kami bualkan. Sampai tak siap kerja pejabat dibuatnya. Tapi kali ini aku tak mahu mengalah. ‘Ermm, menggelabah jugak Imran ni kalau aku tak layan dia. Padan muka!’ hatiku tersenyum puas.
"Kau betul tak nak maafkan aku?. Janganla macam ni. Aku lupa nak bagi mesej kat kau. Lagipun aku nak cepat tadi." pujuk Imran lagi.
Imran tak senang duduk dibuatku. Biarlah. Ingat aku ni ape? Tunggul? Siapa suruh tak mesej aku? Sia-sia je pakai handset mahal kalau tak guna. Aku memanjangkan muncung.
"Okey, nak buat macammana kalau orang tak nak maafkan kita kan. Aku keluar dulu," Imran bangun mahu beredar. Entah macam mana dia terlanggar fail yang bertimbun di penjuru mejaku. Huh, apalagi? Habislah berselerak.
"Kau ni kalau tak ganggu aku sehari boleh tak?" suaraku kepada Imran berbaur kemarahan. Serentak dengan itu tanganku pantas mengemas fail yang jatuh tadi. Aku mengeluh tidak puas hati.
"Satu hal pulak aku kena kemas fail ni." marahku lagi.
"Tak reti-reti nak tolong ke?" tempelakku kerana melihat Imran sekadar memerhati.
Tiba-tiba tanganku terhenti apabila terlihat satu kotak panjang kecil berbalut cantik disebalik timbunan fail yang jatuh tadi. Aku memandang Imran. Dia tersengih. Hati-hati aku membuka kotak itu.
‘happy 27th bes-Day, Melissa Nurailis.
May Allah bless U.
ikhlas abadi, Imran Hakimi’.
Aku tergamam. Ya, aku tahu hari ni hari jadiku, tapi aku tak pernah terfikir yang Imran mengingati ulangtahun aku apatah lagi memberiku hadiah. Aku tersenyum memandang Imran.
"Selamat hari lahir." ujar Imran dengan senyuman.
"Thanks, kau buat aku terharu," air mata mula bertakung di kelopak mataku.
"Hisyh.. no tears ok? Today is your day right!" Imran mula menggelabah. Kelam kabut juga dia ni tengok perempuan menangis. Aku tergelak melihat dia kelam kabut ingin mencapai sapu tangan di poket seluarnya.
"Laa..ketawa pulak?" soal Imran pelik. "Sori ya pasal tadi." sambungnya. Aku tersenyum mengangguk. Mahu saja aku beritahu Imran yang aku merajuk tadi adalah kerana planku untuk celebrate birthday dengannya masa lunch tadi tak menjadi. Tapi entahlah, tak terkeluar pula suaraku.

**********
Aku merenung pen dan kad pemberian Imran. Buat kali ke-100 agaknya aku membaca lagi kad berwarna pink ini. Zapp! Aku tersentak apabila Linda merampas kad itu dariku.
"Wei, apa ni? Bak la balik kad tu.." aku mngejar Linda.
"Oh, kad dari Imran Hakimi rupanya. Kau dah bagitahu dia?" soal Linda sambil memberikan kad itu kepadaku. Aku mendengus. Sempat lagi aku menampar teman serumahku itu. Geram dengan perangainya.
"Bagitahu ape?" aku berpura-pura tidak memahami maksud Linda.
"Buat-buat tak faham pulak. Sampai bila kau nak macam ni? Kau suka Imran, Imran pun suka kat kau. Terus terang jela."
"Takkan la aku nak bagitahu dia dulu. Seganla, aku ni kan perempuan’,
"Pompuan ke lelaki ke yang start dulu bukan soalnya la Lissa, sekurang-kurangnya dia tahu perasaan kau terhadap dia. Aku yakinla yang Imran tu ada hati kat kau." panjang lebar Linda memberikan pendapatnya.
"Tengoklah." ringkas aku menjawab. Tapi aku terfikir untuk berterus terang tentang perasaanku terhadap Imran sejak kami belajar universiti lagi.

****************
Seperti biasa Imran datang ke pejabatku. Hatiku berdebar-debar. Aku menggelabah.
"Kenapa dengan kau ni Lissa? Tak sihat ke?’,
Alamak, dia perasan ke aku berdebar ni.
"Imran, aku ada benda nak bagitahu kau." ujarku mencari kekuatan.
"Apa dia? Kau ni buat aku berdebar pulak," Imran cuba bergurau.
"Aku…aku…"
"Aku……aku?aku ape?"
"Aku sayangkan kau lebih dari kawan." ujarku sambil menutup mata. Tidakkk! Apa aku buat ni?. Malunya. Aku berlari keluar dari bilikku. Arghhh, macam mana boleh terkeluar ni. Tak sayang mulut la aku ni. kakiku melangkah laju ke tandas.
Setengah jam juga aku berkurung di tandas. Malu yang teramat aku rasa,macam mana aku nak berhadapan dengan Imran lagi. Akhirnya aku keluar juga dari tandas. Sampai ke pejabatku, aku terus mencapai begku.
"Aeril, hari ni saya cuti setegah hari. Esok pun saya cuti tau." beritahuku kepada Aeril. Sempat aku mejeling ke arah Aeril yang terpinga-pinga melihat aku bergegas keluar.

******************
Dua hari selepas kejadian ‘ngeri’ itu, aku kembali ke galeri. Aeril memberitahu bahawa Imran tak datang galeri hari ni. Pelik tapi biarlah, bolehlah aku buat kerja dengan tenang hari ni.
Aku keluar Lunch dengan Aeril. Aku pun pelik dengan sikap Aeril yang selalu mengajakku keluar makan semenjak dua menjak ni. Tapi aku tak kisah, bukan aku yang bayar pun. Aeril selalu bayarkan lunch aku. Pada mulanya aku menolak, tapi dah tak kuasa dah. Akhirnya, aku ikutkan je.
Aku memandu pulang sendiri sementelahan Aeril ada urusan dengan klien. Teringin pula makan donut. Aku menuju ke kedai donut bersebelahan kafe kegemaranku dengan Imran. Kakiku terhenti tatkala terpandang Imran dengan seorang gadis cantik sedang berbual mesra di kafe itu. Air mataku mula menitis melihat Imran meghulurkan sebuah kotak kecil bebaldu merah kepada gadis tadi, Ya, seperti yang kuagak. Cincin. Kulihat Imran dan gadis itu tersenyum bahagia. Aku kembali ke keretaku. Pandanganku terasa kabur dan aku menangis semahunya dalam kereta. Hati, tabahlah!

****************
Keesokkan harinya, aku ke galeri dengan mata yang bengkak.
"Masuk." laungku apabila terdengar pintu bilikku diketuk. Aeril melangkah masuk.
"Kenapa Aeril? Ada masalah ke?" soalku.
"Takde. Cuma saya ada sesuatu nak beritahu kat awak."
Aku memandang Aeril. Dia menarik nafas.
"Melissa, saya cintakan awak. Saya jatuh cinta pada awak sejak hari pertama kita jumpa lagi,"
Aku tergamam. Pen ditanganku terjatuh
"Sudi tak awak jadi isteri saya, Melissa Nurailis Mohamad?" serentak dengan itu Aeril menghulurkan sebentuk cincin. Aku mencari kejujuran di mata Aeril. Ya, aku nampak kejujuran itu.
"Saya nak ke tandas kejap." aku mahu melepaskan diri sebenarnya.
Aku terkejut apabila terlihat Imran di depan pintu bilikku.
"Dah lama ke kau kat sini?" soalku melihatkan Imran yang nampak macam menyembunyikan sesuatu.
"Tak…tak."
"Ok, tak kisahlah. Aku cuma nak tanya pendapat kau. Erm, Aeril lamar aku. Macam mana ni?" tanyaku. Aku ingin menduga Imran sebenarnya. Jika dia merasakan perasaan yang sama denganku, sudah tentu dia menyuruhku menolak lamaran Aeril.
"Ye ke?. Baguslah. Aeril baik orangnya. Aku yakin dia boleh buat kau bahagia." Aku tersentak mendengar jawapan Imran. Dan aku mula sedar siapa aku di hati Imran Hakimi.


*****************
3 bulan berlalu dan kini aku mula belajar menerima Aeril dalam hidup aku. Aku cuba menguburkan perasaan cintaku terhadap Imran. Tinggal lagi 2 bulan untuk aku dan Aeril disatukan. Hubungan aku dengan Imran juga tidak serapat dulu. Dia jarang berada di galeri. Ada kerja luar katanya. Aeril pula sentiasa cuba menyenangkan hati aku. Aku cukup bertuah sebenarnya dicintai lelaki seperti Aeril. Kacak, baik hati dan hormat oarng tua. Itulah yang selalu diberitahu oleh keluargaku.

Dan tibalah masanya aku disatukan dengan Aeril. Aku mencuba sebaik mungkin untuk gembira di hari bahagiaku. Mataku tak lepas memandang Imran yang merupakan fotographer rasmi di majlis pernikahanku.
"Tahniah Lissa. Kahwin juga kau akhirnya. And you Aeril, jaga kawan aku ni baik-baik. Siap kau kalau kau buat setitis air mata Lissa tumpah," gurau Imran disambut gelak ketawa Aeril. Hatiku sayu demi mendengarkan kata-kata Imran.
"I will. And I promise that you can kill me if I do that!" Aeril memandangku penuh makna.
"Dan kenalkan ni Fara, kawan lama aku’, sambung Imran memperkenalkan gadis cantik disebelahnya. Aku rasa aku pernah lihat gadis tadi. Ya, gadis yang bersama Imran di kafe hari itu. Kawan lama konon!
"Hai, you look beautiful!" Fara menghulurkan tangan. Aku menyambut dengan senyuman.

*******************

"Takkan satu ni je Imran?" aku tak puas hati apabila Imran hanya menghulurkan hanya satu album foto perkahwinanku.
"Betol, ni je yang ok. Yang lain semua tak elok."
"3 bulan kau ambik masa, ni je yang kau boleh bagi?" aku mengeluh lagi. Aku semakin tak faham dengan perangai Imran yang jarang ada kat galeri, kalau datang pun mesti datang lewat.
"Lissa, aku mintak maaf."
"Imran, kenapa dengan kau ni? Aku tengok sejak akhir-akhir ni perangai kau dah berubah. Kau ada masalah ke?Cuba kau bagitahu aku," aku cuba merungkaikan persoalan yang bermain di benakku. Imran memandangku.
"Tak adalah, mana ada. Dah la, aku kena pergi ni. Nak jumpa klien. Bye!" Imran meninggalkan aku dengan seribu persoalan.
Seminggu kemudian Imran tak datang galeri. Mesejku langsung tak dibalas. Aku telefon pun tak diangkat. Aku dan Aeril mengambil keputusan untuk pergi ke rumah Imran.
"Lissa masuk dulu, setengah jam lagi abang datang balik. Abang ada hal." ujar Aeril sebaik saja menerima satu panggilan telefon. Aku mengangguk
"Assalamualaikum." aku memberi salam.Harap-harap ada la si Imran ni.
"Waalaikumsalam. Eh lissa, apa kau buat kat sini?" Imran tidak menyembunyikan rasa terkejut melihat aku di depan pintu rumahnya.
"Yang kau tu kenapa seminggu tak pergi galeri?"
"Aku…aku.."
"Kau tak nak ajak aku masuk ke?. Aku datang dengan Aeril. Dia ada hal sekejap. Lepas ni dia sampailah." terangku melihat Imran serba salah dengan kehadiranku.
"Ok la, kau masuk dulu. Aku naik atas jap. Tukar baju,"
"Okey." aku melangkah masuk.
Aku memandang sekeliling rumah Imran
‘Hmm, boleh tahan jugak rumah kawan aku ni. Cantik. Rumah photographer la katakan’, pujiku dalam hati melihat hiasan di sekeliling rumah Imran.
Pandanganku terhenti pada rak video bersebelahan tv plasma kepunyaan Imran. Dua video tape tertulis ‘Lissa’s weeding ’ menarik perhatianku. Pelik, Imran cakap tak ada apa-apa rakaman pada hari pernikahanku. Tanpa membuang masa, aku memainkan video tersebut. Aku tersenyum melihat rakaman Imran. Bermula dengan akad nikah sampailah kepada majlis resepsi, semuanya nampak sempurna dirakam Imran.
Tapi…...ada sesuatu yang tak kena. Aku menuju ke bilik Imran untuk minta penjelasan darinya. Langkahku terhenti melihat sebuah bilik kecil bersebelahan ruang dapur rumah Imran. Tubuhku menggeletar tatkala melihat seluruh bilik itu dipenuhi dengan gambarku. Ya, gambar aku. Tapi kenapa?.
"Lissa!!" aku mendengar laungan Imran mencariku. Dia terkejut melihat aku berada di bilik itu.
"Lissa…let me explain first," pinta Imran melihat aku mula menangis.
"No, you listen to me! Apa semua ni Imran? Kenapa kau buat aku macam ni? Ni, tape ni, kenapa hanya ada gambar aku je?" soalku dalam kemarahan dan esak tangis.
"Lissa, aku mintak maaf."
"Maaf? Senang je kau mintak maaf kan?Kau musnahkan hidup aku, kau suruh aku kahwin dengan orang yang aku tak cinta sedangkan kau tahu aku cintakan kau!. Sakit hati aku ni Imran. Selama ni aku ingat aku sorang je sayangkan kau, cintakan kau separuh mati. Rupanya...." aku tak mampu meneruskan ayatku.
"Ya, aku cintakan kau Lissa, dari dulu lagi. Cuma aku tak mampu nak luahkan kat kau. Aku…aku…"
"Enough! aku dah tak nak dengar apa-apa. Mulai hari ni kau jangan jumpa aku lagi. Aku nak letak jawatan. And don’t you ever to call me again!" aku belari keluar dengan tangis yang bagaikan tak mahu berhenti.
"Lissa tunggu!" imran mengejarku.
Tanpa aku sedari Aeril melihat kejadian tadi. Aku mencium tangan Aeril memohon maaf darinya. Aeril mengangguk tanda faham. Aku terus berlari keluar. Aku tak kuat nak berhadapan dengan semua ni. Dan Imran terus mengejarku.
Dummmm…
Aku terhenti demi mendengarkan bunyi dentuman tersebut. Hatiku berdebar-debar. Aku berpaling dan melangkah kearah sekumpulan manusia yang mengerumuni sesuatu. Kakiku tak mampu berdiri lagi melihat badan Imran yang dipenuhi darah. Dan pandanganku mulai gelap.

**************************
"Lissa dah bangun," lembut suara Aeril ditelingaku. Aku membuka mata.
"Lissa kat hospital ni sayang, Lissa pengsan. You know what? I’m going to be father!thanks my dear." serentak dengan itu Aeril mencium dahiku.
"Abang, Imran mana?" tiba-tiba aku teringat kejadian semalam.
"Lissa, abang harap Lissa tabah. Imran dah tinggalkan kita. Dia tak dapat diselamatkan." hati-hati Aeril menyusun bicara.
Ya Allah, dugaankah ini?. Aku menutup mata membiarkan air mata turun dan turun lagi. Berikanlah aku kekuatan Ya Allah. Aku menangis tanpa esakan. Hanya air mata yang tak henti-henti mengalir.
Sudah seminggu aku ditahan di hospital. Aku merenung ke luar tingkap, mencari kekuatan diri setelah apa yang berlaku dalam hidupku. Lamunanku terhenti tatkala pintu bilikku dikuak.
"Lissa, awak macam mana?" Fara memulakan bicara. Aku tersenyum.
"Okey, sehari dua lagi saya boleh keluarla kot."
"Erm, saya ada sesuatu nak bagi kat awak. Saya nak cepat ni. Saya pergi dulu." fara berlalu pergi tanpa sempat aku bersuara.Surat. Dan aku cukup kenal dengan tulisan pengirimnya.

Untuk pesanan: Hati…Melissa Nuralis Mohamad

Ku persembahkan satu cintaku
Setulus hati hanyalah untukmu
Dan kulakukan semampu aku untuk menyayangimu
Hingga kau merasa jadi pujaanku
Meski bercinta kadang tak indah
Tapi untuk buktikan kau yang terindah
Dan kupastikan I’m the lucky one
Nikmati cinta lebih dari segalanya
Jiwaku dulu yang tak tersentuh
Kini terasa sejak bersamamu
Berikan rasa hingga ku tak mampu untuk jauh darimu
Kerna kau yang bisa buatku bahagia…

Lissa,
Kau tahu bukan? Cinta tak semestinya bersatu. Aku cintakan kau dan aku tau kau juga mencintaiku. Mungkin sudah tertulis jodoh bukan milik kita. Semua yang berlaku ada hikmah, lissa. Dan hikmahnya aku dapat tau yang aku tak mungkin hidup lama. Aku menghidap kanser otak, dan aku hanya mampu bertahan selama 3 bulan. Mana mungkin aku pergi dengan aman sekiranya aku biarkan kau menderita atas pemergianku? cukuplah aku mengetahui yang kau juga mencintaiku. Akhir kata, terimalah cincin ini tanda kenangan yang aku pernah ingin merisikmu. Semoga doamu sentiasa mengiringiku. Ingatlah, doa restuku sentiasa disampingmu.
Yang mencintaimu,
Imran Hakimi.

Kupandang kotak baldu merah ditanganku. Tangisanku mulai berhenti. Benar Imran, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Dan kau tetap di berada tempat yang paling dalam dihatiku kerana kaulah cinta pertamaku. Semoga kau ditempatkan bersama dengan hamba yang dikasihi-Nya. Aku memandang ke langit. Kulihat senyuman Imran merestui hidupku. Doakan kebahagiaanku Imran!!!

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.