Novel : Aku dan Cinta Kambing 3

Bab3***
Aku berteleku di meja. Melayan sisa-sisa tidurku. Ngantok! Ni sume sebab bergosip dengan roommate ku mlm tadi.Sambil menghabiskan mase bersame menonton dvd korea. Hampes tol Farah. Ko pengaruh aku tgk dvd, skang ko sedang bersenang lenang berkuak lentang dikatil sedangkan aku terpaksa datang kuliah harini. Lecturer yang mengajar dihadapan ku lihat samar. Mataku seakan digam.

Bukk!!
Semua mata tertancap kearahku. Lecturer yang sedang mengajar di hadapan turut berhenti bersyarah. Aku segera duduk tegak sambil menggosok mata. Terpisat-pisat.
"Jasmin! Wake up and go to toilet. Wash your face," Dr Hanim memberi arahan. Aku akur bersama perasaan yang sedikit malu. Malu ke?? HUrm.. dengan budak-budak kelas ni sudah lagi tiada perasaan malu. Aku bangun dan terus keluar.

Bersama wajah yang sedikit segar, Aku melangkah perlahan masuk ke dewan kuliah. Tiba-tiba aku terpandangkan wajah kambing tua yang sedang tersenyum sinis kea rah ku. Siot!! Sukelah tu tengok aku macam nih..

Terasa lama kuliah habis harinih. Aku sudah berangan-angan untuk pulang kerumah dan menyambung tidurku. Katil yang empuk, bersama bantal busuk ku. Opps.. ter pecah rahsia plak kat sini..Ah.. Nyamannya. Skip lah kelas petang ni. Tak tahan gile ngantok nih.Wawawawa... besh nye titon.
Kelas berakhir tanpa aku sedar. Sekelip mata aku lihat Dr. Hanim sudah tiada dihadapan. Entah bila dia keluar aku sendiri kurang pasti. Aku mengemaskan kertas-kertas di meja. Tiada sebarang nota yang aku catit. Seketika kemudian hanset ku berbunyi. Segera aku membaca mesej yang diterima.

"Belanja aku minum. Semalam aku da tolong kau. Aku tggu kat luar. Cepat sket nenek rimau. Jangan terhegeh2 cam mak nenek"
Aku terpinga-pinga. Eh.. mamat ni ke? Bile plak die tau nombor fon aku??

Aku lantas membuka pintu. Kelihatan Haziq yang menyeringai di hadapan pintu. Dengan longlai aku melangkah ke arahnya.
"Woi.. mane ko dapat no aku ni?"
"Huh.. kalo iye pun lap la dulu air liur basi tu"
Dengan spontan aku mengelap pipiku dengan hujung lengan baju seraya menerbitkan hilai tawa dari Haziq.
Siot ko kambing tua. Kene kan aku plak.

"Ko pehal?? Nak ape? Cepatlah.. aku nak balik ni" Tanya ku ringkas. Malas aku nak layan mamat sengal nih.
"Belanja aku minum. Semalam kan aku dah tolong kau"
Hish.. tak ikhlas langsung.
"Alah.. nanti2lah.. aku nak cepat ni. Ko ni berkire la" Mamat ni.. kacau betul.
"Takde benda yang free kat dunie ni. Aku tak kira. Hei.. tu kire ok la aku tak cas ko tambang minyak tumpangkan ko semalam"
Hello... ko yang beriye nak tumpangkan aku smlm.. Hish.. Aku lesing kang!! Ngok ngek tol. Namun kata-kata itu tak terkeluar dari mulutku.
"Ha.. yelah2.. jap je.."
Aku melangkah ke keretanya beriringan dengannya.
***



"Order la ape yang ko nak."
Haziq menyengeh. Segera buku menu di capai lalu meng order pade pelayan yang sedia menunggu.
"Ha.. ko nak makan ape?"
Aku hanya membalas pertanyaannya dengan gelengan.
"Bing.. aku blah dulu la.. ko makan la.. Aku bayar"
"Hek eleh.. relek la dulu. Bro, tambah lagi neslo same mee goreng tuk nenek rimau ne ek."
Abang mapley tu menggaru kepale. Memandang ke arahku dan akhirnya berlalu. CSoot betul mamat nih. Dengan mamat Nepal ni pun ko nak bahasekan aku.
Dan aku turut menggaru-garu kepala ku sebijik macam mamat nepal tadi.. Haik.. camner plak dia tau fevered aku ni??
"Alah Bing... kau makan sorang dah la. Aku nak blah ni"
"Jangan nak mengade-ngade. Teman aku makan." Jawab Haziq sambil menyandar di kerusi.

Mataku yang layu menjadi segar pabila melihat Haziq yang tersenyum sinis dihadapan. Geram! Bengang betul aku ngan mamat ni. Yang aku ni plak asal harini ikut je cakap dia?? Ni yang masalah kalau dah terhutang budi ngan orang ni.Tiba-tiba aku merasa sedikit malu pabila memandang Haziq di hadapan. Al-maklumlah.. Selalunya bertekak. Ni tetibe makan semeja. Bertentang mata pulak tu.
Aku lantas mengalih pandangan kea rah lain. Haziq tiba-tiba ketawa.
"Asal?? Malu ke melihat wajahku yang kacak lagi bergaya ni?" Kata Haziq mungkin menyedari perubahan wajahku. Kolar bajunya sengaja di betulkan.
"Kacak?? Eeww..." Balasku sambil menjelirkan lidah. Tawa Haziq semakin panjang.
Aduhai mamat ni.. sudah-sudah lah tu gelakan aku ni. I’m blushing da nih....
"Comey gak muke ko kalo ngantok kan.. Innocent je.. Kalo tak garang je muka cam nenek rimau." Suara Haziq kemudian.

"Baru tau ke aku comey? Semua orang dah tau la.. Even satu universiti ni dah tau" Kataku selamba. Eleh... kalo ko leh prasan hensem, aku pun leh prasan comey. Ko jugak yang cakap aku comey.. haha..
Haziq senyum mendengar kata-kata ku. "Kereta ko aku dah panggil mekanik baiki. Siap da pun"
Tiba-tiba baru aku teringatkan kereta ku.Oh God.. camane aku bley lupe.. Owh.. boyprenku...
"Hak alah.. tak payah lah susah-susah. AKu leh buat sendiri la"
"Takder pe yang susah.. Tadi sebagai balasan atas kemuliaan hatiku ini, ko kene blanja aku camni tiap-tiap hari selama seminggu.. Deal??"
"Seminggu??? Ko gile ke ape?? Ko ingat aku cop duit? Yang ko pandai2 panggil mekanik soh baiki tu pesal?"
"Alah.. lek la Mau... sehari 5 hengget. Lima hari baru 25 hengget. Ok la tuh. Aku bayar upah mekanik dah brape.."
Aku memeluk tubuh. Menahan geram yang memuncak di hati. Ko dah la pandai-pandai repair kereta aku tanpa aku suruh. Pastu sesedap rase je nak meletak syarat.. Mudah je ko memper budakkan aku eh kambing!
"Aku tak setuju. Ko yang pandai-pandai. Aku tak suruh pun." Kataku kurang setuju. Ah!! Memang tak setuju. Apa ke hal nya. Aku memang la tak kesah nak blanja stakat 25 hengget seminggu ni untuk dia. Tapi aku tak sanggup tiap hari terpaksa bertentang mata melihat dan meneman mamat ni makan. Oh Tidaaak!!!

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.