Cerpen : Cinta itu datang lagi

Suria termenung memerhatikan deruan ombak, sambil mengeluh. Begitulah hidupnya sejak kehilangan Azam sebulan lalu.

“Suria mari balik nak, tak baik duduk termenung senja-senja begini”, panggil pakcik Tahir lembut. Sayu orang tua itu melihatkan anak kesayangannya duduk termenung sejak kejadian itu.

*************************

“Suria, tolong ayah!” laung pakcik Tahir kuat. Bergegas-gegas Suria keluar mendapatkan ayahnya.

“Kenapa yah?” terkejut Suria melihat ayahnya sedang mengheret seorang pemuda yang tidak sedarkan diri. Suria menyelak rambut panjang pemuda yang menutupi mukanya, dan tiba-tiba dadanya berdebar-debar memandang wajah pemuda yang kacak itu, jarang dia melihat pemuda sekacak itu di kawasan ini melainkan abangnya.

“Pemuda ini ayah jumpa di laut, mungkin kapalnya karam, tolong ayah angkatnya naik ke atas”. Sambil mereka bertungkus lumus menaikkan pemuda itu ke atas rumah yang bertangga kayu itu.

Sejak hari itu Suria dan ayahnya menjaga pemuda itu dengan penuh ikhlas, apalagi pemuda itu mengalami trauma dan tidak mengenali dirinya sendiri. Selepas pemuda itu sihat, dia selalu termenung mengenangkan nasibnya yang tidak ada arah tujuan dan tiada beridentiti. Tetapi sejak kehadirannya di rumah itu beban pakcik Tahir semakin berkurang kerana pemuda itu rajin menolongnya pergi ke laut.

“Abang Azam, ayah panggil makan”, panggil Suria. Azam adalah nama yang diberikan oleh pakcik Tahir kepada lelaki itu, sempena nama anak sulungnya yang terkorban di laut ketika mencari sesuap nasi bagi mereka sekeluarga. Tetapi bebannya sudah semakin ringan sejak Suria mengambil tempahan menjahit pakaian dari orang-orang kampung. Suria mempunyai bakat semulajadi menjahit itu sudah agak dikenali di pekan terpencil itu.

Azam berpaling dan tersenyum. Hanya kerana dia aku masih bertahan, bisik hati Azam. Lalu melangkah kearah Suria dan menghulurkan tangannya agar bergandingan bersamanya. Sejak mereka menjumpai Azam di laut, hubungan Azam dan Suria menjadi rapat. Azam jatuh cinta pandang pertama kepada Suria ketika dia telah sedarkan diri dari pengsan selama dua hari.

Suria, gadis kampung yang terlalu cantik walaupun hanya anak seorang nelayan. Berkulit putih halus, hidung mancung, berambut lurus panjang dan agak keperang-perangan Memang benar, kerana ibunya yang telah lama meninggalkannya bukanlah dari kalangan penduduk kampung biasa. Ibunya, Diana adalah anak kacukan Melayu-Belanda anak kepada seorang hartawan terkemuka di ibukota. Jatuh cinta kepada pakcik Tahir yang menyelamatkannya ketika dia cuba membunuh diri. Tetapi umurnya tidak panjang, dia meninggal ketika melahirkan Suria. Malah hartawan tersebut tidak pernah cuba untuk mencari anaknya kerana telah memalukannya dengan mengahwini seorang nelayan dan menolak untuk mengahwini anak kepada seorang kenalannya.

Oleh sebab Suria dan abangnya yang terlalu menonjol, ayahnya Pakcik Tahir terpaksa menjauhkan diri dan mendirikan rumahnya jauh dari penduduk kampung, kerana mereka selalu dicemburui dan di jadikan bahan ejekan kerana berbeza dari mereka.



*************************

Hubungan Suria dan Azam sudah tidak menjadi halangan oleh ayahnya, dan hubungan mereka direstui olehnya. Kerana bimbangkan darah muda, ayahnya berhasrat untuk mengahwinkan mereka.

“Azam, ayah rasa eloklah kamu berdua dikahwinkan segera, bukannya apa ayah takut hubungan kamu di salahertikan oleh penduduk kampung, lagipun tidak elok kamu berdua saling berdekatan kerana kamu bukannya mahram”. Tegur pakcik Tahir lembut.

“Azam pun rasa begitu ayah, tetapi terlebih dulu, biarlah Azam mencari siapa diri Azam dahulu walaupun hanya sekadar nama” Jawab Azam berhati-hati agar tidak melukakan hati pakcik Tahir kerana takut pakcik Tahir menganggapnya menolak untuk mengawini Suria, padahal hatinya separuh mati cintakan Suria, walau tidak begitu lama mengenalinya.

“Ayah janganlah bimbang, Walaupun Azam sudah tahu siapa diri ini, tidak akan sesekali Azam lupakan Ayah dan Suria yang telah banyak berbudi pada Azam, dan Azam yakin yang Azam belum berkahwin kerana jauh di lubuk hati ini tidak pernah Azam merasakan perasaan yang sebegini kuat sebagaimana Azam rasakan pada Suria, ayah jangan bimbang”. Azam memegang erat tangan pakcik Tahir agar mempercayainya.

Suria yang berada di sebalik dinding dapur memasang telinga mula mengalirkan airmata. Gembira kerana akan berkahwin dengan Azam tetapi di masa yang sama ada perasaan yang tak enak dan bimbang jika Azam sudah mengetahui siapa dirinya sebenar dan akan melupakan gadis kampung sepertinya. Suria sudah dapat mengagak bahawa Azam bukanlah orang biasa kerana tutur katanya yang beradap dan bersopan menampakkannya dirinya dari golongan yang terpelajar.


*************************

Suria mendongak ke langit memandang bintang-bintang yang bergemerlapan. Hatinya sayu, esok Azam akan ke bandar bersama ayahnya untuk mencari siapa dirinya sebenar. Tetapi dari mana ingin memulakan Azam sendiri pun tidak tahu. Tiba-tiba serasa ada tangan yang memegang bahunya. Suria mendongak dan tersenyum.

“Abang, terkejut Suria, lain kali bagilah salam dulu, kalau Suria ni ada penyakit, dah lama Suria ma..” Belum sempat Suria menghabiskan kata-katanya Azam terus menutup mulut gadis kesayangannya itu, takut mendengar perkataan mati.

“ Suria jangan cakap macam tu sayang, abang tak sanggup hidup tanpa Sayang, walaupun kita baru mengenali, tapi cinta abang pada sayang sudah separuh mati”. Kata Azam sayu.

Suria yang mendengarkanya merasa terharu. “Abang, Suria minta maaf”, jawabnya sedih. Menyesal mengeluarkan kata-kata yang membuatkan insan yang disayanginya itu bersedih.

“Dah la sayang, bukan abang marahkan sayang pun, cuma abang takut kehilangan sayang”, katanya sambil memeluk erat kekasihnya itu takut melepaskannya kerana merasakan seolah-olah dirinya akan kehilangan gadis itu.

“Abang, betul ke esok abang akan ke bandar, tapi di mana abang akan memulakan pencarian abang, Suria takut, seolah-olah abang akan pergi selama-lamanya dari Suria. Abang janganlah pergi, bawalah Suria bersama, Suria sanggup kemana-mana asalkan dapat bersama abang” ratap Suria sedih.

Terharu Azam mendengarnya. “Sayang, bukannya abang akan pergi mati, abang hanya pergi untuk mengetahui siapa diri abang sebenarnya. Walaupun diri abang bahagia di sini, tetapi jauh di sudut hati abang serasa diri abang terpanggil untuk mengetahui perkara sebenar mengenai abang, bagaimana abang boleh berada di laut yang luas itu, jikalau abang seorang nelayan, takkanlah pakaian yang abang pakai semasa ayah menjumpai abang pakaian seorang nelayan, I need to know who I am sayang. I have to…”, Seringkali Azam tidak sedar dirinya boleh berbahasa Inggeris, dan itu menunjukkan dirinya seorang yang terpelajar.

“Sayang abang janji, walau apapun terjadi abang tetap cintakan sayang, dan abang pohon sayang tak akan sesekali putus asa terhadap abang. Sayang, abang hanya cintakan sayang”, kata Azam penuh kasih.

Mereka berjanji akan tetap bersama walau apa pun terjadi, dan Azam menyerahkan cincin platinum yang berada di jarinya kepada Suria. Hanya itulah satu-satunya harta yang ada padanya ketika dia dijumpai oleh pakcik Tahir. Oleh kerana jari Suria tidak muat untuk memakai cincin itu, lalu cincin itu diletakkan di rantai Suria sebagai loket dan supaya dekat di hati Suria.


*************************



Pagi itu, Suria dan Azam begitu sedih untuk berpisah, mereka dapat merasakan seolah-olah akan terpisah jauh. Seakan ingin dibawa Suria bersama-samanya, tetapi bila difikirkan akan menyusahkan Suria untuk mengikutnya kesana kemari, maka dibatalkan niatnya itu, lagipun dia takut untuk mengenalkan Suria pada dunia luar, takut Suria di apakan-apakan nanti, fikirnya kalut.

Suria begitu muram, takut berpisah dengan Azam dan sedih berpisah dengan ayahnya, kerana tidak pernah ditinggalkan kecuali ketika ayahnya ke laut.

“Jaga diri baik-baik Suria, jangan dibukakan pintu walau siapa pun datang. Biarkan mereka menganggap kita tiada di rumah” pesan pakcik Tahir bersungguh-sungguh. Takut meninggalkan anak gadisnya itu seorang diri.

Lalu Azam dan pakcik Tahir pergilah ke bandar dengan menaiki van sapu, satu-satunya pengangkutan untuk ke pekan terdekat.



*************************

Bunyi guruh berdentum mengejutkan Suria dari tidurnya. “Astarafirullah, aku bermimpi rupanya”. Suria meraup-raup mukanya.

Dalam mimpinya dia bermimpi berjumpa dengan Azam, dia berlari-lari untuk mendapatkannya tetapi dia melihat Azam semakin menjauh dan melambai-lambai ke arahnya seolah-olah mengucapkan selamat tinggal. Tanpa disedarinya airmatanya mengalir. Lalu Suria bangun untuk sembahyang tahjud dan memohon KEPADANYA untuk keselamatan dan kesejahteraan Azam dan ayahnya.

*************************
Sudah dua hari mereka pergi, Suria sudah bagaikan cacing kepanasan di dalam rumah itu menunggu orang yang disayangi tak kunjung pulang. Tak putus-putus di hatinya berdoa supaya orang yang dinantikan pulang kepangkuannya.

Setelah tiga hari menunggu, nampaklah kelibat pakcik Tahir pada petang itu berjalan dengan penuh longlai menuju pulang ke rumahnya. Tidak tahu bagaimana mahu di khabarkan kepada anak kesayangannya itu tentang lelaki yang dicintai oleh anaknya itu.

Suria yang nampak kelibat ayahnya berlari dan memeluk ayahnya, rindu sangat di hatinya, kemudian dia teringatkan Azam, terjenguk - jenguk dia mencari kelibat orang yang dicintainya. Tetapi hampa, dan timbul perasaan tak enak di hatinya. Lantas dia mendongak dan bertanya, “mana abang Azam yah, kenapa dia tak pulang sama, kan dia dah janji dia akan pulang, mana abang Azam ayah?”, lirih Suria bertanya. Ayahnya hanya mendiamkan diri, “kita pulang dulu nak,” jawabnya lemah.

Malam itu pakcik Tahir menceritakan apa yang berlaku, katanya semasa di dalam perjalanan mereka ke pekan, van sapu yang dinaiki oleh mereka telah kemalangan dan merempuh pokok. Kesemua mereka cedera ringan, tetapi Azam terhantuk di kepala dan tidak sedarkan diri lalu pengsan. Mereka yang melihat kemalangan itu telah menghantar Azam ke hospital. Pakcik Tahir tidak sempat untuk ikut sama, kemudian dia telah menyusur pergi dengan menumpang lori yang ingin ke pekan. Sesampainya di hospital, pakcik Tahir pergi untuk mendapatkan Azam, tetapi malangnya Azam tidak dapat didekati kerana dikawal ketat oleh lelaki-lelaki yang memakai kot hitam dan cermin mata gelap. Kesal pakcik Tahir kerana tidak dapat berjumpa dengan Azam untuk kali terakhir sehingga lelaki itu dibawa pergi untuk mendapatkan rawatan lanjut di hospital ibukota. Tetapi dirisik-risik juga dengan doktor dan kakitangan hospital itu mengenai keadaan Azam, dan dia lega kerana tiada kecederaan teruk berlaku cuma lelaki itu pengsan tidak sedarkan diri.

Suria yang mendengarkan itu serasa ingin pengsan tidak percaya. Apa lah malang nasibnya. Sudahlah tidak beribu, kehilangan abang tempat bermanja, sekarang kehilangan kekasih tempat mencurah rasa, dia yang baru mengenal erti cinta dan sayang sudah dibawa pergi entah kemana. Serasa hidupnya membawa sial. Ah berdosa dirinya melawan takdir, mungkin itu dugaan baginya, tetapi rasanya terlalu berat untuk digalas. Bagai separuh hidupnya telah mati dibawa pergi bersama Azam, cintanya walaupun singgah sebentar tetapi kukuh tidak terbanding. Apakah ada sinar didalam hidupnya lagi, apakah Azam akan hadir mengotakan janji-janji mereka seperti yang disebut-sebutkan. Seteguh mana cinta Azam kepadanya, adakah seteguh cintanya kepada Azam.

Semenjak dari itu Suria sudah tidak pedulikan lagi hidupnya. Dia hidup di dalam dunia sepinya sendiri, menunggu di tepian pantai seolah-olah menunggu Azam yang tak kunjung pulang. Pulanglah sayang……bersambung…..

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.