Cerpen : Terima Kasih Cili padi

Aku sedang menyalahkan diriku sendiri kerana waktu sudah pun malam tetapi aku masih belum ketemu rumah Kisha. "Betullah aku ni! Dahlah tak pernah memandu kereta langsung sejak aku baru dapat lesen dekat Singapura. Ni, sengaja pulak aku nak cari pasal memandu sorang-sorang dari Singapura hingga ke Melaka! Kalau dekat takpe jugak" Padanlah dengan muka aku ni sebab nak tunjuk "Terorr" pun tak kene tempat."

Aku pun tidak berapa pasti dimana aku berada tetapi yang pastinya aku tahu yang aku kene cepat melangkah keluar dari keretaku. Kalau tidak, habislah udara di dalam keretaku yang akan tercemar dengan toksin gas. Dahlah, alat hawa dingin di keretaku rosak, tingkap keretaku juga tunjuk mogok. Kalau aku tak keluar kereta untuk membuang gas-gas didalam badanku , sudah tentulah, udara didalam keretaku ada tercemar. Bisik hatiku sambil tertawa.

Tiba-tiba pula, perutku membuat ragam. "Aduh! Kenapalah perut aku ni buat hal sekarang? Klau ye pun, tunggulah...sampai aku dapat jumpa rumah Kisha.Sakitnya perutku ini, ni mesti pasal aku dah ngatah lauk lemak cili padi siang tadi."Keluh diri ku. Tanpa berlengahkan masa, aku mempercepatkan langkahku untuk mecari tandas yang terdekat sambil tanganku memegang perutku yang sakit.Namun, usahaku sia-sia sahaja kerana tiada tandas yang dapat aku temui. "Ee....e... geramnya, kenapalah bila aku tengah "Desperate" nak cari tandas ni, tapi tak ada satu tandas pun. Tapi kalau aku tak perlukan tandas, berduyun-duyun ada!"Jerit hatiku.

Aku meneruskan misiku untuk mencari tandas sambil mengimbas kembali kisah siang tadi dimana aku dimana aku telah membubuhkan lebih dalam 10 cili padi kedalam lauk lemak cili padi untuk sarapan pagi. " Tulah, degil sangat, taknak dengar cakap mak yang menyuruh aku mengurangkan cili padi semasa memasak lauk tersebut kerana dia tahu yang perut aku ini memang sensitif." Getus hatiku. Namun, aku memang seorang yang tidak makan saman kerana aku memang tidak boleh berpisah dengan makanan ynag pedas. Sebutkan apa sahaja jenis masakan dan makanan. Dari mi sup, roti canai, sup ayam. Semuanya akan aku bubuh dengan cili padi supaya semua masakan aku itu akan menjadi lebih "Success" lagi.

Ouch....!Tanpa aku sedari, aku terjatuh apabila aku terlanggar dengan seseorang ini hingga menyebabkan buku-buku dan peralatan tulis dia terjatuh dan berseparan disana-sini. Memang sudah personaliti diriku ini yang Ego dan tidak suka mengaku salah walaupun aku tahu yang aku memang bersalah dalam hal ini. Aku segera bangkit dan mula melemparkan kata-kata geram kepadanya.

"Oi! Apa ni, tak nampak orang ke?" Tetapi dalam hatiku ini menyesal pulak aku bertanyakan soalan itu kepada dia kerana baru aku teringat yang aku ni memang "camouflage" dengan waktu malam. Maklumlah kulitku ini memang terlampau "cerah" sangat. Sebab itulah orang selalu terlanggar denganku di tempat-tempat yang gelap dan terutamanya pada waktu malam. "Jalan ni besar-besar tapi kau masih jugak nak jalan dekat sini.... Sengajalah tu?......" Belum sempat aku menghabiskan kata-kataku, lidahku menjadi kelu tidak terkata apabila aku sedari orang yang telah aku langgari adalah seorang menusia.

"Yelah, memanglah aku terlanggar dengan manusia, kalau tak, takkan aku terlanggar dengan binatang pulak? Ini bukan dekat taman haiwan!". Jerit hatiku.Lelaki yang telah aku langgari ini memang unik dan lain dari apa yang pernah aku lihat selama ini. Kerana keunikkan dirinya jugaklah ia telah dapat mengubati perutku yang sakit sebentar tadi jadi tak payah lah lagi aku nak mencari-cari dimana tandas yang berdekatan disini."Apasal eh sakit perutku tiba-tiba je pulih bila bertentang mata dengan mamat ni?Peliknye...." Apabila aku sedang asyik melayan fikiranku, aku tidak sedari bahawa di telah memanggilku.

Mamat itu: "Maafkan saya sebab terlanggar awak tadi. Saya tak sengaja."
Aku: "Eh, takpe, takpe. Saya yang salah terlanggar dengan awak." (Dah kenape dengan aku ni? tadi beriya-iya nah tak nak mengaku salah tapi bila dah jumpa dengan mamat ni terus mengaku salah. He..he.. )
Mamat itu: Awak ok ke?
Aku: Saya ok, memang dah terlebih ok sangat sampai perut saya yang sakit tadi pun dah Ok.(Oops...ape yang aku cakap ni?)
Mamat itu: Ape cik cakap tadi?
Aku: eh... takde ape-ape ah...(tersenyum)
Mamat: Nama cik siapa? , tinggal dekat mane? , orang sini ke? Ape buat malam-malam dekat sini?
Aku: Banyaknya soalan awak. Tanye saye macam nak buat survey pulak.. Nama saya ialah Rahsia. Saya dari Singapura tetapi datang sini nak cari rumah kawan saya tapi tak jumpa-jumpa. Nama die, Kisha. Saya sebenarnya jalan daerah sini pasal nak ca.... cari....
Mamat: cari ape?
Aku: Cari..... Awak..... ye..ye.. cari awak.( Ape aku merepek ni! Yelah, takkan aku nak cakap dekat die yang aku tadi tengah "desperate" nak cari tandas? Jatuh saham aku..he..he)
Mamat: cari saya?
Aku: Saya nak cari orang untuk tanya arah ke rumah kawan saya tu..
Mamat: Oh...ape alamat die?
Aku: 15 Jalan Manggas....
Mamat: Jalan Manggas?
Aku: Tak....tak.... maksud saya.. Jalan Mangga.(tersasul lah pulak aku ni bila berdepan dengan mamat ni)
Mamat: Apa kata kalau saya hantar awak ke rumah kawan awak tu?
Aku: Ape! Awak nak hantar saya? Boleh percaya ke dengan awak ini?Jangan-jangan awak ini pembunuh misteri, perompak ke?
(Alamak, tak baiknya aku berburuk sangka dengan mamat ini.)
Mamat: Kalau awak tak percayakan saya, tak ape ah saya pun tak salahkan awak.
(Kalau dia tak hantar aku, sampai besok pagi pun belum tahu aku jumpa rumah Kisha tu. )
Aku: Baiklah, awak pandu kereta saya dan hantar saya dekat rumah kawan saya. Tapi..... ada syarat.
Mamat: Lah... saya nak tolong awak, awak nak kasi saya syarat pulak?
Aku: Iyelah, untuk keselamatan diri katakan.
Mamat: Baiklah, apa syarat dia?
Aku: Saya nak tengok kad pengenalan awak.

Selepas aku melihat kad pengenalan Mamat itu, aku pun menelefon Kisha.
Kring, Kring...
Aku: Hello, Kisha ke?
Kisha: Ye, Kisha sini. Kau kat mane? Dari tadi tak sampai-sampai lagi.
Aku: Kejap lagi aku sampai. Aku sesat tapi sekarang ada satu mamat ni nak hantar aku kat umah kau.. Tu sebablah, aku nak kasi kau name die dengan numbor kad pengenalan die. Jadi, kalau aku tak sampai umah kau lagi 2 jam, kau buat laporan polis tau!
Kisha: Oi! Tak pernah dibuat orang sey..Oklah, apa name dia?
Aku: Muhammad Mishbahudin Bin rahmat
Kisha: He..he...
Aku: Ape yang kelakar sangat ni?
Kisha: nanti kau sampai sini, aku ceritakan ok? Jangan risaulah...kau akan selamat sampai ke rumah aku.
Aku: Ade-adejelah kau ni... Ok,then, bye.

Aku pun menyuruh mamat itu mengikutiku dari belakang untuk mendapatkan keretaku yang telah diletakkan di bahu jalan. Namun, lelaki itu mengatakan bahawa dia akan berjalan di depan dan aku akan berjalan di belakangnya.
"Mamat ni, nak buat lawak ke?tu kan kereta aku, jadi patutnya, aku yang jalan depan untuk tunjukkan arah."Bisk hatiku.

Hatiku bertanya-tanya mengapakan dia tidak mahu berjalan di belakang. Aku percaya ada makna yang tersirat disebaliknya. Aku berasa sungguh pelik sekali pada waktu itu kerana aku tidak pernah bertemu dengan seorang lelaki yang berkata demikian.Pada mulanya aku beranggapan bahawa dia mungkin seorang yang penakut kerana die tidak mahu berjalan di belakang. Namun, aku tahu bahwa anggapan aku adalah salah kerana hatiku mengatakan dia bukan lelaki demikian.

Semasa mamat itu sedang memandu keretaku untuk menghantarku ke rumah Kisha, aku pun mengambil peluang untuk berfikir dengan lebih dalam lagi mengapa dia ingin berjalan di depan dan menyuruh aku berjalan di belakang. Akhirnya, aku dapat mencari jawapannya juga tanpa bertanya kepada mamat itu.

Baru beberapa minit sahaja aku mengenali mamat ini tetapi dalam masa sesingkat itu jugalah aku telah dapat mengenali peribadi lelaki ini melalui tindak-tanduknya. Aku memang begitu terpesona dengannya. Bukan kerana rupanya kerana dia tidaklah sekacak pelakon-pelakon Holywood ataupun Bolywood. Tetapi aku dapat merasakan ketenangan apabila meilhat mukanya. Mungkin ketenangan yang terpancar dimukanya juga telah membuat sakit di perutku pulih. Namun, aku memang tabik dengan keindahan adab yang dimiliki oleh mamat ini. Perlakuannya menunjukkan bahawa dia memang seorang yang mempunyai ilmu agama yang dalam. Cara dia berpakaian juga bebeza dengan banyak kenalan lelakiku yang rata-rata memakai T-shirt, seluar Jeans ketat dan seluar pendek. Sebaliknya, mamat ini memakai jubah labuh.

Sedang aku asyik mengelamun dan memikirkan tentang mamat yang sedang memandu di sebelahku, aku tidak perasan bahawa dia sudah memberhentikan keretaku.

Mamat: Awak, kite dah sampai kat rumah kawan awak.
Aku: Terima kasih...
Belum sempat aku meneruskan perbualanku dengan mamat itu, Kisha pun keluar dari rumahnya.
Kisha melemparkan senyuman kepadaku dan mamat itu.
Aku: Awak, nak balik umah naik apa? Kesian awak, malam-malam ni susah nak dapat teksi.
Mamat: saya nak naik tangga ni..(sambil tersenyum)
Aku: Huh?
Kisha: Takpe-takpe, aku ceritakan nanti.
Kisha pun menyampuk perbualan aku dengan mamat itu. Kemudian, Kisha mengajak aku duduk diserambi rumahnya.

Aku: Yang kau dari tadi tu, tersenyum je macam kerang busuk tu apasal?
Kisha:ha..ha..kau tahu siapa mamat tadi tu?
Aku: Aku tahulah,kan tadi aku dah bilang kau, nama dia, Muhammad Mishbahudin Bin rahmat.
Kisha:ha..ha..kau masih ingat lagi tak masa kita tengah kecik-kecik dulu? Kita mandi dekat sungai, main masak-masak dan yang tak dapat aku lupakan bila kau kena kacau dengan budak-budak nakal dari kampung seberang.
Aku: Yes..Aku ingat.
Kisha:Kau masih ingat lagi budak lelaki yang ada rambut "Flat Top"? alah...Lelaki yang kau suka sangat sebab kau kate die "Cute" dan die selalu tolong kau masa kau kene kacau tu...
Aku: Yes, aku ingat...
Kisha.. That is the guy just now!
Aku: Kau biar betul?macam mana kau tahu?
Kisha: Mestilah aku tahu sebab dia itu abang angkat aku. Mak bapak aku ambik die jadi anak angkat bila dapat tahu yang mak bapak die meninggal dalam kemalangan jalan raya dekat kampung seberang.
Aku: Kau serious?
Kisha: Ya.(tersenyum)
Aku: Sebab tulah eh. Kau tak risau pasal aku bile aku balikdengan die.Kecik sungguh dunia ini. Aku tak sangka dapat jumpe dengan die lagi semenjak die berpindah ke kampung lain.
Kisha: Kalau dah jodoh, tak kemana Cik Rahsia oi.....
Aku: nasib baiklah, aku sakit perut tadi, kalau tak, mungkin aku tak terserempak dengan die.Terima kasihlah cili padi.. Ha..ha..
Kisha: Cili Padi apa pulak ni?
Aku: biarlah ia menjadi rahsiaku..(tersenyum)


Cerita ini adalah rekaan semata-mata.. Semoga anda semua terhibur dan dapat mengambil mesej yang tersirat disebalik cerpen pertama saya ini.

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.