Cerpen : Cinta yang pasti

Kerja??alamak ni yg aku lemah ni sesangat ni.mak ni pun satu.Tak bg chance langsung r.Baru sebulan balik program latihan

khidmat negara dah nak kerja lak.
"Dah.tak payah nak wat muncung itik tu.Bukan tambah cantik pun"mak terus g dapur tinggal aku sorang2 kat ruang tamu.

"Camne kerja kat sini?ok tak?"tanya hafiz.
"Boleh lar.so far so good"aku jawab selamber je.dah nak dekat 2 bulan aku jadi kerani kat tempat ni.nak kate seronok pun xde

r gak.tapi disebabkan kakak aku dah beria-ria sangat aku kerja kat sini.aku ikut kan je r.at least aku dapat gak

pengalaman.cewah!
Eh ko nak ikut ke x petang ni?alah ni yang aku bosan ni.mulalah tu nak wat muka seposen die.Dah bape ari hafiz ajak aku g

beli barang rumah die sebab mak die nak datang umah bujang die tp aku x bagi jawapan lagi.
"tu lar ko.elok2 dok umah mak ko sibuk nak nak sewa rumah sendiri.Berdikari konon."aku sebenarnye malas nak kluar r.yang aku

tau balik kerja mandi,makan,tengok tv pastu tidur.
"ala.boleh r anne.ko bukan xtau aku mane suke g shopping sorang-sorang.boring lagipun kalau ko ikut same kite leh

borak2.makan2,jalan2 dulu pastu.."bersemangat tol hafiz ni kalau bercerita.saje nak
ambik ati aku r tu.
"Dah.dah.jangan na merepek. nanti aku g r tp k tau kan limit aku"saje aku nak duga si hafiz ni.
Ntah r nape.aku baru je kenal ngan hafiz ni tapi aku sebenarnya selesa ngan die.saje je wat garang2
depan die.tapi die ni penyabar tau.aku suke.
"aku tau,ko xle nak balik lewat2"hafiz tau sangat peraturan cik ANNE NORSHAZIRA ni.xle balik lewat.
tapi aku respect kat die walaupun dok dtengah kota raya macam ni tapi die pandai meletakkan
dirinye.
"jom r.time rehat dah nak habis ni.kang x pasal2 kene sembur ngan cik naga kat atas tu"aku
terus bangun.tak banyak aku makan hari ni walhal lauk pauk restoran Selera Timur ni banyak sediakan
favourite aku.Hafiz pun bangun menyaingi langkah aku ke pejabat di tingkat 7 bangunan Menara Sentosa yang setinggi 10

tingkat.

"Kite nak g beli barang kat mane ni?"aku memulakan perbualan sebaik saje aku memasuki perut
kereta Myvi milik Hafiz.
"kite g Giant je lar k"hafiz memandang aku sekilas sebelum meneruskan lg pemanduannye.Sepanjang jalan kami hanya berdiam diri

melayan lagu kenangan terindah-Samsons.Nasib baik aku dah call mak
sebelum balik td supaya mak x risau.
Lebih kurang 3 jan aku menemani hafiz membeli barang makanan rumahnye yang sudah kehabisan
stok,yang paling banyak d beli adalah stok makanan segera.confem malas masak..
Sepanjang jalan banyak yg kitorang bualkan,sebelum balik hafiz ajak aku makan kat KFC.
Saemntara hafiz mgambil pesanan.aku duduk dmeja yang agak tersorok sikit.saje nak privacy...

"Ai.sorang je ke?"aku terus menoleh.macam pernah nampak tp aku tol xingat.aku hanya membalas
senyumannye saje.sape ni ek?
"saya amirul.hari tu kite ade terserempak kat lif Menara Sentosa"die memperkenalkan dirinya bile
tengok aku macam x ingat die.(memang tak ingat pun).Oh ye..aku baru teringat insiden yang memalukan tu.
mane tak nye,alu terpakse bersesak-sesak dlm lif higga aku terpaksa bsandar pada tubuh sasa
lelaki itu.malu aku bile ingatkan kitorang terlalu rapat hingga desahan nafas die aku rasakan begitu hampir.muka aku terus

merah tapi aku senyum gak kat die.Die sudah duduk dsebelah aku sambil tersenyum.Slamber nye lelaki ni,aku xpelawa pun.Hafiz

ni g mane,nape lambat.desis hati aku.
"saya Anne"aku membalas huluran tangannye sebagai tanda perkenalan.
"Ehem.."Hafiz sudah berdiri didepan aku dan amirul.lain macam saje mukanye.
"Hafiz.ni Amirul dan Amirul,ni Hafiz,rakan sepejabat Anne."mereka bersalaman seketika.
"Saya ganggu ke?"cepat saje amirul bangun dan mengundurkan diri.Hafiz masih memandang aku.aku hanya diam membisu.

Hari ni aku bosan sangat.biasa nya Hafiz sentiasa ada untuk menghiburkan hari aku.Pagi-pagi lagi aku sudah menelefon hafiz

menanyakan keadaannye.dengar suara lemah sangat dan kadang-kadang die batuk kecil.mungkin demam nye blum kebah.
Balik kerja aku terus ke rumah sewa hafiz.mase aku sampai die nga tidur kat sofa rumahnya.nampak lemah sangat.kesian aku

tengok.aku keluar semula dan membiarkan die rehat tapi aku baru nak melangkah..
"Anne.hafiz sayang sangat kat anne.jangan tinggalkan hafiz,anne.."teresak-esak suara nya dpendengaran ku.
aku terdiam disitu,aku xmenyangka apa yang baru aku dengar.mimpikah aku?aku terus keluar.aku terus memandu pulang.macam-macam

yang aku fikir.aik..sape lak yang call malam-malam ni.
"hello"
"hello Anne.Amirul ni"amirul?mane lak die ni dapat no aku.
"Amirul dapat mane nombor sy?"
"adelah,saya mintak dengan kawan-kawan anne.anne marah ke?pelan saje suara nye.aku diam seketika.
Hampir pukul 1 baru aku tidur itupun setelah aku cakap aku mengantuk,tapi aku gembire dapat call dari die walaupun aku

xmenjangkakannya.serba sedikit aku sudah mengetahui tentang die dan keluarganya.Rupanya
die seorang yang pandai berjenaka dan romantik.hehe..

"Anne,saya nak jumpa awak time lunch nanti boleh x?sayu saje suara hafiz.inilah kali pertama die tegur aku selepas die sihat

dari demamnye tempohari.aku pun xtau nak cakap ape dengan die selepas ape yang aku dengar tempohari dirumahnya.akhirnya aku

bersetuju untuk berjumpa die direstoran kesukaan ku.
Sekali lagi aku terserempak dengan amirul didalam lif.mungkin die juga mahu keluar makan tengahari.dia berdiri disebelah

ku.kami saling berbalas senyum.
"nak makan same leh x?"die masih merenung ku.merah muka aku apabila direnung begitu.bergetar hebat hati aku apabila

bertentangan mata dengan die.
"maaf,saya ah janji dengan kawan"aku merenung die lagi.Indahnya...sungguh indah ciptaan-Mu ini Tuhan.
matanya yang berwarna hazel..hidungnya yang mancung..kening yang lebat..jelas sekali kedua lesung pipit dipipinya apabila

tersenyum..nampaknya lelaki sudah mula mgetuk pintu hati ku.aduh!..
"nanti saya call awak ek?"romantik nye suara...laju aje aku anggukkan kepala.aku terasa terbang diawangan seketika.aku terus

ke restoran yang dijanjikan bersama hafiz.ketika aku sampai hafiz sudah duduk termenung di meja.wajah nya sugul.

"dah lama sampai?"aku menegurnya sambil menarik kerusi untuk duduk.hafiz menggeleng sambil tersenyum.aku direnung

sedalam-dalamnya.
"Anne,saya ada benda nak cakap dengan awak."makanan yang diorder sudah habis.die menarik nafas perlahan.
risau juga aku.aku rindukan wajahnya yang sentiasa ceria.
"Saya...sa.saya cintakan anne"kelegaan terpancar pada wajahnya setelah die meluahkan rasa hatinya.tapi aku?aku terkedu..walau

sudah ku jangkakan ini tapi aku belum bersedia.Apakah aku sanggup melukakan hati teman ku ini.aku amat senang bile

disampingnya..lelaki ini amat memahami aku..lelaki ini sabar melayani segala kerenahku..lelaki ini sentiasa ada disaat aku

mgalami kesulitan..dan kini..lelaki ini lah juga yang mencintai aku.tapi aku sendiri tidak pasti apa perasaan aku

padanya.cintakah aku padanya walau kadangkala aku tidak menafikan aku merinduinya..
"hafiz,saya akan memikirkannya ok?itu saja yang boleh aku katakan saat ini.hafiz tersenyum senang.jawapan itu sudah cukup

baginya.aku membalas senyuman itu.

Malam itu amirul call lagi.banyak yang aku bualkan..lame juga kitorang berbual tp aku terkejut bile lelaki itu juga meluahkan

perasaannya padaku.
Banyak yang aku pikirkan.dua orang lelaki yang ada dihatiku.aku benar-benar buntu saat ini.puas aku memikirkannya.sehingga

aku tertidur.pukul 3 pagi aku terjaga..segera aku mgambil wuduk\' dan menunaikan solat istikharah.meminta petunjuk agar

dibukakan pintu hatiku,mendoakan jalan yang terbaik untukku.aku pasrahkan segalanya pada-Nya....

Seminggu berlalu,aku biarkan saja amirul mahupun hafiz menunggu jawapan dariku..kejam kah aku pada keduanya?tapi mereka

seperti memahami keadaan ku kini..
"Assalamualaikum,Anne"
"Waalaikumsalam mak"aik..tbe-tbe je call.biasenye mak xpernah call time aku kerja macam ni..pelik..
"Anne.mak nak tanye ni.tadi ade rombongan meminang anne.tapi mak xbagi jawapan lagi.diorang tengah tunggu anne

ni."meminang???sape lak datang meminang aku ni?
"Anne ikut mak aje.baik kate mak,baik lar pada anne."ku serahkan semua pada mak.mungkin inilah jodoh ku dan aku akan terima

walau siapa jua bakal suamiku nanti seadanya.
Ketika pulang ke rumah,mak menceritakan segalanya.mak telah menerima lamaran itu.Dan majlis pernikahan yang akan diadakan 1

bulan akan datang.nampaknya bakal suamiaku (Ops,mak kate name die Hakimi) itu tidak sabar-sabar agaknya...hehe..aku x pernah

melihat muka bakal suamiku itu.Berita ini juga telah aku sampaikan pada hafiz dan amirul.mereka nampaknya dapat menerima

keputusanku dengan baik dan persahabatan antara kami bertiga masih terjalin erat.aku bersyukur..

Sebulan berlalu amat pantas.tarikh 4 April telah dpilih sebulat suara oleh kedua belah pihak iaitu tinggal 3 hari lagi.aku

semakin berdebar-debar menanti hari pernikahan ku.mujurlah keluarga pihak lelaki telah menyediakan segalanya malah baju

persandingan juga dipilih oleh mereka.Tibe hari yang dnantikan,aku kini sah menjadi isteri kepada MOHD HAFIZ HAKIMI.alangkah

terkejutnya aku apabila hafiz menyarungkan cincin beratahkan berlian dijari manisku dan aku menyalam serta mencium

tangannya.Terasa panas air mataku mengalir ke pipi saat die mencium dahiku.aku amt bahagia saat ini.lantas die menyeka air

mataku sambil tersenyum.

"Terima kasih,sayang"bisiknya perlahan...

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.