Cerpen : Ruang Rindu

Hujan yang turun ini mengimgatkan aku pada satu peristiwa yang tidak dapat aku lupakan.
Pagi yang sepi ini membawa aku ke alam lamunan."Hai,boleh saya tolong?"dia tersenyum sambil menghulurkan sapu tangannya."Awak basah,kenapa awak lambat balik?"tanyanya."Terima kasih,macam mana awak tahu yang saya balik lambat?"jawabku lembut."Oh,saya dah lama perhatikan awak.Nama saya Ariel."Dia menghulurkan tangannya sambil tersenyum.Aku menjabat tangannya sambil berkata "saya adila,panggil adi je..."hmmm,cute nama,macam orangnya"jawabnya.Aku tersenyum malu.Masa yang seketika itu telah membawa aku kedalam sebuah perkenalan dan menciptakan kenangan yang terindah.

"Eh,bas dah datang.Jom Arie..."kataku."walau seribu lukisan indah di hampar didepanku,pasti takkan dapat melawan indahnya wajahmu.Setiap kata-kata yang terucap dari bibirku ini hanya buatmu,wahai sang rerama sepi."romantik tak?hehehe...."kata arie."eleh,tak terpikat pun...."Hari itu,aku dan dia berkejaran di taman."Eh,cepatlah.Dah lewat lah."kataku."Eh,mana ada.Awak kenakan saya ye...jam awak tu rosak kot."Eh,betul lah..."kataku."jom lah.awak tahu tak,tak lama lagi pmr tau...baik kita belajar..."nasihat Arie."Ok,kita belum ulangkaji subjek geografi kan?"tanyaku."yelah tu makcik..."usiknya.

Tanpa aku sedari,persahabatan kami telah berlanjutan sehingga kini.Sudah dua tahun kami bersahabat.
Dia banyak membantu aku dalam pelajaran dan dalam menyelesaikan masalahku.Dia seorang yang genius.Aku bangga punya teman sepertinya."Kau tahu tak aku nak jadi apa nanti?aku nak jadi peguam.Aku nak belajar tinggi-tinggi.Hah,lepas tu aku nak bawak mak bapak aku pergi haji.Aku nak kumpul duit banyak-banyak.Hehehe,lepas tu aku nak masuk meminang kau.Kau tau tak?hehehe..."Kata Ariel."Oh,wah...berwawasan rupanya kawan aku ni...tapi yang part last tu yang aku tak percaya tu.."kataku."Eh,kita kenalah berwawasan.Jangan jadi sampah masyarakat."kata Ariel."Kalau aku,aku nak pergi ke Mesir.Aku nak belajar kat sana,aku nak tinggal kat sana tau,aku nak ada sebuah rumah kat tepi sungai nil.Aku pun nak bawa mak bapak aku ke Tanah haram.Tapi,aku tak nak jadi peguam.Aku nak jadi doktor.Hah,bila aku dah berjaya nanti...aku nak kau ada sama meraikan kejayaan aku."kataku."Kenapa kau tak percaya kalau aku cakap yang aku nak melamar kau one day nanti?"tanya Ariel."Eleh,macam la aku tak kenal kau ni.Habis Niesha tu,kau nak lamar dia bila?lepas aku ke?hikhikhik...."
"Percayalah,aku tak tipu...Niesha?dia tu aku anggap macam adik je..."kata Ariel."Tapi dia cakap korang dah jadi pasangan kekasih...nengnengneng"percayalah Adi konon,hekhekhek"apa lah kau ni,kalau nak kelentong tu tengok la orang dulu..."kataku."Dahlah,malas aku nak cakap lagi.Kau cakap la apa kau nak cakap.Kalau nak percaya,percaya.Kalau tak,terpulang."Ariel berlalu pergi meninggalkan aku."Hai,merajuk lah tu."kataku.Sebenarnya,jauh disudut hati ini,wujud namanya.Mohd Ariel Hisyam.Tapi aku ada wawasan,ada cita-cita,ada hala tuju.Come on la wei,aku tak mungkin melayan perasaan ni dulu.Aku nak belajar dan cuba kejar cita-cita aku.
Tahun ni spm.Aku takut nak main-main lagi.Hari itu,aku berjalan pulang sendirian.

Dalam perjalanan pulang,aku telah diganggu oleh sekumpulan lelaki yang menunggang motorsikal."Hai cik adik,nak tumpang?"Hoi,korang ni.Takde kerja lain ke?"kataku."Kalau kite orang ni ada kerja,takkan la kite orang ni nak kacau kau."Hish,jangan lah kacau!"Aku mengeluarkan pisau."I warn you,back off!!"aku cuba mengancam."Huuuuu,back off...wei,yang ko ni speaking ngan kite orang ni apa hal?kite orang mana lah faham.. hahaha"kata salah seorang dari sekumpulan lelaki itu."Tolong!!!!"jeritku."Hoi,jangan lah kacau dia.apa hal korang ni?"kata seorang lelaki yang tidak aku kenali."Kau ni sape hah?!suka hati kite orang lah nak kacau dia.Dia tu kiut sesangat.Kau bla lah mat jambu."kata salah seorang lelaki "Ok,kau yang bla!"Eh,bunyi macam nak cari gaduh je"yahhhhhhh!"Tolong"jeritku.Mereka bergaduh.Akhirnya sekumpulan lelaki bermotorsikal itu beredar.Aku mendapatkan lelaki tadi,dia sepertinya cedera teruk."Takpe,saya cedera sikit je."Eh,tak boleh.Awak dah tolong saya,saya kenalah tolong awak.Terima kasih lah sebab awak dah tolong saya.Kalau awak takde tadi,tak tahu lah..."kataku."Takpe saya ok.Siapa nama awak?kenapa awak jalan sorang-sorang?lain kali jangan jalan sorang-sorang.Bahaya tau.Saya Zarul."Katanya."Saya Adi."Jawabku.Aku dan Zarul berjalan pulang bersama.Dia seorang peguam dan penulis novel.Aku senang kenal dengannya."Tulis novel tu kerja part time saya.Saya mula menulis waktu umur saya 18 tahun.Tapi,saya pilih bidang guaman untuk tahap mengukuhkan kewangan saya.Saya lebih suka berdikari dan hidup sendiri."kata-kata Zarul itu masih lagi ku ingat hingga kini.

Diam tak diam tinggal 7 bulan lagi spm dan sudah 4 bulan aku menjadi kekasih Zarul.Ariel kini sibuk menguruskan Niesha.Hai,aku akui yang aku cemburu.Aku jadi kekasih Zarul pun sebab aku nak buat Ariel cemburu.Tapi,sampai sekarang Ariel tak tahu.Satu kata yang tak pernah dapat aku akui ini kadang-kadang tak dapat aku tahan.Namun,dia punya Niesha.Siapalah aku lagi kini di sisinya.Hari ni adalah hari pelajar tingkatan 5 dan aku telah dipertanggungjawabkan untuk menyanyikan sebuah lagu and guess what,hari ini juga merupakan hari lahir Ariel.Aku ingin hadiahkan lagu itu nanti untuknya.

"Dipersilakan Adi untuk menyanyikan lagu pilihannya iaitu "dan sebenarnya",terimalah."Lagu ini saya tujukan kepada kawan saya yang tercinta iaitu Ariel."Ariel nampak terkejut.Dia tersenyum.Aku senang melihatnya tersenyum.Dia duduk disamping Niesha.Mereka kelihatan begitu akrab."Happy birthday,Ariel..This is for u"
:1,2,3.....(lagu dan sebenarnya)
Selepas menyanyikan lagu itu,aku terus beredar.Aku ada date dengan Zarul.Walaupun aku tidak ikhlas melakukan semua ini,aku tetap ingin melakukannya.Aku sendiri pun tak tahu kenapa aku buat semua ini.Aku duduk ditaman bersama Zarul.Tanpa aku sedari,rupa-rupanya Ariel mengekoriku."Oh,ni lah hadiah hari jadi untuk aku.Terima kasih lah Adi.Kemana pergi cita-cita kau?hah!"tak ku sangka sang rerama ku kini berubah,ibarat mesir yang kian berubah dan meninggalkan nil sepi sendirian."
Ariel terus beredar.Aku mengejarnya."Wei,rilex lah."kataku.Dengan perasaan marah,Ariel melafazkan segala yang terbuku dihatinya"Kau tu yang rilex.Kau ingat akuni apa hah?aku ni siapa buat kau?kenapa kau tak bagi tau aku?patutlah akhir-akhir ni kau macam dah berubah.Kau asyik nak lari je dari aku!!"

"Habis tu,aku ni?kau asyik fikir perasaan kau je.Kau tak fikir perasaan aku ke?Niesha tu siapa bagi kau?Aku pulak siapa bagi kau?kau ingat best ke sorang-sorang.Kau senang-senang dengan Niesha,habis aku nak kena tunggu kau macam orang bodoh ke?kenapa dengan kau ni?Kita kawan dah lama.Takkan kau tak faham perasaan aku?Jawablah!!kenapa kau buat aku macam ni???!!!"kataku."Wei,aku selalu cakap yang aku sayangkan kau!!!Kau faham tak???Aku tak tipu."kata Ariel."Oh,tak tipu.Andainya kau cakap dan buktikan kata-kata kau ni dulu,aku takkan macam ni!!Habis Niesha tu??sebelum kau nak mengakui perasaan kau tu kat aku,kau tanya diri kau dulu siapa Niesha dan siapa pulak aku kat dalam hati kau tu."Aku beredar pergi.Aku dan Ariel tidak pernah bergaduh seteruk itu.Hari tersebut merupakan hari yang paling tidak dapat aku lupakan.Aku tak faham kenapa semuanya jadi seperti ini.Kenapa dengan aku sebenarnya?persoalan itu sentiasa menghantuiku.

Esok spm.Aku sudah bersedia.Oh ya,tentang hubunganku dengan Zarul.Ibu dan ayah sudah tahu dan mereka merestui hubungan kami.Janji ku pada Ariel pula tinggal kenangan.Sudah dua bulan aku tidak menemuinya.Apalah khabarnya sekarang. Sesungguhnya aku amat sepi tanpanya disisi.Namun,dia menghilang.Hilang membawa keraguanku.Aku masih ragu tentang perasaan sebenarnya padaku.Setiap kali aku pergi kerumahnya,ada saja alasan dari ibu dan bapanya.Apa pun,hidup mesti diteruskan.

"Spm dah habis!"aku menjerit kegembiraan.Aku merasa seperti ada orang yang sedang memerhatikanku.Ariel.Aku mengejarnya."Ariel!!spm mungkin dah habis,tapi soalan aku pada kau belum terjawab.Susah sangat ke soalan aku?Macam ni ke bakal peguam nak jawab soalan aku?dengan melarikan diri?jeritku.Ariel menoleh.Alangkah terkejutnya aku apabila melihat setitis darah jatuh dari hidung Ariel.Aku berlari mendapatkan Ariel."Ariel,kau tak apa-apa ke?kenapa kau tak cakap kat aku yang kau sakit?"Aku menangis."Ma..af...k..an a....ku.."kata Ariel lemah.Aku menjerit meminta tolong.Ariel dikejarkan ke hospital.Kata doktor,Ariel menghidap barah hati.Jantung dan hatinya rosak teruk.Harapannya untuk hidup amat tipis.Dia cuma ada masa 3 minggu lagi untuk hidup.Oh,hanya tuhan yang tahu betapa hancurnya hatiku."Betul cakap kau.Aku memang tak boleh dipercaya.Dulu,aku janji nak meminang kau.Sekarang aku pulak yang mungkiri janji tu.Hehehe.Aku gurau je lah.Aku tak sakit pun." Tanpa aku sedari air mata membasahi pipiku mendengarkan kata-kata Ariel."Eh,ada permata jatuh ke pipi kau lah.Tak baik tau nangis.Aku bukan nak pergi mana-mana pun.Apa pun yang akan terjadi,kau kena teruskan hidup kau dan teruskan cita-cita kau.Aku harap kau bahagia dengan keputusan kau.Aku nak kau tahu yang aku sentiasa sokong kau.Aku dah dapat jawapan bagi soalan kau."I love you"aku nak kau tahu tu.Aku sayangkan kau lebih dari segalanya.Niesha,aku cuma anggap dia kawan je.Maafkan aku sebab selama ni aku dah kelirukan kau."Aku tersenyum dalam tangisan"masa macam ni pun kau masih boleh buat aku senyum?"kataku."ini untuk kau"sedalam-dalam lautan,sedalam itulah sayang ku padamu.Kau ibarat bulan yang takkan pernah aku miliki.Aku mahu kau tahu bahawa kau masih lagi rerama sepiku yang dulu.Hiduplah untukku wahai cinta,agar rerama ku ini tidak kesepian."kata-kata terakhir Ariel akan ku pahat dihati.

Hari itu,aku menangis.Semua memoriku bersama Ariel muncul diingatanku.Aku mencintaimu.Itulah kata yang kuucapkan padanya dihari-hari terakhirnya di dunia.Terima kasih Ariel.Aku kini berjaya mencapai cita-cita ku.Kau datang dan pergi begitu saja,semua ku terima apa adanya,mata terpejam dan hati menggumam,diruang rindu kita bertemu.Akan ku kenang dirimu sehingga akhir hayat hidupku.

"Sayang,mama nak pergi pasar ni.Nak ikut tak?"Aku tersentak dari lamunanku.Air mataku berlinangan."Tak ma"jawabku.Hujan sudah reda.Mungkin Ariel sudah hilang dimataku namun,kenangan bersamanya tidak akan aku lupakan.Ariel,kau sentiasa hidup dihatiku.Zarul pula.Dia telah punya hidupnya sendiri.Aku sudah mengatakan kebenaran kepadanya.Dia sudah berkahwin dan dia bahagia sekarang.

 
You can follow any responses to this entry through the Contac Us. You can leave a response.