Cerpen : Pergiku Bersama Kenangan

Keasyikan hembusan bayu di pantai Jeti Sahabat-16 Lahad Datu amat menenangkan. Sudah sekian lama dia tidak mendapat kesempatan sebegini sejak tahun 2005 lagi. Rasa rindu terhadap seseorang menggamit hatinya. Andai ada peluang ingin sekali dia bersamanya, namun apakan dayanya sekarang dia sudah di penghujung jalan dunia ini.
Kenangan bersama insan yang pernah bertakhtak di hatinya suatu ketika dulu tergambar diruang ingatan, penantian selama 10 tahun berakhir dengan sia-sia, siapa sangka setelah luka dihati telah pulih tanpa dipinta cinta dihati berputik semula, seorang jejaka yang dulu hanya dikenali atas urusan kerja telah mencuri perhatiannya. Kerana takut terlewat dia memulakan langkah perkenalan. Namun keakraban yang terjalin telah mengundang derita dihati akhirnya.
"aku sukakan kamu" bagaikan terkena renjatan elektri, mulut Ryan bagai terkena gam uhu tak bisa terbuka. Dalam keadaan yg genting hampir juga Qizah ketawa. Mana tidaknya, seorang lelaki ada juga yg tak terkata bila seorg perempuan meluahkan perasaan kepada mereka.
"tapi… Qiz kan tahu Ryan da ada girlfriend" setelah sekian lama membisu akhirnya Ryan berkata juga.
"ya, Qiz tahu tu, but apa Qiz nak buat? Qiz da terlanjur sukakan Ryan, sebab tu lah dulu Qiz pernah tanya Ryan kalau dah ada someone special, but Ryan slalu cakap.. akukan pemalu, akukan pendiam, siapalah yang suka kat aku ni… bukan sekali Qiz tanya Ryan perkara ni, tapi dah selalu… jadi Qiz anggap apa yang Ryan bagi tahu Qiz tu betul." Dalam sayu Qizah berkata.
"jadi Qiz da tak boleh lupakan Ryan?" Ryan bagai tak tahu apa nak dikata, dalam kepayahan Qizah senyum.
"bukan Qiz pinta untuk ada perasaan begini, kalau perasaan Qiz ni boleh Qiz atur sendiri, Qiz tak akan ada disini utk luahkan rasa Qiz pada Ryan." Tanpa kata Ryan hanya mampu merenung dalam kerdipan mata kearah Qizah.
"maaf, tapi izinkan lah Qiz menyayangi Ryan" hanya itu yang terluah, sambil melangkah pergi, rasa membahang bagai terasa akibat dari laku Ryan yang seolah telah dilenyapkan kemampuannya utk bertutur.
Hari terus berlalu, Qizah tak pernah mengalah utk meraih kasih Ryan, walau tanpa Ryan sedari, dari situlah Qizah belajar tentang kesukaan dan kebencian Ryan. Seupayah Qizah menjaga keperluan Ryan, menjaga keperluan Ryan adalah sebahagian rutinnya, walau tidak semua yang dilakukan, makan, minum, sakit, penat. Tidak pernah Qizah merasakan perasaan bahagia menyayangi seorang insan yang istimewa dalam hidupnya. Walaupun hanya memjadi pemberi dia bahagia.
Namun kebahagian itu tak kekal lama, sangkanya segala perhatian yang diberikan kepada Ryan akan membuatkan Ryan mempertimbangkan nilai dirinya di mata Ryan, tapi ianya hanya sia-sia.
Lantaran Ryan yang tidak mempertimbangkan perhatiannya dan masalah kesihatannya yang semangkin merosot itu dia kini terlantar di pusat peranginan Jeti Sahabat-16 Lahad Datu. Menghabiskan sisa hidup yang ada dengan menikmati keindahan ciptaan Allah yang mungkin utk kali terakhir dalam hidupnya. Dalam renungan jauh itu terlayar kembali sejarah hidupnya…dilahirkan tanpa mengenal siapa ibu bapanya, menjadi anak angkat kepada pasangan suami isteri yang tidak dikurniakan anak, dia adalah anak angkat kedua kepada pasangan itu, yang pertama adalah lelaki. Walaupun hidup dalam serba kekurangn namun Qizah tetap bersyukur kerana kehidupan itulah mengajarnya utk berdikari, sehingga dia mampu tersenyum dengan hasilnya tika ini, dan kerana hidup ini juga telah mengajar dia sebagai seorang yang ikhlas memberi walaupun tidak menerima balasan.
Kerana hidup ini jugalah dia berpeluang untuk merasai perasaan mencintai seseorang yang istimewa iaitu Ryan, dan kenangan itu akan dibawa hingga kehembusan nafasnya yang terakhir. Selama hidupnya inilah perkara yang membahagiakan dirinya merasa menyayangi insan selain keluarganya.


"maaf cik Qizah, saya rasa sebaiknya cik tinggal di hospital untuk rawatan kawalan, cik sudah maklum barah payudara cik sudah berada pada peringkat akhir." Qizah hanya mendengar ulasan dan cadangan Doktor Hafiz tentang penyakitnya, setelah menghabiskan masa selama tiga hari untuk menenangkan fikiran di pantai Jeti Sahabat-16, barulah Qizah datang menemui Dr Hafiz, sememangnya barah yang dia hidapi sudah diperingkat akhir, sebelum ini simtom yang dianggap sakit biasa rupanya sedang berleluasa memusnahkan tubuhnya. "ya Allah, berikanlah aku ketabahan dan kesabaran dalam aku menempuh dugaan hidup yang Engkau berikan kepadaku" hanya itu yang termampu dipanjatkan kepada yang maha berkuasa.
sudah seminggu Qizah di hospital menerima bermacam-macam rawatan untuk melawan kansernya, dan ini bermakna sudah hampir dua minggu Qizah mengambil cuti tanpa gaji tanpa memaklumkan kepada majikan tujuan asalnya. Pen dan kertas dicapai. Dengan kudrat yang tinggal sisa, Qizah ingin mencoretkan kata-kata terakhir untuk insan-insan yang dikasihinya.


Kepada keluarga yang amat Qiz sayangi,

Umi, abah, Abang, maafkan Qiz sebab tak memaklumkan kepada kalian semua tentang penyakit yang Qiz hidapi, sebenarnya Qiz pun baru mengetahui selepas membuat pemeriksaan kesihatan masa Qiz demam teruk. Tapi semua dah terlambat sebab barah Qiz sudah diperingkat akhir, Qiz tak dapat berbuat apa-apa lagi melainkan hanya melakukan rawatan untuk memperlambatkan serangan kanser. Dan Qiz sengaja tidak memaklumkan kepada kalian semua sebab Qiz tak mahu kalian bersedih melihat penderitaan Qiz malawan penyakit. Cukuplah pengorbanan umi dan abah selama membesarkan Qiz.
Qiz nak ucapkan terima kasih kepada umi dan abah sebab sanggup pelihara Qiz sehingga menjadi insan yang berguna, Qiz nak minta ampun kepada umi, abah dan abang keatas semua kesalahan yang telah Qiz lakukan samaada dalam sedar atau tak sedar. Halalkan makan dan minum Qiz selama Qiz masih hidup, maafkan juga Qiz sebab tak dapat menyempurnakan tugas sebagai anak kepada umi dan abah. dan Qiz nak kalian semua tahu yang Qiz amat menyayangi kalian.
Salam sayang buat selamanya

-Qizah-


Bagaikan mimpi arwah Qizah sudah selamat disemadikan, air mata kedua ibu bapa dan abang Qizah tidak dapat ditahan lagi, dibalik wajah ceria Qizah selama ini tersembunyi kedukaan yang tidak terlihat, hanya doa yang mampu dikirimkan tanda kasih org tua kepada anak yang telah pergi.
Ryan hanya diam bisu didalam kereta, bagai tidak percaya Qizah yang pernah mengambil berat tentang dirinya kini sudah tiada lagi, bagaikan dalam mimpi dia menerima pemberian terakhir dari Qizah melalui abang Qizah.
Lembaran surat dibuka…

Hello Ryan…

Apa khabar? Mungkin masa Ryan baca surat ni Qiz dah tak ada lagi, sorry tak bagi tahu Ryan, bukan nak balas dendam kat Ryan, cuma bagi Qiz hal Qiz ni tak penting bagi Ryan dan Qiz tak nak Ryan simpati pada Qiz. Apa pun Qiz nak minta maaf kat Ryan kalau selama kita kenal Qiz telah sakitkan hati Ryan, halalkan apa yang termakan dan terminum selama Qiz masi hidup.
Qiz juga nak ucapkan terima kasih pada Ryan sebab izinkan Qiz sayangi Ryan. Itulah kenangan yang Qiz kenang sehingga hembusan nafas Qiz yang terakhir. Hanya satu perkara yang Qiz nak sangat rasa tapi tak berkesempatan semasa hayat Qiz adalah merasai kasih sayang dari seorang insan yang Qiz sayangi. ? tapi bagi Qiz mungkin ada hikma disebalik semua ini.
Pesanan Qiz buat Ryan, ingatlah bahawa insan pertama yang hadir dalam hidup kita tidak semestinya yang terbaik buat kita, dan insan kedua yang hadir diantara kita tidak bermaksud dia telah terlewat untuk menjadi penghuni dihati kita. Tidak salah kiranya kita memberi pertimbangan dengan nilai kasih sayang yang dia berikan kepada kita. Dia sama seperti kita, punya rasa kasih yang dikurniakan kepadanya.
Qiz juga nak bagi tahu Ryan beberapa perkara yang mungkin pernah Ryan fikirkan.

1. Nak tahu how much I love u?
J= more then I love myself.
2. Nak tahu why I love u?
J= tak ada alasan kenapa Qiz sayangi Ryan.
3. Nak tahu sejak bila Qiz cintai Ryan?
J= tak sedar sejak bila, rasa itu hadir tanpa ucapan.
4. Nak tahu sampai bila Qiz akan cintai Ryan?
J= sehingga nyawa Qiz telah berpisah dari badan, sehingga itu kenangan itu akan tetap bersama.
Jaga kesihatan dan jaga diri, semoga Allah sentiasa melindungimu.

Salam sayang dari insan yang tak mampu menjadi penghuni hatimu

-Qizah-


Album gambar yang memuatkan aksi arwah Qizah dan Ryan terpamer diruang mata, selesai membelek album, Ryan mencapai bungkusan bag kertas yang diberikan bersama-sama album tadi. Kotak yang terdapat dalam beg kertas tadi dibuka, terdapat seutas jam tangan BUM didalamnya bersama-sama kad kecil diselitkan, dengan ucapan ringkas.

Dear Ryan,
Selamat ulang tahun yang bakal menjelang, semoga hidupmu akan bahagia.
Salam sayang

-Qizah-

Air mata lelakinya akhirnya tumpah juga, tidak diduganya gurauan Qizah semasa kali terakhir sebelum Qizah bercuti adalah benar "Ryan, klu Qiz dah tiada nanti Qiz nak Ryan tahu yang Qiz sayang sangat dengan Ryan" Ryan hanya mendengus geram dengan kata-kata Qizah, kerana dia memang tidak suka soal mati diperkatakan. Namun dengusan itu hanya dibalas oleh Qizah dengan senyuman dan usapan dipipi Ryan, sambil berkata "jaga diri baik-baik" sebelum melangkah pergi. Rupanya itulah usapan, kata-kata, dan senyuman terakhir Qizah buat dirinya.
Ryan meraup mukanya berulang kali, benarlah kata org, tidak semua orang akan menemui seseorang yang akan ambil berat tentang dirinya, dan peluang itu hanya sekali, bila kita melepaskannya kita tidak akan dapat memilikinya lagi.
Ryan memandang lesu nisan yang masih berbalut kain putih dari dalam kereta, "maafkan aku Qiz kerana tidak pernah menilai kasih sayang mu, semoga kau akan bahagia disana" Ryan memandu perlahan keretanya keluar dari perkarangan perkuburan, dengan air mata yang masih setia mengalir.

-TAMAT-

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.