Cerpen : Cintaku sampai ku menutup mata

Orang mulai ramai. Kesemuanya berpusu-pusu ingin melihat dengan lebih dekat kemalangan itu. Tidak kurang yang ingin membantu sambil menunggu kehadiran ambulans dan pihak penyelamat. Kereta itu remuk teruk. Entah apa nasib yang menimpa pada pemandu kereta itu. Namun lori yang berlanggar dengan kereta itu cuma remuk sedikit di bahagian hadapan.

Akhirnya pihak penyelamat tiba. Kerja-kerja menyelamat sedang dilakukan oleh yang pakar. Pemandu lori berjaya dikeluarkan dan hanya mengalami kecederaan pada kakinya kerana tersepit. Tetapi tidak bagi pemandu kereta itu. Kerja-kerja menyelamat mengambil masa agak lama bagi mengeluarkan pemandu yang tersepit dalam kereta yang remuk teruk. Akhirnya, lebih kurang setengah jam kemudian, mangsa berjaya dikeluarkan.Namun pihak penyelamat terpaksa memotong sedikit bahagian kereta itu untuk mengeluarkan mangsa.

Pemandu itu masih bernafas. Tapi keadaannya agak krikal. Kepalanya cedera teruk dan kakinya hampir hancur. Baju melayu yang dipakainya merah dilimpahi darah.

Matanya dibuka perlahan, Kelihatan begitu ramai orang di hadapannya. Tidak dapat dimengerti situasinya sekarang. Namun dia dapat merasakan masanya sudah tiba. Lantas terbayang wajah mulus Sofya," Ya Allah Ya Tuhanku. Jika ini mahuMu.. Bawalah aku disisinya, di dalam syurgamu. . Tiada Tuhan yang disembah Melainkan Allah, dan Nabi Muhammad itu pesuruh Allah." Matanya terpejam rapat dan tak mungkin terbuka lagi...

******
"Sungguh ku tak mampu.. menahan rindu.. Ah.. ah..! Pabila diriku.. Jauh darimu.. Ah! Ah!" Sikat di capai. Di sisir rambutnya kemas sambil mulutnya masih rancak bernyanyi riang. Kemudian dicapai pula pelembab dan disapu ke serata wajah. Farisya yang pada mulanya ingin masuk kebilik air memandang kea rah Sofya. Langkahnya terbantut. Menggeleng..

"Weih.. amboi.. amboi.. ni sejak bila plak dah pandai melayan lagu dangdut plak ni, Siap bergelek lagi!" Dahinya berkerut memandang sahabat baiknya itu yang juga merangkap teman sebilik.

Sofya senyum.. dia bangun dari meja soleknya. Dicubit pipi sahabatnya lalu mulutnya masih lagi bernyanyi riang. "Ei Piya.. kau ni kenapa?? Angau ke?" Sofya tidak menjawab, malah nyanyiannya makin kuat. Sengaja ingin mengusik sahabatnya itu. Farisya menutup telinganya dengan kedua belah tangannya. Sofya ketawa. Lucu melihat reaksi Farisya.

"Sya.. erm.. aku nak kuar kejap la.." Tangannya segera mencapai botol minyak wangi lalu disembur dibadan. Semerbak haruman oceanus bodyshop memenuhi ruang bilik itu. Sofya masih lagi menanti jawapan dari sahabatnya yang masih membisu.

"Dengan siapa pulak ni? Piya.. Piya.."
Sofya meletakan botol minyak wanginya kembali. Dia senyum. Lantas terus mencium pipi sahabatnya itu. "Ee.. mucuknye, dah.. gi ar mandi.. Tata.. Aku gi dulu eh.." Dia mencapai kunci keretanya lalu keluar. Di biarkan Farisya terpinga-pinga sendirian. Mata Farisya mengekor langkah Sofya yang berjalan ke pintu.

*****

Megat Mikhail vs Adriana Sofya..

Kali ni aku mesti menang. Dah banyak kali berlatih.. Erm.. komfem menang!!! Cayok..cayok..Piya..

"Aku tak peduli.. kau kene belanja aku,"
" Eh.. nape plak.. Mane aci. Lawan dulu ar..," Sofya memangkah kata-kata Mikhail.
"Alah.. kau dah berapa kali tewas di tangan aku. Tak serik-serik lagi ke," Kata Mikail sambil tersenyum sinis.
"Mana bleh.. Itu minggu lepas punye cerita. Aku nak compete lagi." Sofya cuba mencabar Mikail sekali lagi. Kali ini dia tidak mahu tewas. Sudah berkali-kali dia berlatih di rumah semat-mata untuk menjatuhkan Mikail di tangannya. Sudahnya Farisya yang menjadi mangsa kerana terpaksa melayan kehendaknya berlatih game lumba kereta . Malah, sudah banyak game berupa lumba kereta di install dalam komputernya.

Sofya masih tidak berhenti ketawa. Bangga dengan kemenangan julung-julung kalinya. Bukan mudah menewaskan juara game lumba kereta, Megat Mikail Anas. Ternyata usahanya berlatih dengan Farisya tidak sia-sia. Dia senyum tiba-tiba pabila teringatkan wajah mencuka Farisya yang terpaksa melayannya bermain game itu.

Sya.. Akhirnya aku menang. Usaha kita berhasil Sya.. Yehaaa!!

"Itu nasib kau je lah.. Hari ni aku penat. Tak dapat nak tumpukan perhatian tadi. Semalam aku tido lewat siapkan assignment. Alah.. aku bagi can kat ko je.. Kesian.." Mikail terus berjalan laju. Malu sebenarnya. Macam manalah dia boleh tewas dengan Sofya. Kalah teruk pulak tu.. Huh..

"Piiiirahhh.. Macam ko sorang je ada assignment. Aku nye assignment lagi belambak. Group plak dengan budak-budak tu.. Lagi berganda keje aku. Alah.. dah kalah tu.. terima sajalah kekalahan sulung kau tu. Next time, kalah lagi.. hehe..
Dah.. janji tetap janji. Kau nak belanje ape ni?"

"Okey.. okey... Kali ni je aku kalah.. herm.. Mc D okey?"

"Orait!!"

Selepas makan di Mc Donald, mereka singgah ke Tasik Titiwangsa sebelum pulang. Pada petang yang redup itu, ramai kaum keluarga yang beriadah di sana. Mereka berjalan beriringan sambil menyaksikan berbagai kerenah. Mikail ketawa sendiri melihat keletah kanak-kanak riang berlari-lari dan bermain. Dia memang sangat sukakan kanak-kanak.

Mereka duduk di kerusi sambil menikmati ketenangan tasik titiwangsa. Kelihatan beberapa orang sedang berkayak di tengah tasik. Mikail kemudian memandang Sofya. Pandangannya dalam dan bermakna. Sofya yang leka melihat keindahan Eye on Malaysia itu kemudian menoleh, "Kau ni kenapa, tiba-tiba senyap?"

"Erm.. Piya, Tiba-tiba aku rasa tak sabar plak nak kawen. Tak sabar rasenye nak ada anak.." Sofya memandang Mikail hairan. Serius bunyinya. Dia memandang Mikail lama. Erm.. serius ke budak ni? Mak ai.. seriusnye muka. Seriuslah tuh..Seketika kemudian tawanya berderai.

"Ni kena angau ape ni? Tiba-tiba jadi jejaka jiwang. Datang gatal nak kawen plak.. Oi cik abang, ni nak kawen dah ade calon ke belum? Blaja pun tak abis lagi.. Kalah lawan game dengan aku terus nak kawen? huhuhu.."

Mikail memandang Sofya yang bukan main seronok mentertawakannya. "Eh, kalau aku dah kate aku nak kawen tu, of course la aku dah ada calon-calonnya.." Mikail senyum. Pandangannya di alihkan di tengah tasik.

"Amboi.. calon-calonnya?? Erm.. macam ramai jer.."
"Eh.. nak cari bini.. Mestilah kena cari calon dulu. Takan main kawen je." Mikail senyum Di pandang wajah Sofya dalam-dalam.

"Kalau dah ramai tu.. Nama aku terselit sekali tak? Adriana Sofya binti Harris. "

"Adriana Sofya Harris.. Kau?? Huh.. kalau kau jadi bini aku, huru-hara la hidup aku." Tawa Mikail berderai. Sengaja dia ingin mengusik Sofya. Sofya terdiam. Kata-kata Mikail membuatkan tekaknya seakan tersekat. Hati wanitanya sedikit terguris mendengar butir-butir kata yang keluar dari mulut Mikail sebentar tadi. Entah bergurau atau serius, dia tidak pasti. Namun kata-kata itu menikam sanubarinya.

"Piya.. Aku sebenarnya dah ada calon yang benar-benar layak untuk di jadikan suri hatiku. Cuma tunggu kata putus dari tuan badan sahaja." Mikail kembali serius. Sofya memandang tepat anak mata Mikail. Namun tidak keluar sebutir kata dari mulutnya.

Mikail menyambung kembali kata-katanya ,"Kau kenal gadis tu Piya.. Kau kenal sangat dengan dia. Manis, comel, hatinya luhur, memahami aku, mempunyai minat yang sama denganku, dan yang paling penting, penuhi ciri-ciri gadis yang aku idamkan." Mikail senyum..

Sofya tunduk, faham dengan kata-kata Mikail. Wajah Farisya segera terbayang di ruang mindanya. Ya.. gadis itu manis dan luhur hatinya. Dia sendiri amat menyayangi sahabatnya itu. Teringat kembali saat dia, Farisya dan Mikail keluar makan bersama. Betapa rancaknya perbualan Farisya dan Mikail berkenaan hobi mereka yang gemar membaca novel fiksyen. Dia cuma ternganga mendengar cerita mereka. Tidak tahu hujung pangkal cerita. Jadi tidak boleh mencelah.

Ya.. Aku tahu.. Farisya lah gadis idamannya.. Bukan.. gadis idaman ramai. Siapa saja yang melihat pasti terpaut pada gadis itu Memenuhi ciri-ciri idaman lelaki.

"Aku tahu siapa gadis itu.. Aku tahu," Sofya mula bersuara.
Mikail memandang Sofya lalu tersenyum. " Kalau macam tu kau kene tolong aku Piya. Kau kene ajar aku macamana caranya nak memikat hatinya. Kau sendiri dah tahu kan.. Sumpah Piya. Aku sayang sangat kat dia dan aku nak bersama dia selamanya" Mikail memandang Sofya yang terdiam. Kemudian dia tiba-tiba merasa malu. Alamak, terjiwanglah pulak.. Hidung Sofya dicuit. Dia berlari-berlari anak meninggalkan Sofya dibelakang. Namun Sofya tidak lagi mengejarnya seperti selalu.

*****

Matanya melilau memerhati disekitar kampus. Dicari-carinya wajah itu. Dan akhirnya muncul jua. Mikail segera berlari-lari anak menuju kearah Farisya. Di sapanya gadis manis itu, " Sya.. erm.. Piya mane? Lama tak nampak dia.

" Piya ade.. erm.. lame tak nampak?Bukan korang ni sama fakulti ke? Kuliah je lain-lain kan. Erm.. budak perubatan, awak sendiri tau sibuknya lain macam sikit.," Kata Farisya sambil tersenyum manis. Mikail cuma memandang wajah itu. Wajah yang bisa mengetarkan jiwa setiap mata lelaki yang memandang. " Sya.. Jom kita minum.. Ade benda yang saya nak cakapkan pada awak"

Pintu kereta dibuka dan dia mempersilakan si gadis masuk kedalam. Kemudian kelisa biru itu meluncur laju.

*****

Sofya menangis semahu-mahunya. Terbayang jelas dimatanya betapa mesra Farisya dan Mikail tadi. Namun dia hanya melihatnya dari jauh. Entah mengapa dirinya ingin menjauh dari lelaki itu. Kemudian teringat kembali kata-kata Mikail tempohari,

"Adriana Sofya Harris..Kau?? Huh.. kalau kau jadi bini aku, huru-hara la hidup aku."
Sofya pejam matanya rapat-rapat. Cuba melupakan apa yang berlaku. Tekadnya kini hanya satu. Dia tahu, dia tidak mungkin dapat bersama dengan lelaki itu.Dengan waktu yang ada, dia ingin mengutamakan pelajarannya itu dan melupakan hakikat hatinya yang sebenar. Megat Mikail bin Anas.
***
Adriana Sofya.. Kenapa kini kau menjauh dariku.. Rindu benar gelak tawa dan gurau sendanya bersama gadis lincah itu. Lasak, tidak selembut namanya namun baik hati. Lama benar tidak mendengar khabar dan melihat kelibat gadis itu.

Mikail segera mencapai telefon bimbitnya. Nombor Farisya didail. Seketika kemudian terdengar suara gadis itu di cuping telinganya, "Sya.. jom kita keluar.."


Sofya memegang perutnya. Sakit yang tidak tertanggung. Butir-butir peluh mula terbit di dahi. Botol ubat dicapai. Namun tangannya tidak mampu menggapai. Tangannya segera mencari-cari telefon bimbit yang berada di sebelah bantalnya. Nombor telefon didail.

"Sya.. Sya..tolong aku..." Namun kata-katanya mati disitu. Telefon yang dipegang kini terlerai dari tangan.

*****

Air mata Farisya mengalir laju. Sudah tiga hari dia tidak henti menangis. Wajahnya kelihatan sembab dan tidak bermaya.

Farisya menyerahkan mp3 milik Sofya. Mikail mengambilnya. Fail record dimainkan.

Lagu nyanyian Acha Septriasa kedengaran.


Embun di pagi buta
Menebarkan bau basah
Detik demi detik ku hidup
Kinikah saat ku pergi

Oh Tuhanku cinta dia
Berikanlah aku hidup
Takan ku sakiti dia
Hukum aku bila terjadi

Aku tak mudah untuk mencintai
Aku tak mudah mengaku ku cinta
Aku tak mudah mengatakan aku jatuh cinta

Senandungku hanya untuk cinta
Tirakatku hanya untuk engkau
Tiada dusta sumpah kucinta sampai ku menutup mata
Cintaku sampai ku menutup mata.

Mikail menghayati setiap bait lagu itu dalam-dalam. Sejurus itu matanya berkaca. Selepas lagu itu habis kedengaran suara Sofya lembut namun lemah.

"So sad.. when we love somebody so much, but they did’t realize it. Feel so pain at my chest, feel my spirit gone.. My sacrifice is nothing..
Megat Mikhail..I will always love you like I’m always do."

Butang stop ditekan. Air mata lelakinya jatuh.. Tanpa menghiraukan ada mata yang memandang, Mikail menangis semahunya.

Adriana Sofya..
I will always love you like I’m always do..


Esak tangis Farisya makin kuat. Belum sempat dia hendak menyatukan dua hati itu, Sofya telah pergi dulu. Teringat kembali peristiwa malam itu. Pabila Mikail mengajaknya keluar.

"Sya.. saya nak mintak tolong dengan awak," Mikail memandang tepat pada wajah Farisya. Penuh makna dan mengharap.

"Erm.. ape dia.. kalau saya boleh tolong, saya tolong.. InsyaAllah.." Farisya senyum Kemudian dia menyedut air soya yang berada di hadapannya.
"Sebenarnya Sya.. Saya sayangkan Sofya. Cinta saya pada dia terlalu kuat. Bila beberapa hari ni dia melarikan diri dari saya, saya sedar.. Yang saya benar-benar cintakan dia dan tak boleh hidup tanpa dia. Sekarang saya tak tahu kenapa dia menjauh dari saya"

Farisya tersenyum lebar mendengar kata-kata Mikail. Dia sudah dapat mengagak tujuan sebenar Mikail ingin berjumpa dengannya. Sudah beberapa kali Mikail mengajaknya keluar, dan kini barulah lelaki itu berani menyatakan perkara sebenar yang terbuku di hatinya. Fariasya senyum lagi. Dia juga tahu yang Sofya juga mempunyai perasaan yang sama. Mereka berdua sebenarnya saling menyayangi.

"Okey.. apa yang saya boleh tolong.. saya tolong. Tapi janji.. Jaga Sofya baik-baik. Saya sayang sangat padanya. Kalau apa-apa jadi pada Sofya, saya cari awak. Saya ada black belt tau!!" Kata Farisya sambil bergurau.

"Saya janji Sya.. dan saya sumpah .. Selagi hayat di kandung badan, selagi saya bernafas.. Saya akan terus dan terus mencintai Adriana Sofya sampai saya menutup mata"

******

Air matanya masih tidak mampu berhenti. Menangisi kekasih hati yang pergi. Tidak sempat untuk dia meluahkan rasa cintanya pada gadis itu yang sekian lama berputik dan bercambah di segenap ruang hatinya.
Kuatnya gadis itu. Adriana Sofya, gadis tabah. Mampu ceria walaupun hakikatnya dia menderita kanser usus.Tak dapat dibayangkan. Bagaimana warna hidupnya nanti tanpa si dia disisi..

Mikail memandang tanah yang merah itu. Jasad dewinya ada di dalam sana. Rasa ingin dikuburkan dirinya bersama. Betapa dia mencintai gadis itu. Namun sampai di sini hubungannya. Di siramnya pohon rendang yang ditanam di atas pusara. Agar pohon itu subur dan bertasbih pada yang tiada. Di tabur bebunga yang mewangi, agar harum dan sentosa. Ros merah dihadiahkan di atas pusara. Simbolik cintanya yang tulus. Langkah di hayun satu persatu. Longlai.. Pada langkah yang ketujuh, di tolehnya semula ke pusara si dewi. Air matanya tumpah lagi. " Ya Allah ya Tuhanku.. kau cucurilah rahmat ke atas rohnya. Amin.."

Mikail memandu kereta kepunyaan Sofya. Dipegangnya setiap perkakas di dalam kereta itu. Setiap kenangan yang pernah di susuri bersama gadis itu terungkap kembali. Dengan kereta inilah Sofya mengambilnya keluar bersama sebelum ayahnya menghadiahkan kereta buatnya.

Kereta itu akan diserahkan kepada kedua ibubapa Sofya di Perak. Mikail diamanahkan Farisya untuk menjaga kereta itu sementara waktu.

Entah mengapa air mata lelakinya menitis lagi. Fikirannya masih lagi terkenangkan dewinya itu.

Megat Mikail.. Im always love you like im always do..

Mikail terpana seketika. Sofya.. Entah mengapa suara gadis itu terngiang-ngiang di cuping telinganya. Air matanya mengalir lagi.Matanya dipejam. Namun tangannya ligat memusing stearing kereta. Pabila dibuka mata terlihat satu lori dihadapannya laju. " Ya Allah..!!!" Namun kakinya tidak mampu menekan brek..

Lalu dentuman yang kuat bergema .

Adriana Sofya..
Terkilan sungguh hati ini. Pabila cinta yang ku semai untukmu, rupanya tak pernah kau sedari..

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.