Cerpen : Andaiku tahu

Amira Sazwani, wanita anggun yang selalu mendapat perhatian para jejaka. Keanggunannya ditambah dengan kelembutan dan keayuannya yang tidak terperi. Ramai yang cuba untuk mendekati tetapi paksi dan batasan imannya masih utuh. Amira seorang pakar psychiatric bebas. Hai lelaki ! Sudah-sudahlah. Ingat Allah! Aku tidak mahu menjadi elemen yang melalaikan kamu daripada mengingati Allah ! Itulah ayat-ayat yang sering dilaungkannya tatkala ada yang cuba mengugat imannya.

'Tiga sifat yang ditimbulkan oleh agama, iaitu perasaan malu iaitu enggan mendekati suatu yang tercela.Boleh dipercayai di dalam pergaulan hidup ( amanah), benar dan jujur.'
( Hamka ).

" Cik Amira, ada seseorang sedang menuggu Cik di dalam pejabat." Sapa Anita, setiausaha Amira. Orangnya kecil sahaja berbanding Amira yang tinggi lampai dan kurus bentuk badannya.
" Tunggu saya ??" Amira pelik. Beberapa kedutan terhasil di dahinya. "Siapa ya Anita?? Saya rasa hari ini saya tiada sebarang temujanji kan? " Ya, Sebelum makan tengah hari tadi Amira sudah melihat jadualnya dan tiada sebarang temujanji yang ada pada hari ini. Lagi pula niat di hati hanya mahu menyelesaikan tugasnya yang masih belambak di pejabat keduanya ini. Amira mengeluh.
" Maaf, Cik saya tak pasti. Tapi Encik tu cakap dia kawan lama Cik. Jadi saya benarkan dia masuk pejabat Cik " jelas Anita.
Encik?? Kawan lama? Amira kaget. Siapa agaknya? Amira masih berkira-kira. Setahu dia hanya Amir saja rakan lelakinya. Sejak peristiwa lima tahun dahulu dia sentiasa menolak kehadiran mana-mana lelaki. Baginya serik apabila membiarkan pisang berbuah dua kali.
' Tak mungkin Amir. Dia baru berangkat ke Jepun semalam. Lagipun takkanlah Anita tak kenal bos sendiri' getus hatinya. Amira semakin resah. "Tak mengapalah Anita. Terima kasih. Teruskan kerja awak."
Amirah berjalan menuju ke pejabatnya. Perlahan-lahan daun pintu dikuak. Dia tergamam.

-----------------------------------

Kelihatan seorang lelaki sedang asyik meneliti ruang pejabatnya. Menatap satu persatu koleksi gambar yang disusun rapi di atas meja sudut. Susuk tubuh lelaki ini seakan biasa dia melihatnya.
"Assalamualaikum" Amira memulakan bicara.
Lelaki itu berpaling. "Wa..wa'alaikumsalam. ...Amira ?" terukir senyuman dari bibir lelaki itu yang turut menampakkan kedua lesung pipitnya.
Dia?Amira gumam. Seakan tidak percaya namun dia cuba untuk bertenang.
" Ya, saya Amira. Awak...??" Amira meneliti sekujur badan di hadapannya.
" Haikal ??" Amira cuba meneka. Seakan tidak percaya. Mungkin juga dia tersalah orang. Tetapi, suara garau milik pemuda itu terasa amat dikenali. Masa kan tidak, suara inilah yang sentiasa terngiang-ngiang di corong telinganya tatkala rindu di hati terpaksa dipendam selama ini. Tetapi lelaki di depannya ini agak tegap manakala Haikal yang dikenalinya dulu kurus kering. Tak cukup zat katanya. " Maaf kalau saya tersalah orang. Tapi….." sayu kedengaran. Amira menunduk. Berusaha menutup kegusaran yang kian menapak di dalam ruang hati.
" Betul. Awak betul. Saya Haikal. Muhamad Haikal Azra. Masih kenal??" lelaki itu memotong. Amira terpegun kaku. Lelaki itu tersenyum. Dia kelihatan segak walaupun hanya memakai kemeja putih berlengan panjang yang dilipat hingga ke paras siku,berseluar hitam dan bertali leher hitam. Rambutnya disikat rapi seperti gaya rambut lelaki zaman sekarang, tercacak ke atas dan berwarna hitam bersinar. Kacaknya. Tidak seperti dulu, Haikal gemar mewarnakan rambutnya dengan warna perang. Seringkali Amira makan hati dengannya kerana itu. Sudah berkali Amira melarangnya untuk mewarnakan rambut tetapi Haikal tetap berdegil. Kini, terlalu banyak perubahan pada lelaki ini. Mata Amira masih tertancap pada tubuh lelaki di hadapannya. Namun, kata hati buat dia cepat tersedar. Kelihatan lelaki itu menghulurkan tangan untuk bersalaman. Tapi, pantas Amira menyilangkan tangan kanannya di dada tanda tidak boleh bersalaman. Mereka bukan muhrim. Haikal yang tersedar tertunduk malu.
" Oh..maaf.." 'Amira masih seperti dulu' bisiknya.
" Duduklah." Amira cuba berbahasa. Dia duduk di sofa berhadapan Haikal. Hatinya masih bergetar. Namun tasbih menjadi penenang. "Tak sangka saya…yang kita boleh bersua lagi. So, how's your life Haikal ?" debaran di dada tiada siapa yang tahu. 'Amira..relax…'bisik hatinya. Amira kaget sekali. Dia tunduk memandang permaidani yang menjadi hiasan lantai pejabatnya. Kononnya permaidani itu sangat cantik sedangkan sudah tiga tahun usianya. Barangkali itu lebih baik.
" Alhamdulillah, baik. How about you ?" Amira mengangkat muka. Haikal melirikkan matanya tepat pada mata Amira lantas menghadiahkan sebuah senyuman. Senyuman yang dirindui sekian lamanya.
" Baik. Alhamdulillah " Amira mengukir senyuman kelat. Sekadar mahu menutup debar di dada. " Maaf..saya…pelik..kenapa awak…" Amira gagap.
Pantas Haikal memotong. " Ump…macam mana saya boleh tahu awak bekerja di sini dan kenapa saya mencari awak balik ? begitu ??" Dia seakan memahami hati wanita itu. Sama seperti lima tahun dahulu. Dialah lelaki yang paling memahami sehingga Amira tidak perlu untuk berkata-kata dan meminta. Hebat lelaki ini ! Tapi kenapa di saat akhir lelaki ini meniggalkannya. Tanpa pamit. Tanpa alasan yang kukuh. Tanpa penjelasan dia berubah dari haluan yang sepatutnya mereka tuju. Amira kesal. Menabur cinta kepada lelaki ini telah membuatkannya seperti 'penagih cinta'. Tetapi dia bersyukur kerana Allah masih mahu melindungi dirinya. Perpisahan itu ada hikmahnya. Buktinya kini dia menjadi seorang muslimah sejati. Alhamdulillah.
Haikal merenung wajah polos milik Amira. Wajah wanita itu tidak banyak berubah. Tetapi kelihatan semakin jelita. Semakin ayu. Senyumannya, suaranya. Masih sama seperti dulu, mata Hazel itu sentiasa menjadi perhatian. Cantiknya.
'Saya rindukan awak. Sangat rindu, Amira. Tahukah awak saya tak pernah lupakan awak selama ini dan tiada sesiapa pun yang boleh menggantikan tempat awak di hati saya ni.\' Haikal berbicara di hati.
" Haikal!" Amira memanggil. Tegas tetapi lembut. Hati Amira resah apabila Haikal dari tadi begitu asyik merenungnya. Tidak berkelip.
Lamunan Haikal terhenti. Malu." Maaf" dia tertunduk. Wanita di hadapannya sangat mengasyikkan. Sudah berkahwinkah dia? Bahagiakah dia? Soalan itu dibiarkan tidak berjawapan. Baginya masa sekarang bukan masa yang sesuai. Lagipula dia belum bersedia. Banyak lagi perkara yang perlu dia tahu tentang wanita ini. Lima tahun menyepikan diri menjadikan dia seorang perindu.
" Saya..saya cuma mencari kenalan–kenalan saya sahaja. Saya baru pulang dari oversea. Lima tahun kat sana buat saya rindu pada teman-teman saya." Senyuman terukir lagi. " Amira, this is my card. So, if anything you can call me okay." Haikal baru teringat akan meeting yang perlu dia hadiri sebentar lagi. " Baiklah. Kita berjumpa lain kali. Thanks sebab luangkan masa bersama saya. Assalamualaikum." Haikal meminta pamitan. Rindunya terhadap Amira Sazwani sudah terubat.
Amira gumam. Setelah tersedar dia menjawab salam lelaki itu. Sempat dia menoleh ke arah pintu. Hampa. Haikal sudah pergi. Kad nama yang diletakkan di atas meja tadi diteliti. Amira tersenyum dan mengucapkan syukur.
--------------------------
Seminggu selepas pertemuan itu Amira tidak lari dari memikirkan Haikal. Pernah juga hatinya terdetik untuk menghubungi Haikal. Tetapi iman membatasi. Setiap kali wajah lelaki itu menerpa dalam ruang matanya pasti dia akan mengeluh panjang. Mengenangkan peristiwa lampau, hatinya bagai dicarik-carik. Dia sendiri tidak pasti mengapa. Masih ada sekelumit sayangkah aku padanya?

" Amira.."
Amira yang sedang asyik berbincang dengan rakan kongsinya pantas menoleh mencari tuan empunya suara. Dia terdiam. Amir yang sedang asyik mendengar pun turut mendongak. Dia hairan.
" Eh, Haikal. What are you doing here? Have a seat. Meet my friend, Amir." Amira berbahasa. Perasaan yang dihadapi sukar untuk ditafsir. Gembira? Terkejut? Amir di sebelahnya hanya diam. Pelik. Selama ini setahunya Amira tiada kawan lelaki selain dirinya. Dia termangu apabila lelaki itu menghulurkan tangan. Setelah tersedar baru dia menyambut tangan itu. Haikal hanya tersenyum.
"Thanks. Sama macam awak. Lunch. My friend told me, this is the best restaurant at here. So, I want to try. " masih lagi tersenyum. "Oh ya! Amira can I have your name card. Hari tu lupa pulak nak mintak" kata-kata ditujukan kepada Amira tetapi matanya melihat Amir. Dia kaget.
Setelah mendapatkan kad nama Amira, Haikal terus berlalu. Katanya ada hal penting yang terlupa untuk diuruskan. Tujuannya hanya satu, untuk mendapatkan nombor telefon Amira sahaja. Amira perasan Amir yang mendiamkan diri dari tadi sebenarnya tidak senang dengan kehadiran Haikal. Mungkin Haikal juga perasan lalu meminta pamitan. Mana tidaknya, dari awal lagi Amir merenung tajam ke arah Haikal. Seperti mahu makan orang. Siapa yang tak takut. Cemburu agaknya.
---------------------------

Petang itu amat memenatkan. Setelah selesai perbincangan dengan Amir barulah dia terasa lega. Susah jugak jadi penasihat ni. Amira merengus. Begitulah tugasnya di pejabat A&A Co.. Namun Amira turut mempunyai pejabatnya sendiri sebagai psychiatric specialist. Pada mulanya dia menolak untuk jawatan penasihat itu. Sebelum mengambil kursus Psikologi di UIAM Amira berhajat untuk menjadi kaunselor. Tetapi kerana Amir dia akur. Di samping menjadi penasihat dan rakan kongsi di syarikat Amir dia juga seorang psychiatrist. Jika menjadi kaunselor pasti dia perlu menumpukan sepenuh perhatian kepada pelajarnya sedangkan menjadi seorang psychiatrist membolehkan dia membantu Amir apabila diperlukan. Kasihan Amir. Nak tak nak terpaksalah tolong. Lagi pula Amir lah yang mengubat lukanya lima tahun dahulu. Tetapi Amira tidak mahu hubungan mereka lebih dari seorang kawan. Sedangkan sudah lumrah kehidupan. Lelaki dan perempuan diciptakan berpasang-pasangan. Rasa di hati disimpan rapi oleh Amir. Tidak mahu hubungan yang sudah lama terjalin terlerai dek kerana nafsu hati yang ingin diluak. Amir tahu Amira hanya mencintai lelaki yang meniggalkannya lima tahun lalu. Tetapi Amir tidak tahu siapakah gerangan lelaki itu. Amira pernah bercerita tetapi hanya serba serbi sahaja.
Selesai mandi dan menunaikan solat Asar telefon bimbit Amira berdering. Pantas dia mengangkat.
" Assalamualaikum. Amira.." kedengaran suara seorang lelaki di talian. Amir?
" Wa'alikumussalam. Siapa di sana ?" Amira gusar. Suara Amir rasanya tidak seperti ini.
" Saya ni..Haikal" sayup-sayup kedengaran.
Amira diam. " Oh Haikal rupanya. Ya,ada apa awak telefon saya malam-malam begini Haikal ?? maaflah, saya belum simpan nombor awak lagi." Dalam debaran Amira cuba menjawab dengan tenang.
" Saya rindukan awak.." bisik Haikal perlahan. Antara dengar atau tidak. Ketika itu hujan tiba-tiba turun dengan lebatnya. Agak sukar untuk mendengar butir bicara masing-masing.
" Haikal.." suara Amira agak meninggi " Awak cakap apa tadi ? Saya kurang dengar." Semakin nyaring kedengaran.
" Tak ada apa-apa. Saja aje saya telefon awak. Maaf kalau menganggu " ujar lelaki itu. Menutup perasaan yang kian membara. Rindu?
" Amira..boleh saya jumpa awak esok. Lunch ?" Ya..aku tak kan berlengah lagi. Cukuplah lima tahun aku menunggu.

'Kalau besar yang dituntut dan mulia yang dicari,maka payah melaluinya,panjang jalannya dan banyak rintangannya.(imam Al Ghazali)'

" Insya Allah..tapi saya tak janji ya Haikal. Takut schedule penuh. Nanti apa-apa saya akan contact awak ya ?" pantas Amira memutuskan talian. Hujan terlalu lebat. Tidak sesuai untuk berhubung ketika ini. Dia teringat akan kejadian yang pernah didengarinya. ' Seorang wanita disambar petir ketika menelefon seseorang dengan menggunakan telefon bimbit '.

---------------------

Dua bulan berlalu begitu pantas. Terasa bagai semalam dia meraih segulung ijazah. Mengambil foto bersama keluarga tersayang untuk dibuat kenang-kenangan. Membuka firma sendiri untuk menjual perkhidmatan kepada orang-orang yang memerlukan khidmatnya sebagai pakar psikatri.
Amira bungkam. Hari-hari yang dijalani kelihatan suram. Dia seakan sudah kehilangan segala-galanya. Kerisauan yang dulu bermaharajalela kini menerpa kembali. Mengetuk pintu kebahagian yang selama ini melindungi pintu kebimbangan yang melampau.

" Doktor, apa sebenarnya penyakit kawan saya ni doktor??" ujar Amir yang kelihatan begitu risau. Pastinya dia bimbang sesuatu yang buruk berlaku pada wanita itu. Wanita itulah yang dipuja selama ini. Hatinya tidak boleh berpaling lagi. Hanya nama Amira yang tersemat di hati. Hanya Amira..
" Sebelum saya beritahu Encik Amir...saya harap Encik Amir dapat bertenang" Doktor Rasdan perasan lelaki di hadapannya ini terlalu cemas. Barangkali kebimbangan merajai hatinya. Masakan dia tidak risau. Sejam lalu dia ke rumah Amira. Kerana terlalu bimbang dia tegar untuk menjenguk Amira yang sudah tiga hari tidak ke pejabat. Walaupun Amira keras menghalang tetapi Amir nekad. Sekiranya Amir tidak menghubungi Anita, setiausaha syarikat pasti dia tidak tahu akan perkara ini. Amira..keras betul hatinya...
Sesampai di rumah Amira, kerisauan semakin mendalam. Lama Amir menunggu Amira untuk membuka pintu. Namun setelah salam ke empat baru pintu dikuak. Kelihatan wajah wanita itu pucat sekali. Tiga..dua..satu.. Amira terjelopok di lantai. Sempat Amir menahan tubuh lemah dan longlai itu. Jantung Amir seakan mahu tecabut apabila melihat perlahan-lahan tetesan darah keluar dari hidung Amira. Tubuh kaku itu dimasukkan dalam keretanya. Kelam kabut Amir dibuatnya. Segera dia menekan pedal minyak untuk menambah kelajuan keretanya. Amira...
" Sebenarnya..Cik Amira menghidap leukemia " wajah Amir berubah. Kali ini dia merasakan jantungnya benar-benar terhenti! Tak mungkin!!
" dan..tahap sekarang adalah..yang terakhir..." sambung Doktor Rasdan. Nak tak nak perkara ini harus diberitahu! Amir seakan mahu rebah. Benarkah??!!
" Jadi berapa bulan lagi dia boleh bertahan, doktor?? "
" Mungkin dalam tiga atau empat bulan sahaja " ujar Doktor Rasdan. Simpati dia melihat Amir. Tapi apa kan daya. Amira memang sudah tiada harapan untuk sembuh. Melainkan ada keajaiban dari yang Maha Kuasa.
Bagi Amir perkara ini sangat memeranjatkannya. Tetapi lebih memeranjatkan apabila Amira hanya tersenyum apabila mendengar berita yang disampaikan oleh Amir. Barangkali Amira sudah tahu perkara ini sejak dulu lagi. Pasti Puan Umi dan Encik Razif juga sudah tahu penyakit yang dihadapi anak mereka ini. Tabahnya dia....

-----------------------

" Kenapa Amira ? Saya mahu awak jelaskan " bentak Haikal yang geram dengan tindakan Amira yang menolak pinangannya tempoh hari. Dia takut untuk kehilangan wanita itu sekali lagi. Kali terakhir dia berjumpa Amira ketika di restoran. Selepas itu, Amira sering menolak apabila dia menyatakan hasrat untuk berjumpa. Akhirnya dia hilang sabar. Hasrat di hati terus diusul kepada keluarganya. Tapi , tak sangka yang dia dikecewakan.
" Kenapa??" soalnya lagi apabila Amira dilihatnya masih mahu mendiamkan diri.
Amira membuangakan pandangannya ke hadapan. Memandang tasik yang menghiasi taman rekreasi ini. Kononnya mencari ketenangan. Sedangkan hatinya begitu risau. Tidak sanggup untuk memandang lelaki yang duduk di sebelahnya. Hanya beberapa inci sahaja jarak yang memisahkan mereka. Wajah lelaki itu nampak sugul.
Haikal bangun dari tempat duduknya. Lalu melutut di hadapan wanita kesayangannya itu. Perlahan dia meramas jemari Amira. Dielusnya perlahan."Lama saya tunggu untuk luahkan pada awak, Amira " lembut suara itu menuturkan kata. Boleh mengugat jiwa sesiapa sahaja. Matanya merenung sepasang mata Hazel di hadapannya. Penuh mengharap." Lima tahun Mira saya simpan. Dan bila saya sudah bersedia untuk lakukannya.. awak…"
Amira pantas menarik tangannya. Dosa! Cukuplah saya sudah luangkan masa saya untuk berjumpa awak!!
" Maaf.." Amira menunduk. " Maaf..saya tiada apa-apa untuk jelaskan pada awak, Haikal" Amira bangun dari tempat duduk. Berkira-kira untuk pergi. " Please don't ask me the same question!! Saya penat. Terlalu penat " rayu Amira. " Saya minta diri. Assalamualaikum " Amira mulai mengatur langkah. Haikal terlopong seketika.
" Nanti.."
" Awak kena tahu mengapa saya tinggalkan awak dulu..." Haikal cuba mengumpan. Amira memberhentikan langkah lantas berpaling. Haikal segera mendekati Amira. Namun belum sempat dia menuturkan bicara, Amira berpaling dan mula menghayun langkahnya. Pantas Haikal mencapai pergelangan tangan Amira. Kejap pegangannya. Amira mengaduh tapi Haikal tidak menghiraukannya. Dia harus tahu yang sebenarnya !
" Amira..saya cintakan awak. Terlalu mencintai awak. Percayalah.. please..dengarlah dulu penjelasan saya...saya tahu saya bersalah. Maafkan saya Amira. Tapi...dengarlah penjelasan saya dulu " rayu Haikal penuh mengharap. Dia yakin wanita dihadapannya ini juga mencintainya. Jika tidak masakan wanita ini masih tidak berpunya. Wanita secantik Amira, sesipa sahaja yang melihat pasti cair. Amira kaku.. Imbauan masa lampau mengetuk pintu hati dan terus sampai ke dalam kotak fikirannya. Satu persatu kenangan menjengah. Betapa pedihnya hati ini tatkala ditinggalkan Haikal. Haikal pergi bukan sahaja membawa sekeping hatinya malah turut membawa sebahagian daripada jiwanya. Setelah ditinggalkan dia merasakan jiwanya telah kosong. Butir-butir mutiara sudah membasahi pipi tatkala kenangan itu mulai beransur pergi. Pantas Amira menyeka air matanya. Takut-takut dilihat Haikal. Tak mahu dia dianggap lemah.
Amira menghadap Haikal. Senyuman sinis dihadiahkan untuk lelaki itu. Matanya merenung tajam ke arah anak mata Haikal. Mata mereka berlaga! Dia sendiri tidak tahu dari mana dia mendapat kekuatan untuk membalas renungan mata lelaki itu.
" Mudahnya? Mudahnya awak menungkap kata-kata maaf tu. Yelah. Bagi awak segalanya mudah kan? Semudah itu juga awak meninggalkan saya.. sedangkan ketika itu saya benar-benar perlukan awak "
Perlukan awak? Haikal berfikir. Tangkai hatinya mendesak ingin tahu maksud kata-kata Amira tadi. Apa maksud awak? Haikal memberi pandangan tanda tidak mengerti kepada Amira.
" Sudahlah Haikal. Semuanya sudah terlambat. Kalau dulu, saya akui saya tertunggu-tunggu untuk mendengar ucapan tu dari mulut awak. Tapi sekarang tidak lagi Haikal " Amira menggelengkan kepala. Senyumannya masih sinis. Matanya tajam memerhati segenap wajah dihadapannya. Cuaca agak mendung di tasik itu. Seakan memahami gelodak jiwa yang dialami oleh dua insan tersebut.
" Hati saya sudah bukan milik awak lagi. Saya mencintai orang lain " dia berbohong. Haikal terlongo. Pegangannya yang kejap mulai melorot. Kelu lidah untuk berkata-kata. Amira segera berpaling. Tidak mahu kekeruhan di wajahnya dikesan oleh Haikal. Peritnya untuk menafikan sesuatu yang benar! Hatinya dipagut pilu. Terasa seperti disiat-siat. Air mata gugur lagi. Pantas Amira berlari menuju ke arah parking. Memboloskan diri ke dalam kereta dan dia mahu segera pulang. Air matanya tidak henti-henti berjuraian. Menghamburkan segala kesedihan yang selama ini dipendam. Kekecewaan yang selama ini dibiarkan menakung di dada dan...kerinduan yang bukan kepalang.
' Menangislah Amira..menangislah...'

--------------------

" Maaf.."
" Sshhh…" lembut suara itu menuturkan kata. " Kenapa awak tak beritahu saya Amira ? Saya berhak untuk tahu" sambung suara itu.
" Awak tahu..awak dah seksa saya Amira. Perit sangat rasanya.... " Haikal menahan sendu. Matanya mulai bergenang. Hampir empat bulan dia mengurung diri. Melayan lara hati. Membawa diri dan jiwanya ke dalam dunianya sendiri. Tubuhnya semakin kurus. Wajahnya cengkung dan kelihatan tidak terurus. Jambang mulai menghiasi wajah. Rambutnya juga kelihatn kusut. Keadaannya sangat mengambarkan yang emosinya tidak stabil dan kacau. Pasti kerana Amira. Baginya Amira adalah segalanya. Wanita yang sentiasa menjadi inspirasi dalam hidupnya. Dia pergi meninggalkan wanita itu lima tahun dahulu pun kerana terlalu menyayangi wanita itu. Pada mulanya dia kecewa apabila Amira seakan-akan mahu menjauhkan diri darinya.
Tetapi tatkala dia mahu memiliki cinta itu, takdir menidakkannya. Berita yang diperolehi daripada Amir membuatkan segala pertanyaan yang berkumandang dalam jiwanya terjawab.
Kenangan lima tahun dahulu sentiasa menerjah dalam hidupnya selama ini. Amira merupakan pelajar cemerlang. Pastinya dia mahu berdampingan dengan mereka yang setaraf dengannya. Fikir Haikal. Pernah juga Haikal terserempak dengan Amira dan seorang lelaki. Mesra sekali mereka. Namun, apabila ditanya siapakah lelaki yang bersama Amira itu, dia terus melenting. Katanya Haikal terlalu cemburu. Mereka sering berkelahi. Haikal yakin Amira mungkin sudah berpaling daripadanya. Tapi, salah dirinya juga kerana dia sendiri tidak pernah memberitahu Amira yang dia menyukai Amira. Atas sebab itu dia pergi meninggalkan Amira. Pergi membawa diri yang lara dan nekad untuk membuktikan dia juga boleh berjaya. Buktinya kini dia menjawat jawatan pengurus di sebuah hotel terkenal.
" Haikal..saya mohon sangat-sangat. Jangan biar setitis pun air mata awak saya nampak. Saya takut..saya tak dapat pergi dengan tenang." perlahan Amira menuturkan kata.
Namun air mata lelaki itu tidak dapat dibendung lagi. Hatinya pilu. Melihat wanita yang dicintai hanya terbaring di atas katil. Tidak mampu untuk bergerak bebas seperti dulu. Dan yang lebih memilukan apabila dia melihat rambut wanita itu sudah berkurangan daripada jumlah yang sepatutnya. Hampir semuanya sudah gugur. Diteliti wajah ayu wanita itu. Pucat. Bibirnya tidak merah mekar seperti dulu. Semuanya pucat dan kelihatan tidak bermaya. Tapi...mata Hazel itu masih lagi bersinar seperti dulu. Kerana mata itu dia tertarik pada Amira.
" Amira..maafkan saya ...kerana meninggalkan awak dahulu. Sedangkan awak amat memerlukan saya waktu itu "ujar Haikal dalam kesayuan. Rasa bersalah terlalu dalam. 'Semudah itu juga awak meninggalkan saya.. sedangkan ketika itu saya benar-benar perlukan awak ' baru dia mengerti maksud kata-kata itu.
Dia masih ingat pertemuan terakhirnya dengan Amira lima tahun dulu. Akibat terlalu lama menunggu Amira, Haikal terus beredar. Dia merasa tertipu dan terlalu sakit hati. Mereka berjanji untuk berjumpa. Ketika itu Amira mahu memberitahunya tentang penyakitnya. Ingin sekali dia berkongsi dengan Haikal dan berharap agar cebis-cebis yang entah tinggal beberapa helaian dalam hidupnya dapat dilalui bersama lelaki itu. Tetapi dia hampa. Haikal meninggalkannya.
Nafas Amira mulai mengendur..
" Haikal..maafkan saya. Saya...tak dapat balas....cinta awak...." tutur Amira perlahan satu persatu. " Halalkan segala-galanya. Terima kasih..sebab..mencintai saya..sepenuh hati awak. Jaga diri baik-baik. Terima kasih...sebab bagi saya peluang untuk bersama awak dulu. Saya..saya cintakan awak. Tapi…" kata-kata itu terhenti. Nafasnya mulai perlahan. Perlahan...dan...hilang. Degupan jantungnya terhenti. Amira.....sudah pergi..
Haikal tergamam. Kaku. Tidak percaya. Dia mengerak-gerakkan tubuh kaku Amira.

" Sayang..jangan tinggalkan saya..." laju air matanya mengalir. Dipeluknya tubuh Amira. Kejap. Kemudian diramas-ramas jemari wanita itu dan dicium berkali-kali.

" Bangun sayang..bangun! jangan buat saya macam ni! " digoncang jasad wanita itu berkali-kali. Mengharap masih ada peluang lagi untuk melihat wanita itu hidup.
Goncangan itu makin lemah. Dan akhirnya dia mengalah...
" Amira..jangan tinggalkan saya...." sedu sedan Haikal menangis di sisi jasad itu. Segala kesedihan, kepedihan dan kekecewaan dihamburkan di situ juga. Sudah tidak tertahan lagi.

Amir yang hanya berdiri di suatu sudut melihat kejadian itu. Dia turut menangis. Terharu melihat betapa dalamnya cinta lelaki itu untuk wanita yang bernama Amira. Jika dia meletakkan dirinya sebagai Haikal pasti dia juga akan hilang arah. Cinta yang tidak kesampaian. Nasib mereka sama. Tetapi dia yakin cinta Haikal untuk Amira lebih dalam dari cintanya.
Puan Umi dan Encik Razif hanya memerhati di sisi Amira. Mereka yang berada di dalam bilik itu pasti merasakan bahang kesedihan yang sedang menyelubungi. Mereka reda kerana Amira memang sudah lama sakit. Pasti Allah sangat menyayngi Amira. Kerana itu dia dijemput dulu.

--------------------

" Assalamualaikum. Hai awak! Tengah buat apa tu? Ump..masa awak dengar rakaman ni mesti saya dah tak ada lagi di dunia ni. Maafkan saya Haikal sebab buat awak jatuh cinta pada saya. Tapi..itulah hakikat kehidupan dan kita tak akan lari darpadai itu. Saya ingat kalau awak nyatakan cinta awak dan awak tak tinggalkan saya lima tahun dahulu..mesti kita dapat bersama..walaupun sekejap..kan? tapi..kita hanya merancang dan Allah lah yang menentukan. Awak, sebenarnya saya dah tahu kenapa awak tinggalkan saya lima tahun dahulu. Kawan awak Zul dah ceritakan segalanya pada saya. Awak bekerja di UK lepas tu awak sambung belajar bila duit dah cukup. Saya tak sangka pulak yang awak menganggap saya sudah berpaling dari awak. Sesungguhnya saya setia pada awak. Saya jugak tahu yang awak siasat semua tentang saya selepas awak pulang dari UK. Tak sangka kan yang kita terpisah dek kerana salah faham yang sebegini kecil. Haikal..saya reda dengan ketentuan-Nya dan saya harap awak pun sama. Mungkin kita tidak dijodohkan di alam ini. Haikal, jaga diri baik-baik. Saya maafkan kesalahan awak tu. Maafkan saya juga ya. Percayalah Allah sentiasa ada bersama kita. Wassalam."
Sejurus itu berkumandang lagu ' Andaiku tahu' nyanyian kumpulan Ungu. Lagu kegemaran Amira. Sengaja diset untuk diperdengarkan kepadaku.

Haikal terjelopok di lantai. Hatinya dipagut rindu. Kesal. Dia menangis sepuas-puasnya.
' Amira..Andaiku tahu…akan aku luahkan padamu sepuluh tahun dahulu '
Penyesalan hari ini tidak akan merubah apa-apa. Wanita yang disayangi telah lama pergi. Akhirnya dia pasrah. Kehidupan harus diteruskan.
' Cinta ini hanya untukmu,Amira. Tiada siapa akan ambil tempat awak..sayang...'

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.