Cerpen : Permintaan Hati

"Awak tak patut tipu saya selama 10 tahun!Bukan 10 hari!Tapi 10 tahun awak tau tak?!"tengking si isteri.
"Apa salah saya pada awak?!Apa?!"tengkingnya lagi sebelum si suami sempat menjawab.
"Awak….."kali ini jerkahan si isteri berhenti apabila si suami pantas memintas.
"Boleh tak bagi saya jawab dulu?Ini tidak sembur habis-habisan,"kata si suami tenang berunsur sindiran.
Si isteri mengeluh keras memberi peluang si suami bercakap.

"Awak tak salah apa-apa Dila.Saya yang tak dapat menahan diri mengahwini dia,"kali ini si suami bersuara tenang.
"Tak tahan diri?!Apa lebih perempuan tu?Sebab dia model?Apa kurangnya saya walaupun saya bukan seorang model?"si isteri masih belum reda marahnya.
"Tiada kurangnya awak dengan dia,"jawab si suami lagi.
"Awak memang tak fikir pasal saya!Sekurang-kurangnya fikirlah pasal Dhia.Dhia anak awak.Saya tak tahu la kalau awak ada anak lain dan melupakan Dhia,"sindir si isteri.

Si anak mendengar di sebalik pintu dan mutiara jernih membasahi pipinya.



--------------------------


Peristiwa setahun lalu kembali menerjah ke kotak fikiran Dhia Dayana.Sukar baginya melupakan tragedy yang menyebabkan perpisahan papa dan mamanya.Dia keseorangan.Tiada siapa bersamanya.Hanya orang gaji atau lebih sedap dipanggil penjaganya.Dila Darina iaitu ibu kepada Dhia Dayana sibuk menguruskan perniagaan spanya hingga Dhia Dayana terabai.Encik Daniel,ayah kepada Dhia Dayana pula sibuk dengan isteri barunya bekas peragawati yang terkenal,Nur Zalila atau Laila dan anaknya bersama Laila,Zarin Dania berusia 9 tahun.
Sekali lagi air mata Dhia Dayana jatuh berderai memikirkan tentang ibu bapanya.

‘Aku mahu keluarga aku yang dulu,’bisik hati kecil Dhia Dayana.Air matanya makin deras mengalir.



----------------------------



"Dhia!Kenapa markah awak jatuh menjunam?"soal guru kelas Dhia.
Dhia menunduk tidak menjawab.
"Bukan satu subjek,tapi semua Dhia,"kata guru itu lagi.
"Saya minta maaf cikgu.Saya akan cuba berubah,"kata Dhia perlahan.
"Baguslah begitu Dhia.Buat yang terbaik untuk diri awak sendiri,"nasihat gurunya.


‘Siapa pula la perempuan tu?’soal Dhia di dalam hati.
‘Duduk sebelah tempat aku pula tu,’getus hati Dhia lagi.

"Awak ke yang duduk sebelah saya?"soal pelajar itu tersenyum manis.
‘Kalau aku dah duduk sini,takkan lah ni bukan tempat aku kot,’Dhia masih bermonolog sendirian.
Dhia mengangguk dan cuba tersenyum walaupun ia nampak sungguh plastic.
"Saya Jihan Jalilah.Awak boleh panggil saya Jihan,"terang pelajar itu.
"Saya Dhia Dayana.Panggil Dhia,"kata Dhia .


----------------------------



Keputusan UPSR kian tiba.Kelihatannya seperti prestasi Dhia Dayana meningkat naik.Semuanya gara-gara Jihan Jalilah yang sekarang menjadi teman karibnya.Dengan berkat nasihat dan tunjuk ajar Jihan,Dhia mula berubah kepada dirinya yang asal.

Malangnya seminggu selepas UPSR Jihan menghilangkan diri tanpa sebarang berita.Puas Dhia menelefon,sms datang ke rumah pun sudah.Malangnya Jihan sekeluarga sudah berpindah.
‘Kenapa orang yang aku sayang pergi tinggalkan aku?’soal Dhia di benaknya.



------------------------------


10 hari kemudian…

5A berjaya diperoleh oleh Dhia Dayana.Dia gembira bercampur sedih.Dhia sangat berharap dapat menyambutnya dengan mama dan papanya.Namun,ucapan sahaja dari bapanya.Ibunya pula hanya dapat meluangkan sehari bersama Dhia.Cukupkan itu?!

"Kak,tumpang tanya nampak abang saya tak?"soal seorang pelajar yang agak kecil molek itu lembut.
‘Mana la aku kenal family dia,’gerutu Dhia di dalam hati.
"Nama abang saya Danish Zarith,"jawapan pelajar itu menjawab persoalan di kepala Dhia.
"Ouh,Zarith ye…Dia tolong cikgu dekat dalam dewan tadi,"jawab Dhia lembut dan cuba tersenyum namun hatinya masih runtun memikirkan perihal keluarganya.

"Dania!Cari abang ke?"soal Zarith kepada adiknya yang dipanggil Dania.
Dania mengangguk.Dhia memerhati.
"Dhia,ni adik saya.Zarin Dania,"Zarith memperkenal adiknya kepada Dhia.Dhia tersentak.
"Zarin Dania Mohd Daniel?!"ucap Dhia perlahan tetapi dapat di dengari oleh Zarith.
Zarith mengangguk.
"Kenapa?"soal Zarith lembut.
"Zarith,res…."soalan Encik Daniel terhenti apabila terlihat Dhia di hadapannya.
"Papa?!"soal Dhia kemudian berlari sambil menangis teresak-esak menggenggam erat keputusan UPSR yang baru diperoleh.
"Papa?"soal Zarith.
"Not now Zarith,"jawab Encik Daniel kemudian mengejar Dhia yang sudah jauh berlari.

Encik Daniel terlihat Dhia duduk terjelopok di atas jalan tar luar sekolah menangis teresak-esak di bawah hujan yang mulai menonjolkan dirinya.

"Dhia…papa…."ayat Encik Daniel di pintas.
"Sudah la papa.Zarith tu anak papa rupanya ye,"kata Dhia dalam tangisan.
"Anak angkat,"jawab Encik Daniel perlahan.
"Papa datang untuk tengok Zarith ambil result.Papa biarkan Dhia.Mama pun tak datang.Dhia macam anak terbuang je,"kata Dhia menangis terhinjut-injut.
"Dhia,tak baik macam tu.Mama kan sibuk,"kata Encik Daniel.
"Habis papa macam mana?Free pula untuk Zarith kan.Untuk Dhia semuanya busy!"kata Dhia.
Slip UPSR di tangan Dhia basah lencun.

"Dhia!Kenapa ni?"soal Puan Dila baru tiba di perkarangan sekolah untuk menjemput Dhia.
"Daniel!Apa you buat dekat anak I ni?!"soal Puan Dila agak tinggi.
"Anak kita Dila!"kata Encik Daniel dingin.
"Kenapa dia macam ni?!"soal Puan Dila dingin cuba mengawal emosinya.
Tanpa menunggu jawapan Encik Daniel,Puan Dila membawa Dhia menuju ke kereta kemudian memasukkannya ke dalam kereta.Puan Dila kemudian memboloskan dirinya pula ke dalam perut kereta.Kemudian menguncinya.

"Dhia kenapa sayang?"soal Puan Dila lembut.
Dhia menggeleng kemudian memberikan slip keputusan UPSRnya yang basah.
Puan Dila menangis terharu melihat keputusan itu terus memeluk Dhia satu-satunya anaknya.
"Congrats dear,"kata Puan Dila.



------------------------------------



"Ok class.Kita akan ada new student hari ni,"kata Miss Lisda selaku guru kelas 4 Zurah.
"Kenalkan diri,"kata Miss Lisda kepada pelajar itu.

"Hi guys.Saya Danish Zarith.Panggil saya Zarith.Hope boleh berkawan dengan korang semua,"katanya sopan.
Dhia tersentak.
"Dhia,awak duduk sebelah Zarith tau!"kata Miss Lisda.
Zarith bergerak kea rah Dhia.
"Nice to meet you again Dhia Dayana,"kata Zarith kemudian menarik kerusi di sebelah Dhia.
Dhia terkaku tanpa berkata apa-apa.Miss Lisda pula sudah keluar bagi menghadiri perjumpaan guru-guru.
"Dhia,mana awak pergi selama ni?"soal Zarith sambil berpaling kea rah Dhia.
"Non of your business,"jawab Dhia ringkas dan padat.
"Dhia,papa cari awak selama ini,"terang Zarith bertungkus lumus.
"Sudah la.Papa ada awak.Ada Dania.Saya ada mama.Cukuplah.Saya bahagia,"jawab Dhia menahan sebak di hati.
"Dhia,stop lying yourself,"pujuk Zarith.
"Papa cari awak.Cari mama awak.Lepas je incident masa ambil result UPSR tu,awak dan mama menghilang.Kenapa?"soal Zarith.
"Awak tak perlu tahu Zarith.Family awak cukup bahagia,"airmata yang di tahan jatuh jua akhirnya.
"Dhia…Jangan macam ni,"kata Zarith cuba menyeka airmata Dhia.Dhia pantas menolak kerana mereka di sekolah.Apa pula kata guru-guru.
"Family saya family awak.Saya pun anak angkat mak saya je.Bukan anak kandung,"kata Zarith perlahan menunduk.
"Zarith saya…"
"Taka pa la Dhia.Tak ada benda yang boleh kita ubah,"kata Zarith.
"Bukan.Saya nak kata yang ada kotor dekat baju awak,"kata Dhia sambil tersengeh.Zarith tersenyum.



-------------------------------------



"Zarith,papa tau ke?"soal Dhia sambil berjalan beriringan di sebelah Zarith.
"Tau apa?"soal Zarith.
"Yang kita dah jumpa,"kata Dhia sambil bergerak kea rah MPH di Mid Valley.
Zarith menggeleng.
"Jihan!"jerit Dhia tiba-tiba.Zarith yang terkejut hingga terlepas buku di tangannya.
Jihan berpaling dan tersenyum.Dhia berlari mendapatkan Jihan.Mereka berpelukkan seketika.
"Jihan pergi mana?Puas Dhia cari.Dhia rindu Jihan,"kata Dhia hampir menangis.
"Jihan ikut papa pergi overseas.Sorry tak sempat bagitahu Dhia,"kata Jihan.
"Zarith!Awak buat apa dekat sini?Dhia,couple dengan Zarith ye?"soal Jihan sambil tersenyum nakal.
"Pandai lah awak,"kata Dhia sambil menceritakan tentang siapa Zarith.Sememangnya tiada rahsia antara mereka berdua.



---------------------------



"Mama,papa jangan lah macam ni.Baik-baik la balik,"pujuk Dhia.
"Mama,mummy jangan la macam.Papa,jangan la senyap je,"pujuk Zarith setelah dia mendapat tahu yang Puan Dila adalah ibu kandungnya.
Encik Daniel menyerahkan Zarith kepada Laila tanpa pengetahuan Puan Dila.
"Papa ikut je.Dila,demi anak-anak Dila.Tolonglah…"rayu Encik Daniel.
"Kak Dila,boleh ye.Kita boleh bina hidup baru,"pujuk Puan Laila pula.
Puan Dila mengangguk sebagai kata putus sementara Dania hanya memerhati dari sebelah Dhia.
Dhia meluru kea rah Puan Dila dan memeluknya erat.



Puan Dila dan Encik Daniel rujuk semula….




----------------------------


"Jihan!Mama dengan papa kami dah baik balik!"jerit Dhia dari jauh.
Jihan mengangkat thumbs up!

"Bagus lah.Nanti bila Zarith dengan Dhia duduk sebubumbung jangan gaduh tau.Saya dengar Zarith kembar kandung awak kan Dhia,"kata Jihan.
Dhia dan Zarith mengangguk.
"Jihan,kenapa hidung awak berdarah tu?"soal Zarith.
"Tak ada apa-apa la.Panas je,"jawab Jihan sambil memegang hidungnya.
Dhia memegang tangan Jihan erat.Jihan mula terhoyong hayang.Zarith menelefon keluarga Jihan,keluarganya,dan ambulans.Jihan rebah!



-------------------------



"Amin…"doa selesai di baca.
Pusara arwah Jihan di siram beberapa kali.Dhia tidak henti-henti menitiskan air mata.Rupa-rupanya Jihan menghilang menjalani kemo kerana menghidap penyakit barah.


------------------------------------


10 tahun kemudian…..


"Kahwin juga abang ye,"kata Dania sambil tersenyum.
"Next is your turn Dania,"kata Zarith pula.Isteri di sebelah tersenyum.
"Arghhh!!"Dhia terjerit kecil dan terus menarik baju lelaki di sebelahnya.
"Kenapa ni sayang?"soal suami Dhia,Aril.
"Sakitnya,"adu Dhia.
"Takkan nak keluar dah.Baru 7 bulan,"kata Zarith dengan muka panic.
"Betul ke ni?"soal Aril sambil memegang erat tangan Dhia.
"Baby menendang la.Takkan itu pun tak tau,"sindir Dania kepada Aril dan Zarith.
"Ouh..Baru faham Dr.Dania,"usik Zarith dan Aril serentak.Mereka tergelak.


Encik Daniel&Puan Dila Darina&Puan Laila……

Hidup bahagia di temani 5 orang anak mereka.(Zarith,Dhia,Dania,Aril,Alia(Isteri Zarith)


Dhia Dayana&Muhd Aril

Bertambah bahagia dengan kehadiran cahaya mata mereka yang pertama tapi keluarnya dua.Kembar!Muhd Arfan dan Duranni Damia.


Danish Zarith&Alia Alina…

Alia di sahkan mengandung setelah 8 bulan berkahwin.Di scan gayanya seperti kembar.Gamat lah rumah mereka lepas ini.



Zarin Dania&Farhan Azroni


Dania kini bergelar Dr.Dania dan tunangnya Dr.Farhan di tetapkan bernikah 2 bulan dari sekarang!



Sememangnya inilah dia hajat dan permintaan hati Dhia selama ini yang hanya di simpan…


Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Tamat….^_^

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.