Cerpen : Cinta Hindustan

Deruan angin laut menambahkan lagi rasa sayu di hatiku ini…. Air mata yang kutahan selama ini jatuh juga akhirnya..

Wahai hatiku.. mengapakah sayu?? Wahai cintaku mengapakah tinggalkan daku??
Sedangkan aku kesunyian... aku menderita. Seperti tiada apa lagi dalam hidupku.. aku seperti orang yang tidak normal.. tiada rasa apa-apa perasaan ketika ini....

Herm.. aku ni bermonolog sendiri pula.. terbawa-bawa kisah hindustan..cuba berlakon seperti aku heroin di dalam filem hindustan...
Hihihi....

---------------------------------------------------------------------
"Irna..oo..Irna... turun sini makan."jerit ibuku memanggil makan tengahari
"ye mak.. Irna datang ni.. " aku turun ke dapur dan memberi satu kucupan sayang ke pipi emakku...
"mak ni.. kata nak masak sama-sama..tetahu dah terhidang.. lain kali biarla Irna bantu mak.. Irna tahu masak la.." aku menjuihkan bibir seperti merajuk kerana sikap emakku yang sentiasa tidak mahu aku membantunya di dapur.Katanya,aku masih belajar,perlu tumpu sepenuhnya pada pelajaran,padahal aku sudah besar panjang,masak lebih dari CHEF pon aku mampu.hihi.... perasan la pulak...

"erm..sedap mak masak... ok..petang ni Irna masak.. mak jangan buat macam ni lagi...petang ni Irna masak special untuk mak..."
Emak mengangguk senyum..seraya berkata"iyela sayang..."

======================================================
Seminggu kemudian.....aku kini duduk di rumah untuk beberapa bulan menunggu result STPM ku...tiba-tiba..

"Irna.. emak nak cakap sikit ni.. "
Sapa emak ketika aku sedang asik melayan hindustan cerita kegemaranku.
"apa dia mak.."senyumku sambil baring di atas peha emak.
"Ish budak ni..manja betol.. "
"Petang semalam emak dapat satu panggilan dar Puan Salmah,ingat lagi tak?"
Aku terpinga-pina cuba mengingati nama itu...
"ooo.. jira kita wakt Irna sekolah rendah dulu ye mak? Waktu kita duduk di Pandan Indah tu?"
Emak menganggukkan kepala mengiakan kata-kataku...
"kenapa emak? Erm.. dia rindu emak ye..."
“memangla.. itukan kawan baik emak.. tapi ada satu lagi.. dia nak emak tanya Irna.. dia nak jodohkan dengan Hashim anak dia yang baru pulang dari Australia..Irna setuju tak?"
Aku terkedu dengan pertanyaan emak.. memangla aku tak setuju,,sebab aku dah lama tak jumpa mamat tu.. tapi kalau aku bangkang... aku bukan ada special boyfriend pun...

"er.... Irna bukan tak nak mak.. tapi Irna da lama tak jumpa pon Hshim tu.. kami kawan dari kecil sekejap je.. lepas je darjah enam..terpisah..seganla mak.. tah2 Hashim dah ada pilihan dia.."
“ish anak emak ni.. main cakap je.. Puan Salmah bgtau mak… Hashim yang beria suruh mak dia pinang Irna.. sebab dia cakap..dia sayangkan Irna dari berkawan dulu lagi"

Hari pernikahan yang dinantinanti telah tiba… dadaku berdebar.. hanya Tuhan yang tahu…

Setelah selesai akad nikah..air mataku menitis..aku seperti tidak percaya kini aku dimiliki seorang lelaki bergelar suami dan emak sudah memberikan tanggungjawabnya menjaga aku kepada Hashim.

Aku tidak menafikan Hasyim sememangnya seorang insan yang benar-benar baik,dia menerimaku seikhlas hatinya.. dan secara tidak aku sedar,aku juga amat menyintainya. Mungkin kerana kelembutannya yang memujukku,membuatkan aku cair untuk menerima cintanya…

SETELAH 6 bulan perkahwinan kami..

“abang.. Irna nak bagitahu sesuatu pada abang…"
“ye sayang… apa dia.. cakapla… kalau pasal Irna.. abang sanggup dengar… tak tidur pon takpa.."senyum nakal Hashim kepadaku..
“ish abang ni.. sebenarnya…. Er,,,, sebenarnya…"
"apa dia sayang?? Cakapla... saja je buat abang nervous la.."
"sebenarnya Irna mengandung... usia kandungan 2bulan.."jawabku laju tersenyum
Hashim tergamam seakan-akan tidak percaya dengan kata-kataku..

"Alhamdulilah... "Hashim mengucup dahiku... pertama kali aku melihat air mata lelakinya jatuh...
"kenapa abang menangis ni... "
"tak da apa.. abang syukur... berjaya juga kita hasilkan sesuatu tanda cinta kita.."
Aku tersenyum dan mengesat air matanya...
Aku semakin cinta kepadanya.. dia sememangnya cukup romantik..
Aku akui..jika ada wanita yang memandangnya,..aku agak cemburu
Kerana dari raut wajahnya yang hensem.,Hashim juga seorang yang cukup sopan menjaga adab dan kata-katanya...

"sayang.. abang nak pergi kerja ni..."
"ok.. baik-baik bang.. jangan laju sangat bawa kereta tu ye..."
Kami saling berpelukan dan Hashim singgahkan ciuman mesra di dahi ku..


"kring...kring...."
Telefon rumahku berdering...
"assalamualaikum.boleh saya bercakap dengan puan Irna bt Irfan?"
"wa’kumsalam..ye saya bercakap.."
Tidak sempat aku bertanya..
"saya harap puan sabar... suami puan Hashim bin Hisham telah meninggal dunia kerana kemalangan dan mati ditempat kejadian. Sila tuntut mayatnya segera.."

Astaghfirullahalazaim..
Benarkah apa yang aku dengar ni?
Duniaku gelap seketika...
Suamiku.... tiada lagi.. anak yang bakal lahir??? Bagimana??
Ya Allah besar ujian yang Kau berikan kepadaku..
Duniaku ku rasakan gelap seketika..


"Irna.. sayang... Irna...."
"Abang??? Abang ke ni?? Abang... Irna sayangkan abang.. jangan tinggalkan Irna bang...."aku memeluk erat Hashim..sambil menangis...

"apa sayang mengarut ni?? Abang la ni.. sayang ni.. tu la.. tidur lagi waktu tengahari.. mimpi la tu.. " senyum Hashim kepadaku...
"ha...?? sayang bermimpi ye bang??"
Aku kebingungan seketika...

Dalam hatiku..
Alhamdulilah Ya Allah ini sekadar mimpi dan ku pohon kepada MU.. jauhkan la segala kecelakaan dan lindungilah kami sekeluarga...

Aku tersenyum melihat suamiku... yang pasti punca aku mimpi ini semua kerana sebentar tadi aku menonton filem hindustan, mungkin kisah cinta dan sedih filem itu ku terbawa-bawa di dalam mimpi ku...

Oh...tidak..aku mengurut perutku.. aku terasa tendangan dari bayi dalam perut...
Kini usianya mencecah 5 bulan...
Aku mengusap perutku perlahan-lahan sambil berbisik kepada baby di dalam..
"shhh... sayang mummy jangan bagitahu daddy ye... "
Aku tersenyum sendiri..ku pasti bayiku juga tahu apa terjadi..

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.